Krille skrev:Kanske inte har så värst mycket att tillföra tråden men i alla fall:
Allt är av värde
Krille skrev:
Min bild av Akrogal har alltid varit präglad av att det ska vara något i stuk med Sword&Sorcery alá Conan (första filmen) med lite mongoliska inslag.
Den bild jag fått från Akrogal i källorna är den att det är ett ganska mörkt, kargt, stenigt och skitigt ställe av barbari och där magi är i princip alltid mysticistisk eller ond (eller iaf utnittjar de mörka aspekterna). Den akrogaliske magikern är någon som antingen förvaltar arvet från Yndar (dödsbesjvärnade och demonbesvärjande) som trycker i urlåldriga underjordiska tempel och pyramider och/eller drogtokiga kalmurriska stamshamaner som utför onämnbara riter till Mångudinnans ära. Vicotnik verkar ha handplockat bland de värsta godbitarna ur akrogalisk magitradition när han satte ihop sin egen Mörkermagi. Kopplingen till månen är ju ganska talande för det nära släktskapet till Mångudinnans mystiker. Svartfolk behöver inte vara något särskillt stort inslag då de mänskliga barbarerna mer tar över dessas roll som bestialiska primitiva badguys. Kanske en och annan stam resar som oftast stöts på som stäppnomader eller i rökiga ormtjusarhak i trånga arenor. Kanske en och annan stam svartfalfer eller vättar kan stötas på i natten som tjuvar som kidnappar nomadstammarnas barn eller stjäl boskap och rider enhornade stepphörningar. Stäppnomader som dyrkar och besvärjar elementarkrafterna i form av luftelementarer och de fyra vädersträckens vindar (koppling till Barbia, se nedan).
Jag kan se din tanke men samtidigt får vi inte glömma att Akrogal är den näst största av de fyra kontineneterna. Varför skulle denna jättekontinent ha en så snäv och enspårig vinkel jämfört med Ereb (som är den fjärde och minsta). Den beskrivning jag ser i EA är mer av olika slag. Länder och kulturer är mångskiftande och med stor diversitet som kan tävla med de övriga kontinenternas.
I norra Akrogal finns dessutom stor vidsträckta öde slätter, och granskogar som övergår till frusna berg och tundror. Denna region är lika stor, eller kanske till och med större än hela Ereb, så här finns gott om plats att leka Conan (Har för övrigt aldrig riktigt tyckt om settingen i Conan filmerna)
Angående magikerna så finns här även ett rikt arv från Golwyndakulturen med både symbolism, elementarmagi och mentalsim så alla behöver inte vara av Yndarisk stammande magiskolor.
Krille skrev:
Något som även Akrogal hyser är det mystiska Slimpaku. Kanske enskilda av lysande varelser från det mystiska riket kan påträffas lite är och var som unika möten och kanske även tillbeds av nomadstammarna.
Tror nog att slempukarna förderar att vara i Slimpaku. Eller ?? Något ostrukturerad mening
Krille skrev:
Jag har även funderat lite på Barbias relation till Akrogal. Vi vet från källorna att den narguriska runraden har sitt ursprung från Akrogal. Kanske även de akrogaliska nomadernas livstil och kultur också har haft påverkan för Barbias kulturella särart från andra nargurer?
Dharbia kanske handlar med dem?
Krille skrev:
Även de östliga ökenländerna Marajien och Sabranien borde ha haft en hel del inflytande på Akrogal då man inte kan handla landvägen österut pågrund av Pandaros ödemarker. Ökenfolken älskar mystik, demoner och magi och kan säkert ha påverkats kulturellt i historien av Yndar och därav antagligen en hel del likheter med Akrogals folk och kulturer. Marajiputterna har säkerligen utfört stora korståg mot de akrogaliska nomaderna för att "frälsa" dessa till sin monoteistiska dödsföraktande dyrkan av Den Ende.
Marajien och Sabranien her redigerats ut då vi inte riktigt räknar Altors baksida som HardKanon.
Jan Erik Söderman skrev:Har en idé om ett blandrike uppe i nordvästra akrogal där lokala barbarer blandats med narguriska sjöfarare av både barbisk och jorduashisk härkomst, en och annan jorpagnisk överlevare (Ifrån något misslyckat fälttåg in på akrogal där armén hade blivit tillsagd att segra eller aldrig återvända hem) samt svartfolk vars kultur är extremt grym men också lite mer sofistikerad än vanligt. Inspirationskällan är såklart Ryssland innan den gyllene hordens tid men även just Conan och andra fantasybarbarländer.
....
....
Med snibben (och ni andras) godkännande börjar jag skriva på denna setting lite när jag har tid. Förvänta er dock någonting jävligt mörkt och hemskt.
Norra Akrogal sägs ju i Kanon vara ödemark med enstaka barabarfolk, vargmän och vilda alver så så länge man håller sig till detta och inte heller stör historien (alltså Kanon historia) så kan jag bara säga: Kör på.

Eller tänkte du på centralstäppen? Samma grej där; så länge det inte stör kanon.