Furgia

Samlingsplats för alla länder och platser
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev: Om jag förstått det rätt så bestod norra Furgia (som sen blev Kalmurri) av 5 (?) provinser. Har hittat namnen Kaelamurri och Haeryti men vilka var de andra? Var dagens Memmen en av provinserna?

Sen undrar jag om denna del av Furgia var bosatt av bara furgier, av en blandning av furgier och nomadfolk eller av bara nomadfolk med eventuellt ett tunt skikt av furgier på toppen?

Behöver veta lite mer då jag försöker pussla samman historien till västra Akrogal och östra Ereb under Järnets ålder.
Nej, jag har velat sagt att det är tre provinser i norr som gått förlorade. Talet fem kommer från Medicinmannen.

Dessutom tyckte inte Adragoor om namnet Kaelmurri eftersom det krokade med hans planer på att den ursprungliga stammen hette Kalmurri.
Adragoor skrev: Namnet Kaelamurri ställer jag mig ytterst tveksam till. Jag har alltid sett Kalmurri som den ursprungliga kalmurrerstammens namn på sig själva. Frågan är om det ens fanns en stam som kallade sig kalmurrer så tidigt.
Jag ser dock inte själv några problem eftersom det ena kan vara saga och det andra historia eller någon annan förklaring... Men vi kan hitta på ett annat namn.

Och ja, Memmmen är en av de gamla provinserna. Idag är landet kopplats bort från Furgia på grund av Mahmmarabergen. Viss handel sköts dock via små bergspass som bara är öppna på sommaren men politiskt sett är de fria.
Memmen kan mycket väl vara Furgiserade nomader. Jag tänker mig lite som ett Himalaya/Nepal (Teokrati styrd av munkämbetsmän) förhållande till Indien - mycket är likt men en del har under de senaste 1200 åren tagit en liten annorlunda väg.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Alltså bara tre provinser:

*Memmen
*Haeryti
*xxx

Kan det tänkas att de fördelar sig så här?

Bild
Bild

Den tredje provinsen föreslår jag att heter Akrag på centralakrogaliska vilket du gärna får furgifiera. Namnet är efter akragerna (eller akrag-folket) som är tänkta som ett ursprungligen självständigt och mäktigt folk som blivit ett lydfolk till furgierna någon gång före 1500 fO. Akragerna använde sig av häststridsvagnar men krossades i det stora slaget vid Desj-kha 1299 fO av Krun. Krun kände sig hotat av nomadfolkens rörelser som följde av margylernas erövringar och kejsar Emghures korsade Demontungan för att hejda anstormningen innan den nådde gränserna till hans rike. Följderna blev dock ödesdigra för Furgia då akragerna var de enda som kunnat stå emot nomadfolken i norr. Kejsar Emghures missuppfattning av vem som var fiende och vem som var en potentiell allierad blev således en viktig anledning till Furgias fall för margylerna hundra år senare (ca 1200 fO).
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev:Alltså bara tre provinser:

*Memmen
*Haeryti
*xxx

Kan det tänkas att de fördelar sig så här?

Bild

Bild
Ser bra ut. Under denna period skall väl dessutom sandens rike vara en del av Ushtilskogen innan Yndarerna kommer och hugger ned den.
birkebeineren skrev: Den tredje provinsen föreslår jag att heter Akrag på centralakrogaliska vilket du gärna får furgifiera. .
Akraegi borde det bli på furgiska.
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

Vad skulle ni säga om att xxx heter något i stil med Yem, Yemman, Yemmeni?

Staden Yem i södra xxx området är då senare i historien en stor stad i området som är byggd på den gamla provinsen ex Yemmeni 's provinsialhuvudstad.

Yem är dessutom, måste jag få påpeka den stad i hela Kalmurri som nog har haft mest direkt kulturutbyte med alverna - det finns en flod som flyter förbi den staden som på sin väg till havet leder förbi Alvernas stad Ariatenu (som grundades innan tusentalet före Odo).

Antagligen var de strider mellan Alver och Margyler som inträffade i urtiden baserade från denna stad, eller dess föregångare.

Akrag går jättebra för mig, jag ville bara skjuta in lite reflektion baserad på nuvarande Kalmurri karta m städer etc.

.

När det gäller städer så älskar jag städer som är grundade på ruinerna av äldre städer eller som levt kvar trots olika folk och nationer med monument och källare, katakomber från forna åldrar. Tänk vad mycket läckert man kan hitta på med en stad som Yem, vars rötter kan vara ända tillbaka till Margylisk ålder?

.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Akragerna kan ha bott i provinsen Yem/Yemman/Yemmeni där Yem var huvudstad.

eller

Akragerna kan ha bott i provinsen Akraegi där staden Yem var huvudstad.

