En Råde...varför inte

Jag tänkte mig att tjugerna (och en del andra orghiner) visserligen traditionellt var Inashtardyrkare, men sedan två ockupationsperioder av JOrduashur, tillbeds en version av aesir där Inashtar upptagits som den främste, wodur fått en minimal roll som far till skapelsen, med Thorm och ett par till lyfts fram. Man är inte bara taoist utan även buddist, och det balndas lite. Tjugernas runer har dock ändå inget med Ransard att göra...birkebeineren skrev:Tänkte på det att ranerna tillber aesir medens tjugerna dyrkar Inashtar, förvirrande om deras olika präster heter likadant.gtjorgo skrev:Att både raner och tjuger ristar runor är i sig inget problem anser jag personligen. Även jorer använder sig av runrad om jag minns rätt.
Vissa tjuger kan mycket väl ha påverkats av jorderna men gärna inte alla. Informatinen om att isbarbarerna är Inashtardyrkare är indirekt från Trakorien och här tycker jag vi har en förträffligt möjlighet att använda material från denna modul till övriga Altor. Orghin är dock stort så båda varianterna kan få plats, även flera!Mikael skrev:Jag tänkte mig att tjugerna (och en del andra orghiner) visserligen traditionellt var Inashtardyrkare, men sedan två ockupationsperioder av JOrduashur, tillbeds en version av aesir där Inashtar upptagits som den främste, wodur fått en minimal roll som far till skapelsen, med Thorm och ett par till lyfts fram. Man är inte bara taoist utan även buddist, och det balndas lite. Tjugernas runer har dock ändå inget med Ransard att göra...
Har haft liknande tankar om ett gammalt narimskt kungahov på ständig flyttfot.gtjorgo skrev:En sak som slog mig är att Gauland (Narim) inte har en enda stad belähen inom sina gränser. Samlas gaulänningarna på tingsplatser för större möten eller har konungen och adeln/klanledarna borgar varifrån landet organiseras?