Kung Jätterman i Barbia finns men där är det inte människoblod involverad utan någon typ av mer storväxt svartfolksvarelse. Men det kanske bara är ett rykte eller ett öknamn som ligger bakom namnet Svartnissen. Du får gärna utveckla honom i Oliver Twist spåret och även som greve Splinterskölds barn (oavsett moderns härkomst).
Jätterman! Det var länge sedan.

.
Jag tyckte det lät kul med en svartnissehybrid. Svartnissar finns ju i större kvantitet i närområdet. Anatomiskt vet jag inte om det ens är möjligt, men det spelar ingen roll. Huruvida Svartnissen i FT är delvis nisse eller om det är rykten vet man inte. Jag kan skriva något att utgå ifrån, men vill inte sno din kreation.
Hur stort plottet är eller kan bli vet jag inte helt men jag tänker mig följande: Tovnella Telbertin handlar sitt argaldiska stål* genom kontakter i Jorpagna som går via Edelbor Hypon, företrädare för det mäktiga handelshuset Hypon som sitter i Femhusrådet i Erebos. Hypons huvudsakliga verksamhet i Tofia är timmer och kontakten med Tovnella är något Edelbor sköter lite ved sidan om. Tovnella köper endast en begränsad mängd stål då hon egentligen inte vill reta upp resten av smedskrået i Tofia men Edelbor vill utöka handeln. Edelbor är dessutom kär i Tovnella och vill egentligen inte sälja till någon annan i Tofia även om han hotar med att göra det. Tovnella är inte intresserad av de amorösa tillnärmelserna men hon har samtidigt dyra vanor (vilket hon lade sig till med efter att ha avslutat sin äventyrarkarriär med mycket välfyllda skattkistor) som hon på senare tid börjat få svårt att finansiera. Således avvisar hon inte Edelbor helt och hållet men situationen börjar bli ohållbar.
*Tänker mig att bakom beteckningen "Argaldisk stål" så står det en kombination av en viss typ av järn som endast finns i Mörkrets Berg norr om Argnald samt en viss teknik som krävs för att få fram stålet och dets säregenhet.
Du har lyckats få till en koppling till erebosernas timmerhandel och mänskliggjort en av Erebos höjdare. Till det har vi knutit in det Argaldiska stålet, som givetvis har en marknad i riddarländerna. Snyggt! Det kommer bli ganska fullt på äventyrsförslagsfliken i FT.
Okej. Då kan vi vidare kanske tänka oss att Flodbaronerna redan är eller på väg att bli utnyttjade av zorakiska intressen? Jag tolkar informationen i respektive land som att Zorakin handlar timmer internationellt men Kardien verkar huvudsakligen på den egna marknaden. Kardiernas timmer har potential till att nå ut även den men det är inte zorakierna intresserade av, åtminstone inte om det inte är de som kontrollerar det hela. Det kan således finnas zorakier som både motarbetar Flodbaronerna helt och hållet och de som vill hjälpa men då med målet att behålla kontrollen och det mesta av kakan själv. Involverade på något vis kan vara handelshusen Zoraks Kista och Jisaksson samt kanske Greverydska Orden?
Du har rätt i skillnaden mellan Kardiskt och Zorakiskt timmer. Detta ser även topparna i Flodbaronerna och arbetar febrilt för att utöka verksamheten i Zorkain. De mer traditionsbundna echterna vill hålla det innom familjen så att säga. När nu så timret från Stirpazdalen nått lite kvantiteter och börjar märkas på marknaden suger det åt sig resten av blodsugarna med näsa för goda affärer. Greverydska ordern är ett mycket intressant förslag. Flodbaronerna är egentligen en samling mellanchefer och det kan man inte tolerera i topparna.
Flodbaronerna vill kontrollera det kardiska timmerflödet via Stirpaz. Man tar kontakt med köpare och gör upp om leveranser. Verksamheten växer och kravet på timmer ökar. Baronerna lyckas tillfredsställa behovet och fler ansluter sig. Genom framgångarna får man kontakt med större internationella aktörer. Man behöver därför zorakiska baroner som idag redan handlar internationellt. De som fått en mindre del av kakan i Zorakin tidigare är intresserade och de som redan handlar vill inte låta sig kontrolleras av Flodbaronerna. Flodbaroneran internt litar inte helt på zorakerna, men ser guldmynten som det kan ge. De guldmynten ser även Flodbaronernas egna herrar. På flera möten med Greverydska ordern har det skrutits om allt guld timmerhandeln gett och det retar grevar och hertigar som inte riktigt anser att de får del av kakan. Ordern börjar lägga sig i och sätta tryck på lokala grevar för att försvåra (ökad rusttjänst för baroner, krångligare administration eller liknande)för Flodbaronerna.
Det går att krångla till det mer om man önskar, men kortfattat. Flodbaronerna tjänar grova stålar på timmer. Det är en mängd folk som vill åt förtjänsten. Timmer behövs utomlands. De som köper skiter i vart det kommer ifrån. Krånglas timmerhandeln till för mycket flyttas den någon annanstans.