Akrogal

Samlingsplats för alla länder och platser
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Akrogal

Inlägg av Valgardur »

birkebeineren skrev:Nu när landet Handelsalliansen börjat växa fram i östra Akrogal började jag fundera över hur det ser ut i gränsområdet mot de centralakrogaliska stäppnomaderna i kontinentens inre rent geografiskt och politiskt?

Kan det tänkas att det här ligger en extremt torr sand/stenöken kallat Takloobi (inspirerad av Gobiöknen och Taklamakanöknen i östra Asien)?

Hmm, det skulle fungera bra, jag saknar faktiskt en naturlig gräns mellan havet och innåt land... Jag kan tänka mig en mer nordlig öken som du föreslår, där vi talar om stenklippor, karga landskap... Ganska annorlunda från den klassiska arabiska öknen.

Om nu Rakamafloden ska flyta där jag målade ut den så blir kanske floden en gräns för öknen också. Länge söderut finns även skogspartier, så öknen kanske övergår i slättlandskap först innan skogen börjar.

Utmärkt namn btw! :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Akrogal

Inlägg av Mikael »

Tycker öknen ser väl stor ut, men annars inga invändningar.
Behövs naturliga gränser? Vad var gränserna i Asien? Nomadhorderna kom ibland och ibland inte, men berodde det på berg eller öknar?
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Akrogal

Inlägg av Valgardur »

Mikael skrev:Tycker öknen ser väl stor ut, men annars inga invändningar.
Behövs naturliga gränser? Vad var gränserna i Asien? Nomadhorderna kom ibland och ibland inte, men berodde det på berg eller öknar?
Som gräns tänkte jag mer ett naturligt geografiskt område som gör att Handelsalliansen kan säga "vid den stora öknen upphör vår intressesfär" typ...

Nomadhorder kan ju titt som tätt korsa öknen och plundra som vanligt med. Den hindrar ju ingen rent fysiskt, annat än att man behöver ta med mycket vatten under resan över!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9047
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Akrogal

Inlägg av birkebeineren »

Valgardur skrev:Som gräns tänkte jag mer ett naturligt geografiskt område som gör att Handelsalliansen kan säga "vid den stora öknen upphör vår intressesfär" typ...

Nomadhorder kan ju titt som tätt korsa öknen och plundra som vanligt med. Den hindrar ju ingen rent fysiskt, annat än att man behöver ta med mycket vatten under resan över!
Precis så jag också tänker. Någonstans måste det finnas ett skilje mellan vad som är statsbildningen Handelalliansen och vad som är stäppnomadisk kultur. Skiljet är således ingen fast exakt gräns utan det geografiskt området som Takloobiöknen utgör.
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Akrogal

Inlägg av Valgardur »

birkebeineren skrev: Precis så jag också tänker. Någonstans måste det finnas ett skilje mellan vad som är statsbildningen Handelalliansen och vad som är stäppnomadisk kultur. Skiljet är således ingen fast exakt gräns utan det geografiskt området som Takloobiöknen utgör.

Exakt. :) Skriv gärna lite detaljer om hur du hade tänkt dig Takloobiöknen så kan vi lägga till infon sen i Handelsalliansens geografiska beskrivning.

-
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9047
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Akrogal

Inlägg av birkebeineren »

Något så här kanske? Rediger och använd efter tycke.

Takloobi

Öknen bestående av sand och sten. Extremt torr och med stora temperaturväxlingar. Mycket liten växtlighet, endast vissa sorters gräs och örter. Syrödlor lever här och vargillrar jagar i ytterområdena.

(Här behövs en mer utförlig beskrivning av geografin)

Två områden i öknen har tillgång till vatten. Atakama i Takloobis norra del har ett flertal små oaser men beroende på geomagiska förhållanden i grunden är vattentillgången mycket oförutsägbar. På bara timmar kan vattnet i källorna här sjunka bort. Det återkommer alltid men det kan gå dagar eller månader. Ubchikhfolket från väster om Takloobi besöker Atakama och är de enda som vet hur vattenkällorna kan utnyttjas. Kring Atakama finns stora geoglyfer, mönster byggda med låga stenmurar på marken endast synliga i sin helhet frå hög höjd. De föreställer enligt myterna djur och varelser från innan Gudarnas Vrede. Tulupan i Takloobis centrala del kontrolleras av stadsstaten Tulu. Vattentillgången här bygger på sinnrika brunnar men tulupanaterna kräver dyra avgifter för att låta andra använda brunnarna.

