Zorakins Vapen är sammansatt av dess hertigdömens vapen enligt EA. Zorakin innehåller 11 hertigdömen så det stämmer inte riktigt med de tre vapen som visas. Om man tänker sig att det visar Pennernas hertigdömmen (vapnet är från före 55 f.o.) så är det Antefjärd, Dreverikes och Likemarks vapen som visas. Föreslår Örnen som Antefjärd (Pendon var en del av detta hertigdöme innan det avskildes)Fraxinus skrev:
Jag tänkte först att det var vapnet för Solordens priorat i Kra. Vad gäller Kras stadsvapen tänker jag mig mer att den är fyrdelad och innehåller den röda örnen eller en kungakrona som symbol för kungamakten och någon form av skepp som symbol för stadens verksamhet.
Gult och grön Dreverike (guldet i marken som hittades av Mandelmunkarna) och Lindormen blir då kvar till Likermark.
Pendons stadsvapen verkar vara guld med en röd örn på (det är vad stadsvakten bär på sina tabarder).
OK.Fraxinus skrev: Jag vill dock behålla vapensköden du just presenterat för mig så skänk inte bort det till någon annan. Låt mig fundera ett tag....det skulle kunna vara stadens Baros vapen.
Blå bro?Fraxinus skrev: Tofie har jag redan nämnt en gång. Den innehåller en bro mot silver och blåvågig bakgrund.

Gult på vitt fungerar ej. Men det finns undantag. Om solen tex placeras på ett rutmönster ac vit och svart.Fraxinus skrev: Indarsol....Jag vill minnas att det är en stor gul sol mot vit och svart bakgrund men återkommer där.
En gyllene nyckel under en gyllene krona är ett vapen tillhörande dels en Polsk adelsätt och en Tysk stad.Fraxinus skrev: Fristaden....vet ej...ska vi säga en gyllen nyckel som symbol för frihet mot röd bakgrund? Möjligen med en kunglig krona överst efter att kungamakten tagit över.
Föreslår gyllene rundlar på en stam i rött och nedanför ett vitt fält med två delfiner. Handel och frihet

OK. Känns dock olyckligt att hertigdömets vapen blir en slags boja för städernas heraldik.Fraxinus skrev: Mannemo. Jag tror att den har en sköld med den där grön och gulrutiga möstret vi ser i Zorakins vapen (symboliserar Dreverike). Ovanpå det en svart oxe?
Ymnighetshornet är en relativt sentida vapenbild. Varför denna för Hixani?Fraxinus skrev: Hixani....rikedomens horn i kors mot blå bakgrund .
Kils Kommun reverserad?Fraxinus skrev: Greveryd.....blå bakgrund med vit kil som pekar uppåt.