Jorpagna

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9049
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Följande karta gjorde jag tidigare för att förklara några detaljer rörande Landori och Torshem (mörkgrön, ljusgrön och olivgrön markering visar alvrikets gränser till olika tider, mörkröda prickstreck visar den gamla joriska vägen och ljusröd prickstreck visar nuvarande vägar):

Bild

Förslagsvis så låter dras gränsen så att Landoriskogens rand utgör gränsen för Landori, ett mellanland skapas där några furstar utanför Jorpagnas gräns kan finnas, och sen får skogen i nordöstra Jorpagna (Vidvinden, eller hur?) ligga precis utanför Jorpagnas gräns.

Jag skulle kunna rita upp några streck på en kladdkarta för att illustrera bättre men din nya karta är för stor för min gamla dator att hantera. Eller kan du klippa ut en liten bit för mig att kladda på Spelknepe? :P
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9049
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev:
birkebeineren skrev:Fast jag gillade Obiertz vapen med den gyllene draken mot grönt bättre. Har dessutom skrivit in i en drakdödare i denna furstefamiljs historia...
Bandet tvärs över skulle jag dock kanske kunna skriva in. Har det någon speciell betydelse?
Det kan ändras. Det är nu en heraldisk panter (för alla vet att pantrar sprutar eld?) Jag tog med den mest för att den var rolig och jag tyckte det var lite mycket grönt... Den smala sparren med fem vita rundlar kanske kan ha att göra med ett magiskt bälte i familjens historia?
Om du får den blå färgen får jag då tillbaka draken? :wink: Den smala sparren kan få vara kvar.
Snibben skrev:
af Eke (gyllene eklöv och ekollon mot grönt)
Varken det förra eller det nya ser ut som något vapen en furste av rang för. Skall fila lite mer på det, eklöven blir kvar dock.
Så länge eklöven blir kvar blir det nog bra.
Snibben skrev:
Leonez (svart lejonhuvud mot guld)
Det var svårt att se på förra men det är faktiskt ett naturligt leopardhuvud (leoparden från imperium jorpagna)
Furstens devis är Unum sed leonum men vem har sagt att ett lejon är modigare än en leopard? Leopard eller lejon, spelar ingen roll.
Snibben skrev:
Telotanine (svart häger mot silver)
det dök visst upp fem röda dolkkors här ;)
Dolkkorsen kan få stanna.
Snibben skrev:
Ybramun (två guldtigrar mot rött)
Det är faktiskt naturliga leoparder. Heraldiska tigrar är konstiga varelser med lejonkroppar och drakhuvuden :? Naturliga tigrar inom heraldik ser ut som tigrar. Leoparder är lejon som tittar framåt och naturliga leoparder ser ut som leoparder.... puh.
Lät krångligt. Furstehuset anser det i alla fall som tigrar och har förövrigt flera solunska levande exemplar hemma.
Snibben skrev:
Caddosolen i mitten symboliserar korfurstarnas band till Caddo och är alltså inget eget furstendöme.

Jag trodde den bara stod för deras trohet mot DLV. Caddo har en blå sköld med gyllene sol medan Odo (etin?) har en sköld i silver med guldsol.
Silver med guldsol blir bra. Även om korfurstarna av tradition följer den dalkiska grenen av LV (åtminstonde nästan alla).
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Mikael skrev:Mina förslag i all blygsamhet:

Stad:
Salebäck (eg utanför rikets gränser i nordöst)
Madonoborg
Phyloxer (stad i län Fyloxera i norr där floden som flyter från Grivela har sin "källa")
Aurelia
Friborg
Tarquino

Län:
Vårfäldt
Fyloxera

Floder:
Carnuntum
Pados
Warteron

Skog:
Artedur / Arteduria
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Så här kanske?

Bild

Bild
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Fan vad du är grym snibben!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9049
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mycket fint! Jag har redan börjat klura ut förklaringar till de avvikande kronorna. :D
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Spelknepe skrev:Fan vad du är grym snibben!
Tack :oops:
birkebeineren skrev:Mycket fint! Jag har redan börjat klura ut förklaringar till de avvikande kronorna. :D


När jag satt och gjorde dem tänkte jag nog mest att de avvikande var baserade på respektive kronor brukade före att Korfursteämbetena grundlades.

Och helt klart är af Ekes silverkrona vida berömd. Till och med du, Birke, har väl hört legenden om fisken och kronan :wink:
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Vilken tur att jag inte börjat rita på vapnen på min karta än. Här har vi ju grejen!
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Adragoor skrev:Vilken tur att jag inte börjat rita på vapnen på min karta än. Här har vi ju grejen!
Du har inga ideér då? Jag har några tomma sköldar att fylla ut-

Bild
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Det enda jag kommit på hittills är det camardiska förbundets vapen: tre femuddiga stjärnor i guld mot blått...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9049
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev:Och helt klart är af Ekes silverkrona vida berömd. Till och med du, Birke, har väl hört legenden om fisken och kronan :wink:
Välkänd historia det där, tänkte låta den komma med i beskrivningen av af Ekarnas furstendöme. Tänka sig till, att använda en krona som fiskekrok! :wink:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9049
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Caddosolen i guld mot silver med de kerisgassiska insignierna bakom tillhör Kerisgassen av Jorpagna (ett ämbete som för närvarande innehas av Hans rättrådighet Oriumnus av Krems) då detta vapen går längre bakåt i historien än Stora Schismen. Denna händelse i historien förde nämligen med sig sig traditionen att visa lojalitet med den aidniska grenen genom att föra lila färger och den dalkiska grenen av genom att visa blåa färger.

Caddosolen i guld mot lila framför de bontisâliska insignierna bakom tillhör Borgbontisâlerna av Naltarum som är det furstendöme som regeras av korfursten av Telotanines andra gren Ot-Aurelo. Naltarum är en viktig stad vid sydändan av Vitesjö (Lacusalba), den stora sjön i centrala Jorpagna (om då inte den har fått något annat namn?).

Jorpagnas fursteförhållanden är trassliga, så även heraldiken.

Edit: Ändrat Ybramun till Telotanine.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev: Vitesjö (Lacusalba), den stora sjön i centrala Jorpagna (om då inte den har fått något annat namn?).
I området runt sjön talas lupenska. Sjön skulle därför kunna heta Lai Alba.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Varsågod Birke, nu finns det ett par stycken sköldar att använda sig av.



Bild

Bild
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Mållös...
Skriv svar