I södra Takloobi finns Margylernas väg. Detta är en välbyggd stenväg som sträcker sig flera mil i en rak linje från det sammanrasade Nemgiuk-passet vid gränsen till Kamsun och ut i öknen. Vägen slutar sen tvärt som om bygget avbrutits plötsligt. Margylerna från Yndar byggde vägen men vart den skulle leda eller varför den inte färdigställdes är okänt. Karavaner och nomadstammar använder aldrig vägen utan korsar den snabbt om de måste förbi. Enstaka präster från Kamsun kan ibland ses på själva vägen men i vilka syften är okänt. Vid jämna mellanrum står ondskefullt utseende statyer på var sida om vägen och enligt de khanturiska och adankhiska folken i väster offrade margylerna här blod för att säkra sin färd.
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Akrogal

Inlägg av Valgardur »

birkebeineren skrev:Något så här kanske? Rediger och använd efter tycke.

Takloobi

Öknen bestående av sand och sten. Extremt torr och med stora temperaturväxlingar. Mycket liten växtlighet, endast vissa sorters gräs och örter. Syrödlor lever här och vargillrar jagar i ytterområdena...
Mycket bra och intressant! :) Jag har utökat texten med lite egna grejer/förslag och lagt till den i Handelsalliansen-tråden. Säg gärna vad du tycker!

Tulupan och stadstaten Tulu lät även spännande. Är det något du vet mer om? Finns det redan beskrivet någon annanstans?

-
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9047
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Akrogal

Inlägg av birkebeineren »

Tulupan och Tulu är mina egna skapelser och inget annat är skrivet om dessa. Namnen och bevattningssystemet hittade jag inspiration till här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Turpan
http://en.wikipedia.org/wiki/Turpan_water_system

Gillar utvecklingen du gjort. Funderar dock på om biten med geoglyfer kring Atakama blir för mycket? Kanske dessa heller finns någon annanstans ute på Akrogals stäpper? Eller?
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Akrogal

Inlägg av Valgardur »

birkebeineren skrev:Tulupan och Tulu är mina egna skapelser och inget annat är skrivet om dessa. Namnen och bevattningssystemet hittade jag inspiration till här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Turpan
http://en.wikipedia.org/wiki/Turpan_water_system

Gillar utvecklingen du gjort. Funderar dock på om biten med geoglyfer kring Atakama blir för mycket? Kanske dessa heller finns någon annanstans ute på Akrogals stäpper? Eller?
Utveckla gärna Tulupan när du får tid eller lust! Mystiska små stadstater i öknar är alltid spännande :)

Geoglyferna tycker jag inte alls är för mycket. Tvärtom bidrar de till mysterierna om Atakamas förflutna. De kan mycket väl finnas någon annanstans också, inte bara i Atakama. Rester av en svunnen akrogalisk högcivilisation? Ett arv från Slimpaku? Who knows?!

-

-
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9047
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Akrogal

Inlägg av birkebeineren »

Valgardur skrev:Utveckla gärna Tulupan när du får tid eller lust! Mystiska små stadstater i öknar är alltid spännande :)

Geoglyferna tycker jag inte alls är för mycket. Tvärtom bidrar de till mysterierna om Atakamas förflutna. De kan mycket väl finnas någon annanstans också, inte bara i Atakama. Rester av en svunnen akrogalisk högcivilisation? Ett arv från Slimpaku? Who knows?!
Då skall jag göre en kort beskrivning av Tulupanoasen.

Och geoglyferna behålls.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9047
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Akrogal

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev:Viktigare karavanleder genom Akrogal.
Bild

Bild
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Akrogal

Inlägg av Snibben »

Sådär ja. Något uppdaterad karta med handelsvägar.
Skall sätta ut mer namn osv när jag får tid.
Bild

Länk till wikin: http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... %A4gar.png /Admin.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9047
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Akrogal

Inlägg av birkebeineren »

Mycket snyggt Snibben! :D

De solunska städerna vi ser är (från norr till söder):

Kwoske (Efaro)
Sar-sem (Sombatze)
Kon-nok-nor (Sombatze)
Sa-Enki (Sombatze)
Pal-nok-sa (Sombatze)
Wogwa (Sombatze)
Nok Byno (Sombatze)
Gulom-nok (Sombatze)
Nem Nen (Traximile)
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Akrogal

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev: Nem Nen (Thelgul)
Traxilme?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9047
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Akrogal

Inlägg av birkebeineren »

Traximile skall det vara. :oops:
Skriv svar