Grisodlar'n skrev:
Från början var Undvika inte en egen färdighet, utan en Specialisering till Rörlighet. Men även nu, när den listas som en unik färdighet, så får alla RP tillgång till den. Det rör sig dock inte om någon Matrix-liknande förmåga där användaren skuttar undan projektiler och liknande, utan realistiska duckningar och andra undanmanövrer. Det kan dock diskuteras om Undvika ska ha ett tak, t ex att SMI begränsar FV i Undvika.
Självklart rör det sig inte om något sådant men jag har ju vart med om mer än en situation där man som Rollperson vart utan vapen mot någon med och det det inte funnits någon regel för mig att klara mig, inte ens kasta mig ut genom ett fönster för att undvika fienden. Men jag skulle tycka det va riktigt trist om min erfarna hjälte som har stridigt och besegrat hav av fienden plötsligt inte kan göra något mot en bonde med en högaffel bara för att mitt svärd råkar ligga en bitt bort.
Tobald Lättfot skrev:
Ett annat problem att tackla är det faktum att de vapen som finns i Fantasyspel ofta spänner över flera hundra (ibland även tusen) år.
Vissa vapen, sköldar, rustningar är ju resultatet av taktikanpassning.
Dvs man utvecklade motdrag. Tex svärden ersattes av krossvapen/korpnäbb som en följd av att helrutningen kom.
Detta tar man inte hänsyn till, vilket i sin tur kan resultera i att reglerna lätt blir skeva.
Det går ju inte att göra ett helt realistiskt stridssystem utan att göra det allt för komplicerat. Jag tror därimot att Attributer på vapen kan funka riktigt bra. Man gör vissa vapen bätre mot vissa rustningar eller situationer.
Men visst, det är ett problem att det finns så många olika vapentyper i spelet från så många tidsåldrar. En lösning kan ju va att helt enkelt ta bort vapen och sikta in oss på en tidsålder men det tror ja blir lite trist.
Tobald Lättfot skrev:
Jag tycker det är intressant att se hur nästan varje parering avslutas i ett anfall. Även anfallen i sin tur ger möjligheter till "uppföljning". Man behöver inte "hugga på nytt". En annan anmärkningsvärd sak är hur ofta de försöker fälla varandra.
Mitt alternativ 2 är ju lite som detta, inte en massa Anfall och Pareringar.
Problemet här är ju att ett högt FV blir mer avgörande.
Man skulle ju kunna arbeta lite på Stridstaktik, olika sätt att anfalla och strida på som vi pratat om tidigare, Passivt, Aggresivt etc.
Vi kan ju tänka till lite hur en strid med en typ av vapen funkar mot en annan. Svärd+Sköld mot Svärd+Dolk, Spjut mot Svärd, Stor yxa mot Kortsvärd etc. Göra lite kombinationer och sen se vad för taktik dom olika vapnen måste ha för att besegra ett annat?
Det kommer inte va helt realistiskt såklart men för mig räcker det om det kan tänkas va troligt och ser bra ut.
Jag vill inte ha ett spel där om jag vill skapa en krigare så måste denna ha en tung rustning och ett viss typ av vapen för att vara bra, jag vill kunna göra min dansande svärdskämpe och kunna klara mig mot en rustad motståndare och göra det för jag är bätre med vapen och rörligare än han är.