Hynsolge

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Gråborg är en fri stad sedan 538 eO. Att detta framhävs i EA kan vi förslagsvis tolka som att fria städer i Hynsolge är mycket ovanlig och att bland eventuellt andra så är Gråborg den absolut största och mest betydelsesfulla. Ser före mig Hynsolge som ett land med få städer överhuvud taget och med en foga urban befolkning som i stället lever sina av adeln hårt kuvade liv i små byar.

Bedorum i bovariet Mergilia har på sin sida kanske börjat arta sig som en fri stad sedan den intogs av folket på sensommaren 605 eO, en utveckling som uppmuntras av länets nya styre under Abrim Stenklo?
WarderOD
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 11
Blev medlem: 2011-03-28 15:59
Ort: Borås

Inlägg av WarderOD »

Underbart att hitta så mycket information om Hynsolge. Håller på att skriva ihop lite kampanjmaterial till min lilla spelgrupp och kände att jag ville hitta lite mer för att ha kött på benen.

Tråkigt att saker har hamnat lite i stå här bara. Sen verkar wikisidan också krångla lite. :(

Undrar om Mikulur har något på lager som han tänkt presentera när det kommer till Bovarierna. Håller på mycket med Varporia och Jamarund. Saknades ju lite vapen för olika bovarier så har ju varit tvungen att skapa själv. Vill ju inte ändra saker som kanske redan är gjorda.
Även under de tystaste nätterna så finns det någon som smyger runt...
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

...Håller på mycket med Varporia och Jamarund. Saknades ju lite vapen för olika bovarier så har ju varit tvungen att skapa själv. Vill ju inte ändra saker som kanske redan är gjorda...
Välkommen hit :)

Just nu står mycket stilla här, men lite kreativitet brukar kunna kicka igång det igen. Bidra gärna med dina egna förslag och funderingar så ska du se att det ramlar igång i tråden igen:)

Vidare så brukar dom flesta bara bli mer än glada för olika typer av input..
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
WarderOD
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 11
Blev medlem: 2011-03-28 15:59
Ort: Borås

Inlägg av WarderOD »

Tackar Fafnir. =) Hittar man en plats och sajt som man gillar har man en tendens att fastna lite... Även när man egentligen inte har tiden, pga barn och försök att starta upp rollspelandet igen. ;P

En sak som jag inte riktigt kommer på fot med av det som står i Wikin om Jamarund är detta: "Hynsolgerna i Jamarund bedriver i hemlighet egen avel av hästar som de sedan säljer till akrogalier i Cereval eller till berendiska karavanhandlare..."

I all den litteratur jag hittat (läs EA-böckerna) så är det till och med så att de Hynsolgiska hästarna är omtalade för sin styrka och storlek. Så varför de skulle avla i hemlighet förstår jag inte. Och den vapensköld som jag skapade för just Jamarund är en stegrande häst i rött på en svart bakgrund. Sen att jag ritar som en kratta har gjort att jag inte fick iordning den på ett snyggt sätt som jag blev nöjd med. ;P
Även under de tystaste nätterna så finns det någon som smyger runt...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag som skrivit om hästaveln i Jamarund men något av sammanhanget har inte kommit med till wikin (i ett lite avstannat redigeringsarbete :( ). Tanken är att adeln i norra Hynsolge försöker ha monopol på hästhandeln och har gjort det olagligt för det underkuvade folket att över huvud taget handtera annat än arbetshästar. Få vågar bryta mot denna lag men i Jamarund (och norra Kunhaga) där de berendiska handelskaravanerna är tänkt passera mot Cereval och Masevabukten är det inte helt ovanligt att både avel och handel ändå bedrivs av folket.
-Länsherrens vasaller är här inte så talrika som i södra Hynsolge men de har desto större områden att förvalta (vilket knappast är till någon fördel) De kallas "traviner" och regerar från stora gods där huvudnäringen är hästavel.
En vapensköld för Jamarund med en stegrande häst låter bra. Har du någon bild?
WarderOD
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 11
Blev medlem: 2011-03-28 15:59
Ort: Borås

Inlägg av WarderOD »

Det förklarar faktiskt rätt mycket måste jag säga. Inte lätt när vissa detaljer missas som gör stora delar av helheten. ;-)

Som sagt är inte den bäste på att rita men skulle kunna skissa upp mina tankar om de heraldiska vapnen som jag gjort till Hynsolge. Ivanhoe-boxen är ju helt underbar när det gäller sådant. Har säkert några timmar inatt på jobbet att göra klart detaljerna så. Att vara SL och jobba natt är perfekt. :-)
Även under de tystaste nätterna så finns det någon som smyger runt...
WarderOD
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 11
Blev medlem: 2011-03-28 15:59
Ort: Borås

Inlägg av WarderOD »

