Klart vi skall ha namn. Du har gjort ett strålande jobb hittills Fraxinus så även grevskapen blir nog bra. Och du verkar ha hittat din Aidne-modul Spelknepe.
Denna finns markerad på färgkartan till Aidne och härstammar från äventyret Skönheten och Odjuret. Men hur stor är den? Jag har bara detta äventyr i norsk utgåva (ett av få supplement som utgavs) och kartan kan ha visats i annan storlek än i den svenska men där är den ganska liten. Anja kan gärna få vara större så som det ser ut nu på kartan, eller det finns kanske en övre/mindre Anjasjö och en nedre/större Anjasjö, jag undrar mest om det finns någon skillnad?
I denna sjö skall väl också en ö vid namn Anyas öga ligga, med ruinerna efter Karlsordens huvudtempel/kloster?
Mikael: Hela kartan är krokig och sne och stämmer inte med de andra kartorna. Så ha lite överseende med gränserna. Har även försökt följa några floder som gräns där gränsen går precis intill.
Ett tredje problem är nordbergaalvernas revirgräns. Så vitt jag kan se sträcker den sig ungefär där grevskap 48 har sin västliga gräns. Deras område sträcker sig ungefär mellan Niggeforas västra strand till Solåns östra strand eller möjligen ända till Ickeälvas östliga utlöpare. Denna gräns är okränkbar enligt Aidne. Alverna har ett avtal med den Zorakiska kungamakten. De underställer sig kungamakten och enbart kungamakten nominellt och bidrar med spejare med mera i händels av krig i utbyte att deras landområde är bestämt och okränkbart. Jag ser inga problem med det. Ett liknande avtal har Pamperna.
Senast redigerad av Fraxinus den 2013-02-09 12:56, redigerad totalt 3 gång.
Sedan tycks det som vi har tre grevar i dreverike och två grevskap utgränsade. Trimaris, Porsemyr och...eh...Lanker. Har vi förstått källorna fel? Är den tredje greven som ska hälsa på Greve Merovald Klerke av Trimaris i Aidne-böckerna de facto greven i det västliga grevskapet i Amtefjärd? Om så är fallet föreslår jag att Lanker är det västliga grevskapet i Amtefjärd och följdaktligen Sebestid Sporre är greven i detta grevskap.
Fraxinus skrev:Ett tredje problem är nordbergaalvernas revirgräns. Så vitt jag kan se sträcker den sig ungefär där grevskap 48 har sin västliga gräns. Deras område sträcker sig ungefär mellan Niggeforas västra strand till Solåns östra strand eller möjligen ända till Ickeälvas östliga utlöpare. Denna gräns är okränkbar enligt Aidne. Alverna har ett avtal med den Zorakiska kungamakten. De underställer sig kungamakten och enbart kungamakten nominellt och bidrar med spejare med mera i händels av krig i utbyte att deras landområde är bestämt och okränkbart. Jag ser inga problem med det. Ett liknande avtal har Pamperna.
Gränserna finns ju där och är enligt zorakisk gränsdragning. Sen vad alverna tycker eller hur dem bryr sig är ju en annan sak
Vad jag menar är att vi bör markera en ungefärliga gräns (med annan färg?) för alverna område. Och behålla den formella i grevskapsindelningen. Detsamma gäller i praktiken pampernas område. De officiella källorna påtalat särskilt att pamperna och alverna har en självbestämmande status....oavsett vilket grevskap de ligger i. De har bara en överordnad. Kungen!