Just det. Om man inte är en Mahara så kan man antingen strunta i att lägga till något eller så lägger man till andra titlar.birkebeineren skrev: Klart komplicerad men jag tror jag hänger med efter en titt i wikin.
Ykitis - namnet på familjen
Mahara - titeln varje adelsätts överhuvud bär
Uyths - personens egna namn
Aezim - formell titel alla adliga blodsfurgier bär
Ab'Iths, Ab'Uyths osv. - tillägg man gör efter hur mycket respekt man väljer att visa, alternativt beroende på hur gott om tid man har på sig att ramsa upp namn![]()
Detta gäller för "vanligt folk" dock är Aezim något som bara används av adeln.
Ämbetsmännen är söner och döttrar till Furgia (men brukar därefter räkna upp sina anor även om de officiellt inte ingår i deras namn).
Präster och prästinnor är söner och döttrar till den gud de representerar (likt ämbetsmännen räknar de dock anorna efter detta namn).
Magiker är alla söner och döttrar till sina mästare (vilka de kan räkna bakåt)[/quote]
Kanske finns det obskyra blå ankor i akrogal ?birkebeineren skrev:Vad sägs om att det i större delar av Furgia knappt förekommer ankor men att det längs kusten av provinsen Fioro i sydväst finns ankor ursprungligen från Sombatze med goda kontakter över södra Golwyndahavet samt att det i provinserna Siai och Kiai längst i öst finns ankor av okänt ursprung som mest håller sig för sig själva. Eller något liknande.Snibben skrev:Antagligen. Finns det ankor längre österut så finns de nog i Furgia. I annat fall kanske de bara finns på västkusten? Övriga folkslag är dock så försvinnande få i den Furgiska masspopulationen av människor så de försvinner lätt. De flesta övriga raser har dock anammat den furgiska stilen med undantag för alver och dvärgar.
Att ankorna inte är vanliga, åtminstonde inte i de delar av Furgia som har kontakter med Ereb, tänkte jag kunde passa med Adragoors äventyrside om att ankhandelshus från Ereb som söker efter potentiella ankbosättningar i österled de kan handla med.