En vapensköld för Jamarund med en stegrande häst låter bra. Har du någon bild?
Har fixat iordning tre vapensköldar, det är för Jamarund, Varporia och Ansorvia. Problemet just nu är bara att jag inte har någon plats att lägga upp dem på så att jag kan länka bilderna hit. För vad jag förstår så kan man inte lägga upp bilderna direkt, eller?
Även under de tystaste nätterna så finns det någon som smyger runt...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Skall bli interessant att se. :)

Flera av oss har lagt upp bilder på ImageShack och länkat till forumet därifrån.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Hynsolges länsindelning (med några modifieringar uppe i norr)
Bild

Uploaded with ImageShack.us
WarderOD
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 11
Blev medlem: 2011-03-28 15:59
Ort: Borås

Inlägg av WarderOD »

Skall bli interessant att se.
Det hoppas jag att det blir. Nu får vi se bara vad ni tycker om dem. =) Nu har det dock blivit lite fel i namnen på bilderna så jag får förklara dem lite. ;P

Bild

Detta är då vapenskölden för Ansorvia som jag skapat, det står Varporia överst men det bidde lite fel. ;P De som har lite FV i kulturkännedom eller kunskap om Religion ser ju direkt att det är Anyaks symbol som finns där. Detta är då jag hittade lite gällande en magiskola som finns just i Ansorvia i spelarboken, vad ärkemagikern säger.

Bild

Denna behöver jag nog inte förklara. Mer än att det är Jamarunds.

Bild

Denna skapade jag senast till Varporia, fast nu i det senaste har jag fått lite funderingar om den inte borde vara satt till Mergilia istället. Hammaren som finns på den är för att visa förbundet med dvärgarna och även för hantverkarskickligheten. Har för mig att det fanns en väg till dvärgarna i något av länen och det var just Mergilia som egentligen passade bättre än Varporia.

Att bilderna saknar färg är för att jag saknar de färgerna som behövs, satt lite och fixade på jobbet. Och om ni undrar över fyrkanten i hörnet så är det där Hynsolges vapen skall vara. =) Det blev lite galet i storleken bara över bilderna, men jag hoppas att ni tar hänsyn till detta. Är bara nybörjare ännu och bilderna tar jag med min telefon för att kunna lägga upp. ;-P
Även under de tystaste nätterna så finns det någon som smyger runt...
WarderOD
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 11
Blev medlem: 2011-03-28 15:59
Ort: Borås

Inlägg av WarderOD »

birkebeineren

Det enda som jag saknar med kartan som du la upp senast är floden som fanns mellan Kunhaga och Varporia/Jamarund. Den var så trevlig att ha mellan städerna i Kunhaga och Varporia.

Är inte meningen att vara den som klagar precis. Men tyckte om den gräns som floderna skapade mellan de olika bovarierna. Kändes mer naturligt då det skapade gränser. Men det kanske bara är jag som har snöat in mig på EA kartorna för mycket. :shock: Har suttit i det senaste och försökt skapa ett naturligt system av vägar i Jamarund och Varporia där floden finns så det är lite därför jag frågar också. Vill ju ha vägar för mina RP att röra sig på.
Även under de tystaste nätterna så finns det någon som smyger runt...
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Som någon slags halvofficel heraldiker här på forumet skall jag antagligen yttra mig om sköldarna.

Jamarunds sköld är egentligen inte tillåten. Rött på svart räknas som färg mot färg och blir inte heraldiskt riktig. Detta har i och för sig frångåtts, men mest då av nidingar som häxmästaren och svartfolk. Altors heraldik ser förvisso inte ut som i vår värld men man bör dock beakta reglerna annars kanske inte häroldskollegietviewtopic.php?t=742 godkänner dem.

Kantonerna (den lilla vita hörnet) med Hynsolges vapen känns också onödigt av flera anledningar. För vem finns den där? Vapnet används troligast i statsceremonier och på slagfälten och de som deltar i dessa förväntas ha en rudimentär kunskap om heraldik och genealogi. De vet alltså att dessa vapen är Hynsolgiska län och man behöver inte visa detta med en kanton.

Kantoner används främst av adelssöner som tagit sig ett vapen. Genom att sätta ut sitt ätt- eller fadersvapen signalerar de hur mycket de är värda att tas till fånga (under medeltiden var det vanligt att riddarna som van tog sina motståndare till fånga och utväxlade dem till sina familjer för pengar). Även Ordensriddar kunde bära ättvapnet eller ordensvapen i en kanton.