(Jag vill bara få med akragerna som folket i provinsen. :wink:)
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Det är lätt hänt att det går inflation i huvudstäder som heter nästan samma som landet, floder som heter samma sak som sjöar etc. Denna tendens leder inte till särskilt realistiska platsnamn. Eftersom det alltid är bättre ju fler platsnamn man har röstar jag på Birkes akragiska idé.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kanske så här:

Dagens Yem i Kalmurri bygger på ruinerna efter staden Yemman (som byggdes någon gång under slutet av Bronsetsts ålder 3500-1500 fO av). Furgierna gjorde staden till provinshuvudstad när akragerna blev deras lydfolk och provinsen kallades Akraegi. Margylerna och deras legosoldater byggde vidare på existerande byggnader när de erövrade regionen (ca 1320 fO?) och gav staden namnet Yem-ki (jämför med Krau-ki på Yndar). När sen margylerna drog sig tillbaka ca 800 fO förföll staden innan den återuppbyggdes av kalmurrierna efter 400 fO och fick namnet Yem.

Gillar förövrigt ideerna om att det var från dagens Yem som margylerna plågade alverna i Alenlum. Skeppet med månalver visste inte vad de flydde till... :twisted:
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

birkebeineren skrev: Gillar förövrigt ideerna om att det var från dagens Yem som margylerna plågade alverna i Alenlum. Skeppet med månalver visste inte vad de flydde till... :twisted:
Jag tror även att deras historia här mycket påverkar deras inställning. De är inte direkt några Landori alver, snarare så anser de att makt och inflytande över människorna är vitalt för sin överlevnad.

De kämpade mot Margylerna och alla deras undersåtar. De var med om den religösa väckelsen i Akrogal, såg Eledain etc komma och gå, sedan dyrkan av Mångudinnan (vilken man kan tänka sig att de stödde och influerade) sedan placerade de in en av sina som Kejsarens eviga gemål och tog ett stadigare (men mycket subtilt) grepp om det mycket militärt starka och aggressiva Kejsardömmet.

Även om Kalmurri är ett mänskligt kejsardömme och mycket av dess historia och stadsskick är en helt mänsklig produkt så kan man mycket väl tänka sig att det även i viss mån är ett resultat av alvernas mer långsiktiga planer.

.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev:Kanske så här:

Dagens Yem i Kalmurri bygger på ruinerna efter staden Yemman (som byggdes någon gång under slutet av Bronsetsts ålder 3500-1500 fO av). Furgierna gjorde staden till provinshuvudstad när akragerna blev deras lydfolk och provinsen kallades Akraegi. Margylerna och deras legosoldater byggde vidare på existerande byggnader när de erövrade regionen (ca 1320 fO?) och gav staden namnet Yem-ki (jämför med Krau-ki på Yndar). När sen margylerna drog sig tillbaka ca 800 fO förföll staden innan den återuppbyggdes av kalmurrierna efter 400 fO och fick namnet Yem.

Gillar förövrigt ideerna om att det var från dagens Yem som margylerna plågade alverna i Alenlum. Skeppet med månalver visste inte vad de flydde till... :twisted:
Utmärkt! Nu får Yem lite historiskt djup. Kanske kan man fortfarande hitta nergångar till de margyliska katakomberna med vidriga tortyrkamrar och sovande fasor i de lägsta gångarna...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tycker mig ha sett en helt egen hylla om Yem-ki och fasligheterna där i det Yndariska Arkivet i Ketoriam...
Senast redigerad av birkebeineren den 2013-05-31 16:26, redigerad totalt 1 gånger.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev:Tycker mig ha sett en helt egen hylla om Yem-ki och fasligheterna där i det Yndariska Arkivet i Kartotum...
Antar att du menar Ketoriam och inte Palinors huvudstad ;)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ketoriam skall det självklart vara. :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re:

Inlägg av birkebeineren »

Hur blev det med provinsgränserna? Finns kartan?
Snibben skrev:
Spelknepe skrev:Vill du markera provinsgränserna?
Ok då :wink:
känn dock att du är fri att snygga till gränserna.

Lagt till några namn jag missade.
och det är Södra Maboidjungeln och Nikoneas Ädelskogar (typsnitet skanade Å, Ä och Ö

Bild
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Re:

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev:Hur blev det med provinsgränserna? Finns kartan?
Bild
Nu så. Imageshack verkar ha ändrat sina funktioner och en del namn fick visst ändringar också.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Furgia

Inlägg av birkebeineren »

Strålande! Jag har samlat de olika kartorna på förstasidan i den här tråden så att det lättare går att hitta.
Skriv svar