jag är ju inte särskilt bevandrad i fartygstyper. Tidigare har vi nämnt att skeppen utgörs av en slags långskepp, men "bredare"? Detta för att ha plats för plattformar för avflygning och landning med gripar. Att griparna inte klarar allt för långa sträckor flygande och därför behöver gå ned i bland. Men de behövs för större krigshandlingar.
Jag har tänkt mig dem som dugliga sjöfarare som gjort räder långt söderut. Att haven är jaktdomäner, men inte utkristalliserat det särskilt mkt. Kan ha med källorna, eller diplomatiska förbindelserna att göra?
i mångt och mkt känns de som en stark landsarmé som främst faktiskt för expansiva försvarskrig. Flera områden har annekterats först efter aggresioner.
Men då Saphyna är ranskt och vatten måste korsas måste en stark flotta finnas tillgänglig. För att underhålla den och hålla manskapet slipat i sjömansskap utförs räder och strandhugg. Dessa främst för att fylla kornbodar etc. Rikedomar och nysarder är en bonus...

Antar att varje klan håller ett proportionerligt antal skepp som Vortigern kan beordra. En viss del ingår i hans personliga styrka, men effektivt, i egenskap av högst inom egen klan, så förfogar han över fler. Och att detta är det närmaste en riksflotta jag tänker mig.
Sjökrig ingår för att kunna möta trakoriernas flottor, men det är till land de utmärker sig mest. Exempelvis Trakorier, Felicier och Jorder har en lång tradition av sjökrig som är svår för Raner att matcha, men de vet hur att bita ifrån där det känns.
Försvar mot sjöangrepp torde vara bra efter både klavyker och jorders härjningar.
Öppet för feedback, funderingar och diskussioner
Hmm ja. Sardernas storhövding är nog avsatt för gott. Men varje sardisk klan har en klanledare och det är inte sällan från dem som Vortigerns rådgivare rekryteras. De håller en förhållandevis stor mundan makt, men jag antar att kalla dem för hövding vore att kränka Vortigerns obestridlighet.