Annars ser de bra ut.
WarderOD
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 11
Blev medlem: 2011-03-28 15:59
Ort: Borås

Inlägg av WarderOD »

Snibben, du har helt rätt. Jag var helt enkelt lite trött när jag skrev. Fast svart var en undantagsfärg. Den räknades inte riktigt, om man läser det som står i medeltidsreglerna i Ivanhoe-boxen. det var nog därför jag gjorde den på det sättet. Men har du fortfarande invändningar så tänker jag gärna om. ;-)

Kanton kan jag ju ta bort. Kändes bara naturligt att sätta den där. Tror det mest var för min egen skull. :-)
Även under de tystaste nätterna så finns det någon som smyger runt...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Enkla och snygga motiv, och med hjälp från mästerheraldiker Snibben blir det nog riktigt bra. Gillar att Ivanhoe-boxens regler används.

Har ni, eller andra, fler ideer om bovariernas vapen? Sirigons vapen en röd drakorm enligt EA-Äventyr tror jag...? :?


Angående kartorna så har jag inte EA-boxen tillgänglig för koll av gränsfloden mellan Kunhaga-Varpodia/Jamarund men vill minnas att Spelknepe gjorde en kompromiss mellan olika källor. Annars borde vi kunna få med den vid en framtida kartredigering.

I Landoritråden (och även tidigare i denna tråd) finns en annan kladdkarta där norra Hynsolge syns:

Bild
-Olivgrönt är Landoris gräns ca 1500 fO, innan de gamla krunierna koloniserade Tolan och Jorpur och innan de narguriska ovaterna(howatherna) bosatte sig söder om Nidapasset.
-Ljusgrönt är Landoris gräns ca 1000 fO, innan Kejsardömet Jorpagna anlägger sin väg över norra Tolan
-Mörkgrönt är Landoris gräns 610 eO, då har alverna under Kejsartid och Mörkertid dragit sina gränser ännu längre tillbaka.

-De mörkröda prickarna är joriska vägar som kejsardömets legionärer anlade genom Landori.
-De ljusröda prickarna är vägar Berendien 610 eO använder.

Grafferburg är det joriska fort (numera ruiner) som Kejsardömet Jorpagna anlade i Nidapasset.
Remos är den berendiska omlastningshamn där flodbåtarna upp till kolonien Torshem utgår ifrån och även vartifrån karavanvägen österut mot Masevabukten leder (mindre handelsväg, diskuterat i Berendien-tråden).
"Stenstöderna" är de två stenstöder som den joriska kejsarinnan Zenobia lät resa 828 fO när hon återupprättade kejsar Tiberions brutna fredsavtal med Landoris alver från 1017 fO.

Området jag har gjort brunfläckigt är ett område som under Mörkertiden härjades av en fruktansvärd brann. Erebs lärde vet inte varför men av någon anledning har skogen alldrig återvändt. Området präglas av en öde hedmark och där endast små buskar och enstaka svarta stubbar sticker upp bland mossa och gräs. Kallas gärna "Brända Skogen" även om den stora branden ligger århundraden tillbaka i historien. Vad som egentligen hände har möjligtvis sammanhang med den borttynande Tevatenu men det vet endast alverna själva och de vill inget berätta. Säkert är dock att de undviker området, även den del som räknas ligga innom Landoris gamla gränser.

Varför Landoris skogar har minskat i söder är tänkt bero på kruniernas ankomst till Tolan möjligtvis i sammanhang med en naturlig(?) tillbakagång. Senare anlade Kejsardömet Jorpagna sin härväg och då lämnade alverna skogspartierna söder om vägen, vilka eftervart jorerna delvis avvarkade. Sen branden under Mörkertiden.

Handelseden genom östra Landori mot Cereval och Masevabukten är tänkt att vara användt endast av berendierna som har gamla "tillstånd" av alverna att färdas här (likt de har med leden upp till Torshem). Möjligtvis följer den en fortsättning av den gamla joriska härvägen som efter Stenstöderna blev resta slutade användas.
Senast redigerad av birkebeineren den 2011-04-05 22:08, redigerad totalt 1 gånger.
WarderOD
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 11
Blev medlem: 2011-03-28 15:59
Ort: Borås

Inlägg av WarderOD »

Jag kommer att fixa och dona lite till med mina sköldar. Antagligen kommer det att finnas en sköld för alla de 13 bovarierna när jag är klar. Det blir nog bara så. Jag pillar och trixar lite här och var på dem. Om jag bara kommer på idéer vad de kan ha för motiv.

För att svara på din tanke så är det Brangoria som har en röd drakorm. Sirigons är en gyllene nyckel. ;P Har lusläst böckerna för att hitta olika vapen så att jag inte skulle göra någon som inte behövs och för att få tankar om hur de andra ser ut.

Klart Ivanhoe-boxen används, i den fanns ju det helt underbara kapitlet om heraldik. Fick hobbyintresset för heraldik därifrån.
Även under de tystaste nätterna så finns det någon som smyger runt...
Skriv svar