Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin

Inlägg av birkebeineren »

Torquemada skrev:Jag tänkte mig den Andra Magokratins fall något mer dramatiskt.

Magikerna hade högsäten i Mercana, Sanzas, Bosza och Melorgh. Hisskov, Brikho, Yolev och Hamur kontrollerades, medan Addiaska var för litet för att motivera ockupation. Triska räddades i viss mån av sin avsaknad av metropoler.

När slutstriden närmade sig manövrerades moderstaden Bosza ut i ett tidigt skede (kan ju ha skett genom cirkelsprängning av den sluge herr Krokig), och klarade sig därför relativt oskatt. Ledande bosziter anslöt sig antingen till Sanzas eller Mercanas magikerfurstar, och det sista stora slaget stod mellan Sanzas och Mercana, i Melorgh. Så gott som alla mäktiga magiker dog (vissa två gånger) eller fick sina hjärnor utbrända. Landet härjades av odöda, elemnetarer och de gamla vanliga magistormarna och andra eländet. Melorghs Fördärv blev permanent. Demoner hade roligt. Överlevande magiker flydde till Bosza. Mercana och Sanzas lynchade överlevande magiker och jämnade akademierna med marken (underjordiska rester finns kvar...).

Och när allt börjar lugna ner sig lite greppar de slemma utlänningarna tillfället.
Cirkels förintande är bara det som inleder den andra magokratins fall. Den vidare utvecklingen med krig mellan de olika magikerna runt om i Klomellien gäller fortsatt och Melorghs Fördärv blir det slutliga resultatet.
birkebeineren
Admin

Mikael skrev:I Klomelliens äldre historia var Jordernas välde och inflytande samt kolonier mycket större än på 300-t men hur syns det? Jag tänker mig att en del traditioner i Triska, kanske arkitekturen, härör ur jordernas storhetstid. Aesir kultens utveckling från lokala traditioner till att inkorporera jordiska inslag är en annan. Kanske finns gravhögar med begravda skepp kring Jaggarack?
Även i Yolev, Hisskov, Addiaska osv bör det finnas andra lämningar också.
I Hamur är det huvudsakligen Aesirtron som vittnar om jordukaerlarnas närvaro. Tänker mig att Hamur inte var en del av det digra jorderväldet som omfattade stora delar av södra Klomellien mot slutet av Mörkertiden. Det var först under första halvan av 400-talet eO när Harald Krokig återupprättade mycket av nordfolkets makt som hamuriterna påverkades. Vid denna tiden var folken i Klomellien mycket mera samlade än de varit under den barbariska Mörkertiden och de kunde därför motsätta sig mot farländsk påverkan på ett helt annat sätt. Hamurs berg var svårtillgängliga för de jordakiska skeppsbesättningarna nere i låglandet men aesirprästerna nådde fram. Dvärgarna i Hamur dyrkade redan gudar som fanns i det aesirska panteonet och det var med deras hjälp tron fick ordentligt fäste bland de övriga hamuriterna. När Krokig dog och inga av hans jarlar längre krävde tull av den hamuritiska malmen överlevde Aesirton.

Materiella minnesmärken från jordukaerlarnas tid i Klomellien borde rimligtvis vara talrika i Yolev då denna trakt (tillsammans med våtvägarna i Baxar) var vägen nordfolket tog sig in i södra Klomellien. Gravhögar och Aesirhov tillsammans med runhuggna stenar.
birkebeineren
Admin

Tankar om Aesir i Hamur:
De aesirtrogna människorna ser guden Karker som Berget och de stora djupens gud, underordnat överguden Wodur. Dvärgarna ser Karkôr som den store Skaparguden och den som satt Wodûr att regera överjorden. Wodûr är kanske också den som satt till att vara de storvuxna stenfolkens gud, jättarna och cykloperna? En koppling mellan de enögda cykloperna och att Wodûr tar ett öga som pant (Guazzos) kan även göras

Enligt nordadvärgarnas myter stannade den ena av gudarnas två krigsbröder hos dem när de skildes från vad som skulle bli grynnerdvärgarna: Thôrm är nordadvärgarnas krigsgud och Titatân är grynnerdvärgarnas krigsgud.

Namnvarianter: Aesir - Æsír -Asîr
Torquemada
Kardisk Bontisâl

Inlägg av Torquemada »

Jag trodde att dvärgarna var strikta Karkormonoteister. Jag minns bara Karkor bland dvärgagudarna från böckerna.
birkebeineren
Admin

I Monster och Män beskrivs en annan religiös tradition än den kring Karkor och vi har därför gjort lite olika kopplingar och varianter. Kolla följande tråd: viewtopic.php?t=363&start=0
Torquemada
Kardisk Bontisâl

Inlägg av Torquemada »

Hmm, dvärgar som adopterar gudar och sedan lämnar vissa gudar kvar bakom sig - och erkänner det. Mycket udda inställning. Precis så beter sig mina knäppa melorghier, som betraktar dvärgar som sina stora förebilder.
Användarens profilbild
gtjorgo
Morëlvidynsk Kalimit

