Kalmurri

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Gabriel skrev:Vilket som går bra för mig. :)

Jag lägger på lite platser och grejor, svarta prickar för städer och gula för annat. Använder ett separat Gimp lager över den existerande kartan. Så snälla ändra inte dimensionerna på den i efterhand (i onödan).

Städer, Folkslag och Övrigt blir olika kartlager - så jag delar även ut själva Gimp .xcf filen så det är lätt att editera om man önskar det.

Tankar på Textfont?

.
Bry dig inte om textfont och sånt. Bara gör kartan förståbar, så fixar jag resten i stil med resten av de andra kartorna jag har gjort. :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9049
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Gabriel skrev:Förslag på Högtider?

Tycker de ska centrera på fyra saker:
- Kejsaren/Kejsarinnan (Hans död, återfödelse, deras bröllop och årsdagen då han gjorde något viktigt typ grundade nationen)
- Månens faser (nymåne, halvmåne, fullmåne etc)
- Nomadtraditioner (häst och blod relaterat, rituella strider, uthållighets och tapperhetskamp för unga män som söker vuxen status)
- Viktiga årsdatum för historiska händelser
...
Jag har skrivit om övriga länders kalendrar och tideräkning men ännu inte kommit till Kalmurri. Här och var finns dock referenser till kalmurrierna och andra stäppnomader så jag skal sammanställa dess och ge ett utkast som ni kan tycka till om. Centralt är självklart månen och hennes faser; lite mer vilt och blodoffrande i norr, lite mer uppmätt och beräknat i söder.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9049
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Gabriel skrev:
birkebeineren skrev:Tycker också att den kan finnas i de stora städerna. Cerevallierna tillber även de en mångudinna, Ihenni, lite oklart kopplat bak i historien till en av alla narguriers modergudinna Nahriguhrs många aspekter. Påverkan från Akrogal har troligen påverkat dyrkan av Ihenni men det anses röra sig om olika gudinnor, åtminstone enligt de flesta cerevallier.

Cerevallierna dyrkar även sina förfäder och många lämnar drakoffer.
Kan vi tänka oss viss Kalmurrisk infiltration i och med att man skickar predikande präster etc till Cereval?

Dessa är då dessutom inofficiella delar av den Kejserliga Administrationen. Med officiella stämplar och allt på papper som inte existerar officiellt ex 'Tredje gradens utnämning till Spridare av Kejsarens ljus bland barbarstäderna i drakarnas rike väst om det stora havet".
Tycker jag absolut. Cerevalliernas i grunden toleranta syn på andra folks gudar kan nog vara till deras nackdel ställda inför konspiratoriska kalmurrier. Sin tro på Ihenni överger de nog inte så lätt men de kan säkert tänka sig att offra till den kalmurriska mångudinnan som de då ser som en trevlig halvsyster eller liknande. Slättnomader och hedbönder utanför stadsstaterna har kanske inte ett lika välvilligt syn på kalmurrierna då de står närmare sitt ur-narguriska i grunden misstänksamma syn på nymodigheter...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren
Admin
Inlägg: 9049
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Gabriel skrev:
Adragoor skrev:Vilket land tillhör staden Bahaz som enligt EA kampanj sid. 13 ligger i Masevabukten ett par mil norr om Demontungan? Är det Kalmurri, Nidland eller är staden en fristad?
Kanske varierar beroende på krigslyckan. Kalmurri har ju hållt Demontungan vid något/några tillfällen. Då borde de ha occuperat staden?
Trakorier som handlar på Demontraden besöker staden. Det kan vara bra att veta när vi bestämmer vem Bahaz tillhör.

Kanske kan staden ha något att göra med den tvehövdade gud som dyrkas på östsidan av Demontungan?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev:
Gabriel skrev:
Adragoor skrev:Vilket land tillhör staden Bahaz som enligt EA kampanj sid. 13 ligger i Masevabukten ett par mil norr om Demontungan? Är det Kalmurri, Nidland eller är staden en fristad?
Kanske varierar beroende på krigslyckan. Kalmurri har ju hållt Demontungan vid något/några tillfällen. Då borde de ha occuperat staden?
Trakorier som handlar på Demontraden besöker staden. Det kan vara bra att veta när vi bestämmer vem Bahaz tillhör.

Kanske kan staden ha något att göra med den tvehövdade gud som dyrkas på östsidan av Demontungan?
Kanske är staden en av några få enklaver som utlänningar kan besöka i Kalmurri. Kanske hamnstaden Ken'shak är en annan. Att Kalmurri är rätt slutet för utländska handelsmän skulle isf kunna vara orsak till att Dharbia (staden) är viktig som slutstation för den norra karavanvägen genom de akrogaliska vildmarken. Denna väg är längre och farligare men man slipper kalmurriska tullar.
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

Adragoor skrev:
birkebeineren skrev:
Gabriel skrev: Kanske varierar beroende på krigslyckan. Kalmurri har ju hållt Demontungan vid något/några tillfällen. Då borde de ha occuperat staden?
Trakorier som handlar på Demontraden besöker staden. Det kan vara bra att veta när vi bestämmer vem Bahaz tillhör.

Kanske kan staden ha något att göra med den tvehövdade gud som dyrkas på östsidan av Demontungan?
Kanske är staden en av några få enklaver som utlänningar kan besöka i Kalmurri. Kanske hamnstaden Ken'shak är en annan. Att Kalmurri är rätt slutet för utländska handelsmän skulle isf kunna vara orsak till att Dharbia (staden) är viktig som slutstation för den norra karavanvägen genom de akrogaliska vildmarken. Denna väg är längre och farligare men man slipper kalmurriska tullar.
Låter bra.

