.
Kanske kunde döpas om (eller är det officiellt)?Det allseende ögat (underrättelsetjänsten)Hijab
Angående det gemensamma ursprunget så tänkte jag mig att när Imperium Iorpagna föll efter den tredje konfluxen trängde akrogaliska nomader över demontungan in i imperiets östra provinser (Krun och Nidland). Detta som en förklaring till att det talas ett akrogaliskt språk i Krun som vars folk och kultur till stora delar var ursprunget till det joriska språket. Har för mig att det i äventyret som följer med krilloanboxen även nämns en text skriven på gammeljoriska som talades i det antika Krun. I alla fall så borde dessa nomader även slagit sig ner i Nidland och inte bara Krun. Dock kan händelseutvecklingen efter den tredje konfluxen om de akrogaliska nomaderna sett helt olilka ut i Krun och Nidland. I Krun kom de att till stora delar assimileras med krunierna och bli till landets elit och efterlämna sitt bl.a. sitt språk. Då även nidlänningarna talar ett akrogaliskt språk kan även nomderna ha lämnat detta avtryck, även om orsaken kan vara en helt annan.leinder skrev:Ska tänka på guden där.. Se om jag kan dra några trådarbirkebeineren skrev:Hertach(?), den fångade guden på Yndar som omtalas i "Slutstriden", kan kanske vara ett namn och en koppling att göra?leinder skrev:Angående namnet på guden kan jag gärna se på annat. Ska tänka om.
En kombination känns logisk. Kan vi då tänka oss att "förtrollningen" är en slags besvärjelse som geshi (prästerskapet) ständigt kastar över ihassierna vid de obligatoriska tempelbesöken och gör dem mer mottagliga för Vicotniks vilja?leinder skrev:Hans makt över ihassierna är inte svårt att förklara. Man kan bara se på deras situation innan Vicotnic kom och hur han gav landet styrka. Han är trots sin förlorade styrka en av de mäktigare gestalterna på Altor och få ett svagt splittrat folk att följa en sådan man är nog inte svårt.
Med sin magi, naturligtvis, men även med gammalt hederligt intrigerande och rävspel.
Tror att Bergdahl i Krun-tråden någonstans skrivit om ett gemensamt ursprung för Nidland och Kruns befolkning ...värt att kolla upp?leinder skrev:*Ihassierna, de "vanliga" invånarna i Lhassu.
*Höglandets folk,
Kul med en ordlista och om språkansvarige Adragoor kan ge lite handledning vore det mycket trevligt!leinder skrev:Suck.... Måste nog göra en ihassisk ordlista
Börjar bli en del...
Tycker ni något så tyck gärna det innan jag börjar renskriva
Precis. Skulle kännas konstigt utan de båda delarna. Om hans magi skulle vara så kraftfull skulle han ju bara ta över grannländerna en efter en i så fall Han behöver sina präster!!
Kan kolla upp detta. Men kan bli lite knepigt med tanke på deras vandring från Akrogal. Ska se hur tidslinjen går ihop bara. Krun har ju en ganska gammal historia. Men kan se närmare på detta.
I så fall kan jag tänka mig en speciell rivalitet mellan de två när Krun inte laller in i den sanna lärans led..
Jag tar all hjälp jag kan få Kan sätta ihop de ord jag har och se om man kan grunda med "riktigt språk" hehe
Absolut. Låter tilltalande Och logiskt och naturligt. Får kika närmare på dettaBergdahl skrev:Angående det gemensamma ursprunget så tänkte jag mig att när Imperium Iorpagna föll efter den tredje konfluxen trängde akrogaliska nomader över demontungan in i imperiets östra provinser (Krun och Nidland). Detta som en förklaring till att det talas ett akrogaliskt språk i Krun som vars folk och kultur till stora delar var ursprunget till det joriska språket. Har för mig att det i äventyret som följer med krilloanboxen även nämns en text skriven på gammeljoriska som talades i det antika Krun. I alla fall så borde dessa nomader även slagit sig ner i Nidland och inte bara Krun. Dock kan händelseutvecklingen efter den tredje konfluxen om de akrogaliska nomaderna sett helt olilka ut i Krun och Nidland. I Krun kom de att till stora delar assimileras med krunierna och bli till landets elit och efterlämna sitt bl.a. sitt språk. Då även nidlänningarna talar ett akrogaliskt språk kan även nomderna ha lämnat detta avtryck, även om orsaken kan vara en helt annan.leinder skrev:Ska tänka på guden där.. Se om jag kan dra några trådarbirkebeineren skrev: Hertach(?), den fångade guden på Yndar som omtalas i "Slutstriden", kan kanske vara ett namn och en koppling att göra?