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev:
Mikael skrev:I Klomelliens äldre historia var Jordernas välde och inflytande samt kolonier mycket större än på 300-t men hur syns det? Jag tänker mig att en del traditioner i Triska, kanske arkitekturen, härör ur jordernas storhetstid. Aesir kultens utveckling från lokala traditioner till att inkorporera jordiska inslag är en annan. Kanske finns gravhögar med begravda skepp kring Jaggarack?
Även i Yolev, Hisskov, Addiaska osv bör det finnas andra lämningar också.
I Hamur är det huvudsakligen Aesirtron som vittnar om jordukaerlarnas närvaro. Tänker mig att Hamur inte var en del av det digra jorderväldet som omfattade stora delar av södra Klomellien mot slutet av Mörkertiden. Det var först under första halvan av 400-talet eO när Harald Krokig återupprättade mycket av nordfolkets makt som hamuriterna påverkades. Vid denna tiden var folken i Klomellien mycket mera samlade än de varit under den barbariska Mörkertiden och de kunde därför motsätta sig mot farländsk påverkan på ett helt annat sätt. Hamurs berg var svårtillgängliga för de jordakiska skeppsbesättningarna nere i låglandet men aesirprästerna nådde fram. Dvärgarna i Hamur dyrkade redan gudar som fanns i det aesirska panteonet och det var med deras hjälp tron fick ordentligt fäste bland de övriga hamuriterna. När Krokig dog och inga av hans jarlar längre krävde tull av den hamuritiska malmen överlevde Aesirton.

Materiella minnesmärken från jordukaerlarnas tid i Klomellien borde rimligtvis vara talrika i Yolev då denna trakt (tillsammans med våtvägarna i Baxar) var vägen nordfolket tog sig in i södra Klomellien. Gravhögar och Aesirhov tillsammans med runhuggna stenar.
Detta innebär alltså att Hamuriterna blir aesir troende tämligen sent och långt efter Triska?
Kan inte Aesirtron kommit till Hamur-området (staten var nog inre grundad ännu) via jordernas första intrång mot jaggaracksjön? området behöver inte ha ockuperats utan bara influerats.
birkebeineren
Admin

Hmm... det blir kanske lite konstigt för dins trisker då? Jag mest tänkte högt, vi kan låta även hamuriterna ha anammat aesirtron redan vid den första stora vågen av jordakisk närvaro.

Det står förövrigt i EA att aesirgudarna har andra namn i Klomellien och jag lät för länge sen hamuriterna benämna gudarna för morgmaer. Hur gör triskerna?
Användarens profilbild
gtjorgo
Morëlvidynsk Kalimit

Inlägg av gtjorgo »

Jag skulle gissa att triskerna och hamuriterna har samma benämningar på gudarna och triskerna kan mycket väl följt Hamur här. Överlag känns Hamur som mer "renlärigt" då deras kontakt med jorderna under Krokigs tid var fridsammare. Generellt sätt så vårdar hamuriterna sin jordiska del av sin identitet mycket mer än triskerna. De förstnämnda gifte även in sig med jorderna något få trisker gjorde. (se dock Lofernie)
birkebeineren
Admin

Är detta möjligtvis Brikorchen, det i norra Klomellien belägna Brikhos självkrönte kung som tillsammans med sin mänskliga rådgivare kallat "den Fete" styr statsstaten som bevakar det mycket strategiskt och ekonomiskt viktiga Karkazpasset norrut mot staden O?

Bild
Mikael
Admin

Inlägg av Mikael »

Sanningen är faktiskt att detta är min första RP någonsin, orchen Zo'ol. Anders ritade den för mig efter mina instruktioner och originalet hänger här hemma i trappan. Zo'ol har dragit sig tillbaka från äventyrandet. Han bor och arbetar i Krigarnas Hus i Kandra. Vi ser honom på husets veranda där stadens barn får höra blodisande historier från Erebs alla hörn.
birkebeineren
Admin

Har du kollat så att du verkligen har originalet? För varifrån har då Brikorchen fått sin tavla som hänger i hans tronrum? :wink:
Användarens profilbild
gtjorgo
Morëlvidynsk Kalimit

Inlägg av gtjorgo »

Second that! ;)

Kan mycket väl vara Brikhos nuvarande ledare. Hur länge sitter en orchövding i Brikho förresten?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Tills han dör eller blir utmanövrerad/spöad av ngn som är större/smartare/större&smartare, så vanligen någonstans mellan fyra minuter och två år?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin

Brikhos regentlängd
Stadsstaten Brikhos ledare tituleras vanligen Brikorchen efter den förste kungen Brikh. Sedan Brikho upptogs som delstat i Klomelliska Unionen 564 eO har åtminstone följande individer besuttit kungatronen i mer än ett månvarv. Detta enligt den hisskovitiska skrivaren Imald som av okänd anledning tjänade vid Brikhos kungahov tills han blev ihjälbiten av vargar 608 eO under regeringen till den senaste Brikorchen.

Brikh (orch) Tros ha vunnit makten med hjälp av den magikyndiga halvorchiskan Luhnfola
Oodrach (orch)
Ylkuur (orch)
Bor (rese) Styrdes dock helt och hållet av sina två rådgivare, vätten Nrig och halvorchen Kalem
Labran (människa)
Galbrock (orch)
Vite Joschogh (orch)
Tamansiros (vätte)
Avenilmek (vätte) Styrde i samråd med den magilliske illusionisten Dolaz
Raukaam (halvorch)
Eokk (orch)
Eokk den större (orch)
Bordrik Gyllenöga (halvvätte)
Luhnogh (orch) Den längst sittande Brikorchen med sina sju år mellan 584 och 591 eO
Krimmel (vätte)*
Aghrockh (orch)
Gaaurk (orch) Nuvarande Brikorch, styr i samråd med människan som går under namnet "den Fete"

*Krimmel kan ha varit magikunnig själv då han ständigt sågs i sällskap med sin tama grävling som han brukade tala med. Grävlingen skulle i så fall ha varit hans familarius.
Skriv svar