Ransard

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Enligt s40 EAS så används titeln konung även i Ransard, så ja... en viss inkonsekvens...

Baron Resaril fanns söderöver och behöver i teorin inte ens tillhöra Alerien eller Ransard. Om vi låter det vara fallet så ser jag två (tre) lösningar.

1. Baron är den Joriska översättningen för titeln.

2. Alerien har närmat sig en mer Feodal väg baserat på kontakter med exempelvis Magilre och lånat titlar därifrån.

(3) Baron är ett vanligt Aleriskt namn :P
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Röstar för lösning 1.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Fafnir skrev:Enligt s40 EAS så används titeln konung även i Ransard, så ja... en viss inkonsekvens...

Baron Resaril fanns söderöver och behöver i teorin inte ens tillhöra Alerien eller Ransard. Om vi låter det vara fallet så ser jag två (tre) lösningar.

1. Baron är den Joriska översättningen för titeln.

2. Alerien har närmat sig en mer Feodal väg baserat på kontakter med exempelvis Magilre och lånat titlar därifrån.

(3) Baron är ett vanligt Aleriskt namn :P
Ja att Kung är en översättning av Vortiger verkar självklart, så då är väl Baron också en översättning. JAg gillar 1,2 och 3 :D

Att baronen inte skulle vara Alerier känns dock inte rätt.

:idea: Förslag: Alerien har ett frälse (idén kom från Magilre som man har relationer med?), ädlingarna kallas ?Förstebroder/Baron? (baron) och detta är mycket riktigt en rudimentär start mot det feodala system som råder i Magilre. Titeln kung och Baron kanske bara lånades rakt av utan större eftertanke, men min tanke är att det bara finns en adelstitel, alla frälse är baroner. Kung istället för hövding kan ju gå långt tillbaks bland alerierna...vi får söka i historien.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Kan det tom vara som så, att de ärelösa alerierna har närmat sig feodalsystemet i både magilre och Palinor? Därav att det senaste(?) soltåget var så "förvånande". Trots utlovad information om ranernas militära medel och styrkor, samt utbyte av kultur och diplomater stod plötsligt Palionor på tröskeln som erövrare och med svärdet i hand...
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Aleriernas förfäder innan var belgother från söder om Ljusna och det är ju inte så långt borta från nordöstra Magilre... Sen så kan ju även nutida kontakter med utomvärlden ha skett sjövägen via staden Cormwak som förslagsvis åtminstonde under vissa perioder i historien ha varit i aleriernas händer...
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Bild
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Fick för mig att vi tänkte oss att Ranz var en liten ö utanför det näs där det nu är placerat, eller kanske var det dels en ort och dels en ö?

Cormwak ska ligga vid flodmynningen.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Vad heter ögruppen/skärgården i Maelinbukten?

:D
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Jag har bergstoppen Swartskozen, eller vad den nu hette utmarkerad ngnstans... (rota, rota...)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bild

Ranz skall vara en ö där en stad/heliga plats vid samma namn ligger.
Otamerirevan ett pass genom bergen som kallasBelgotherfjällen (glömde markera detta)
Herikols vad som vadställe over floden inne i aleriska skogen
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag noterade följande på s 80 EASL:

Gauland, Timora och Alerien är "erövrade" områden.

Alerien kuvades för bara fem år sedan, Timora för ca 50-60 år sedan. Bägge är (s80) nominellt självständiga och har fortfarande egna vortiger som är ättlingar till ransards historiska vortiger. (Är detta vortigerna nuvarande släktingar som getts tronerna, eller menas enbart att det skett en rad historiska giftermål mellan ländernas härskarklaner?)

Narim/Gauland införlivades enligt historien med Ransard år 515, men enligt Geografi på s80 är det självständigt med egen vortiger som dock har tribut och härnadsplikt till Ransards vortiger. (Hur är det med detta? Gauland skulle kunna ha återfått sin "självständighet" efter inbördeskriget 582, då narimerna måste varit missnöjda med hur ranerna misslyckades mot Röda månens orcher? Caorm hade kanske allierat sig med narimerna mot klanhövdingarna och belönade narimerna med viss självständighet?)

Detta väcker åter frågan om ranernas plats i dessa tre riken. Att vissa av de erövrades maktelit upphöjdes till raner är något som naturligtvis skulle kunna binda dem till Ransard. Övriga degraderades de till sarder eller dödades? Vilka leder då rikena idag? Hur ser då "självständigheten" ut i dessa riken?
Senast redigerad av Mikael den 2011-04-29 08:00, redigerad totalt 3 gång.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag tolkar ovanstående som att Ranerna efter att ha erövrat de tre rikena enbart försäkrat sig om lojala lokala makthavare, strategiska fästen, härplikt och tribut/skatt. I övrigt låter de "provinserna" sköta sig själva...de är ju endast fler sarder i ranernas ögon som dessutom har liknande kultur, religion och tradition. Då finns också kvar spänningen mellan ransardtrogna makthavare och "frihetssugna" klaner i de tre rikena.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Under Timoriska kriget 540-549 utspelar sig slaget om Haeron år 549. Haeron tycker jag kan få vara med på kartan, men var/vad är det? Viktigt fäste i östra Gauland?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

I Ransards Lagar finns begreppet Flock. Jag föreslår att detta betecknar havsplundrare, en grupp som inte alltid är homogent hopsatt från samma gård, familj eller kanske ens klan (även om det sannolikt är ovanligt att klaner samarbetar).
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Svarar från iphone, så bara kort ang flock.
Nu vet jag inte sammanhanget, men spontant grupp av kämpar ex på plundrar skepp som du skrev eller från rester av formationer. Även "skirmisher", scouts eller vad det nu kan kallas :)

Av ngn anledning är det inte längre en haer, vargör flocken tillfälligt uppstår. Om ett högsta befäl saknas eller om rang är oklar kan presumtiva flockledare behöva avgöra rangordning medelst kamp (saex och tarque) till första blod.

Vidare kan flockar ihopplockas från olika klaner om själ föreligger och order kommer från "högre ort". Ransards väl först.

Vanligtvis är dock grupper klanhomogena. Det är inom klanen som utbildningen genomförs och därför är det optimalt att strida med klanfränder :) Skål och god valborg!
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Skriv svar