En kombination känns logisk. Kan vi då tänka oss att "förtrollningen" är en slags besvärjelse som geshi (prästerskapet) ständigt kastar över ihassierna vid de obligatoriska tempelbesöken och gör dem mer mottagliga för Vicotniks vilja?
Tror att Bergdahl i Krun-tråden någonstans skrivit om ett gemensamt ursprung för Nidland och Kruns befolkning ...värt att kolla upp?
Kul med en ordlista och om språkansvarige Adragoor kan ge lite handledning vore det mycket trevligt!
Precis. Skulle kännas konstigt utan de båda delarna. Om hans magi skulle vara så kraftfull skulle han ju bara ta över grannländerna en efter en i så fall Han behöver sina präster!!
Kan kolla upp detta. Men kan bli lite knepigt med tanke på deras vandring från Akrogal. Ska se hur tidslinjen går ihop bara. Krun har ju en ganska gammal historia. Men kan se närmare på detta.
I så fall kan jag tänka mig en speciell rivalitet mellan de två när Krun inte laller in i den sanna lärans led..
Jag tar all hjälp jag kan få Kan sätta ihop de ord jag har och se om man kan grunda med "riktigt språk" hehe
'Mikael skrev:Apropos Nidland: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5386997.abPeter skrev:Apropos Nidland: http://hittepou.blogspot.com/2009/05/to ... dland.html
Det här med "fria" eller ens halvfria val är en bitch. Victnik skulle aldrig begå ett sådant misstag.
Det är det jag ska försöka få bort en del av. Centrera det "onda och främlingsfientliga" till Vicotnic och prästeliten. De större fanatikerna finns städerna där prästkasterna är starkastPeter skrev:'Mikael skrev:Apropos Nidland: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5386997.abPeter skrev:Apropos Nidland: http://hittepou.blogspot.com/2009/05/to ... dland.html
Det här med "fria" eller ens halvfria val är en bitch. Victnik skulle aldrig begå ett sådant misstag.
Desto större anledning att inte använde sig av främlingsfientlig slentrian i beskrivningen av en fundamentalistisk regim, n'est pas. Det ser inte så snyggt ut, om man inte tror att religiös fundamentalism är något inneboende österländskt.
Och Hizbollah (Mizbollah) är en _Libanesisk_ militant grupp som just _böjt sig_ för ett demokratiskt val.
Det är just EFTERSOM Iran är en semi-totalitär stat som man inte kan gå och bygga upp en fantasivärld på fördomar på det viset. Det är ungefär som att göra en film om Thermopyle där Spartanerna är Marine-soldater i shorts och perserna en sorts perversa orcher.
Jag tror att det är just den typen av omtolkningar som gäller: att skala ned Nidland till sin kärna, och se vad man kan tolka om och vad man behöver byta ut. Bra inställning!leinder skrev:
Det är det jag ska försöka få bort en del av. Centrera det "onda och främlingsfientliga" till Vicotnic och prästeliten. De större fanatikerna finns städerna där prästkasterna är starkast
Njae, jag håller väl delvis med dig om 300, det vill säga om det är några som är terrorister så är det spartanerna (de bryter mot alla internationella lagar, är fanatiska och slåss mot en supermakt). Men jag tror inte att det var menat så från författarens håll. Jag tror att han faktiskt på någon nivå menar at idealisera spartanerna, och filmskaparna gör så än mer. Hans hjältar är ju alltid chauvinistiska "strong men", och jag vet inte hur mycket alibi jag tycker att ironi och genrelek kan köpa honom.Jan Erik Söderman skrev:Instämmer med föregående talare trotts att han och jag har olika åsikter om 300.
Inte annat än att det förstås är en tolkningsfråga, och att jag inte tror att det rör sig om en konspiration över huvud taget. Det är ju en ganska extrem tidning och film, så det är inte konstigt om man reagerar både åt det ena och det andra hållet.Jan Erik Söderman skrev: Hur som helst. Nog om det. Om du har något mer att tillägga så varsågod. Jag tänker nog vara tyst i just den frågan framöver.