Dock tror jag inte Ken'Shak är en bra ide, med tanke på att det är flottans huvudbas. Inte direkt något man öppnar upp för utlänningar.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Gabriel skrev:
Låter bra.

Dock tror jag inte Ken'Shak är en bra ide, med tanke på att det är flottans huvudbas. Inte direkt något man öppnar upp för utlänningar.
Då tycker jag vi kör på det. Jag skulle själv inte ha något emot om Bahaz är det enda stället där handel med Kalmurri sker. I övriga delen av landet krävs ett papper med rätt sigill och ständiga kontroller.
Ritar på en karta över Bahaz. Återkommer med den.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

Senaste kartan baserad på 'huvudkartan'. Jag har lämnat namn blanka på en del städer i söder som behöver Furgiska/Margyliska namn?

Bild
Senast redigerad av Gabriel den 2013-04-21 23:38, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag ser knappt något. Kan du inte ladda upp en större version?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Bild
Det här skulle kunna vara Bahaz, fast det är nästan coolare i mitt tycke om ön ligger nästan omedelbart norr om det vattensprutande demonansiktet i mitten av Demontungan.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Några idéer om Bahaz som uppstod när jag ritade kartan:


Bahaz
Urbefolkning: Nintamukker. Dyrkare av guden Okasu som fördrevs av margylerna när dessa skulle bygga en fängelseö. De lever numera kvar på fastlandet (var?) och dyrkar fortfarande demonansiktet.

Furgierna raserade fängelset och byggde en del tempel på ön, som sågs som helig fram till att kalmurrerna tog över ön första gången sedan de lärt sig sjöfart.

Sedan har ön växlat mellan att vara furgisk och kalmurrisk i några hundra år. Varje gång någondera tar över staden jämnas föregångarens tempel med marken och ett eget byggs.

Det finns två befästningar på ön. I den västras höga torn sitter den kalmurriske guvernören med god utsikt över staden, i den östra finns en hyfsat stor garnison som håller kontroll över staden.
Det ligger en park på stadens nordvästra udde som någon dekadent guvernör planterade i importerad jord från hemlandet. Endast vissa mycket härdiga gräs finns annars naturligt på ön. Nintamukkerna överlevde på sin tid på fisk och skaldjur, vilket inte ingår i kallmurrernas mycket köttrika kost. Den mesta maten importeras därför från hemlandet.

På den nordöstra udden finns den blinde stjärnskådarens observatorium. Observatoriet byggdes av den furgiske astronomen Adhwan Afrasangha för länge sedan. Denne påstod med hjälp av ett antal märkliga och mycket komplicerade beräkningar att Altor kretsar kring solen och inte tvärt om. Hans teorier fick aldrig något genomslag och omvärlden ansåg honom vansinnig. Förbittrad riktade han sin kraftigaste kikare mot solen och brände sönder sina ögon. Idag används observatoriet som sädesmagasin av kalmurrerna.

Det finns två hamnar. En i norr och en i söder. Den södra används som inskeppningshamn och den norra som handelshamn. Endast kalmurriska handelshus får etablera sig i staden, vilket gör att de tar ut hutlösa priser på de flesta varor. Det finns därför att antal oerhört rika familjer på ön.
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

Spelknepe skrev:Jag ser knappt något. Kan du inte ladda upp en större version?
Fixat!! Se ovan!!
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

Adragoor skrev:Några idéer om Bahaz som uppstod när jag ritade kartan:


Bahaz
Urbefolkning: Nintamukker. Dyrkare av guden Okasu som fördrevs av margylerna när dessa skulle bygga en fängelseö. De lever numera kvar på fastlandet (var?) och dyrkar fortfarande demonansiktet.

Furgierna raserade fängelset och byggde en del tempel på ön, som sågs som helig fram till att kalmurrerna tog över ön första gången sedan de lärt sig sjöfart.

Sedan har ön växlat mellan att vara furgisk och kalmurrisk i några hundra år. Varje gång någondera tar över staden jämnas föregångarens tempel med marken och ett eget byggs.

Det finns två befästningar på ön. I den västras höga torn sitter den kalmurriske guvernören med god utsikt över staden, i den östra finns en hyfsat stor garnison som håller kontroll över staden.
Det ligger en park på stadens nordvästra udde som någon dekadent guvernör planterade i importerad jord från hemlandet. Endast vissa mycket härdiga gräs finns annars naturligt på ön. Nintamukkerna överlevde på sin tid på fisk och skaldjur, vilket inte ingår i kallmurrernas mycket köttrika kost. Den mesta maten importeras därför från hemlandet.

På den nordöstra udden finns den blinde stjärnskådarens observatorium. Observatoriet byggdes av den furgiske astronomen Adhwan Afrasangha för länge sedan. Denne påstod med hjälp av ett antal märkliga och mycket komplicerade beräkningar att Altor kretsar kring solen och inte tvärt om. Hans teorier fick aldrig något genomslag och omvärlden ansåg honom vansinnig. Förbittrad riktade han sin kraftigaste kikare mot solen och brände sönder sina ögon. Idag används observatoriet som sädesmagasin av kalmurrerna.

Det finns två hamnar. En i norr och en i söder. Den södra används som inskeppningshamn och den norra som handelshamn. Endast kalmurriska handelshus får etablera sig i staden, vilket gör att de tar ut hutlösa priser på de flesta varor. Det finns därför att antal oerhört rika familjer på ön.
Bra grejor.. däremot.. dessa rika familjer de byter då så att säga religion och svär tillhörighet till Kalmurri och Furgia beroende på vem som erövrat? Eller är det rika Kalmurriska familjer som frodats på ön sedan den senaste occupationen?
Skriv svar