Lysande Vägen
-
- Cerevalisk Drakryttare
- Kontakt:
-
- Admin
-
- Cerevalisk Drakryttare
- Kontakt:
-
- Admin
Började bara bli orolig för att Moril Dilaz skulle ta över värden.Jan Erik Söderman skrev:Jo jag insåg det. Jag mest ville visa att jag var positivt inställd till idén i allmänhet. Om jag framstår som aningen enkelspårig så ber jag om ursäkt.

Förresten läst om soltågen och Magilliska Fristyrkan?
-
- Cerevalisk Drakryttare
- Kontakt:
OM inte Karlsorden faktiskt har en egen syn på tron på solguden Etin/Eiron. Namnet Erion används kanske parallellt med Etin inom Karlsorden pågrund av någon dunkel koppling tillbaka till kejsardömet.Mikael skrev:Nej det är riktigt Anders, Eiron används inte och inte heller Eledain (SH) eller några andra misstänkta föregångare till Etin. Lysande Vägen använder endast Etin. Så var konsensus som jag minns den.Själv skulle jag säga att orden inte använder namnet Eiron. Vi har dock behållt det i koppling till det gamla Jorpagna som en hattippning till gamla äventyr som t.ex. S&O och (om jag minns rätt) Skelettbyns Hemlighet.
För övrigt gillar jag Eiron. I ett äventyr jag skapade och som löst baserades på Skönheten och odjuret så är Eiron även ofta omskriven som Nordstjärnan, Vägvisaren i mörkert eller Nattens sol av Karlsbröderna. Karlsorden uppmuntrar dessutom brukandet av magi som de anser vara sjänkt av Erion. I synnerhet elementarmagi men även Animism och Spirtism (det sistnämnda hade uppskattats av Lysande vägen om de känt till detta). Flera av Karlsbröderna var (är) således skolade i elementarmagi, animism eller spiritism samt även astrologi och astronomi.
/Ursäkta ett sent svar.
? öh?anders skrev:Nja, Fraxinus har rätt. Vi nådde konsensus om att Karlsorden tillber Etin, och ingen annan. Om du vill göra något annorlunda i din kampanj är du naturligtvis fri... Annars får du ta upp det med Fraxinus, som är ansvarig för Zorakin.

-
- Cerevalisk Drakryttare
- Kontakt:
Tanke: e.O betecknar efter beslut; efter Odos uppenbarelse. Right?
Blev lite förtjust i DrHus betäckning; efter den dalkiske krukmakarens födelse. Även annorstädes står det efter Odos födelse, särskilt blandat i olika äldre källor. Att utgå från ngns födelse är dessutom vanligt förekommande på många platser.
Förslag: En liten fotnot som gör gällande att det på olika platser tyvärr är ett vanligt missförstånd att den Arcivaliska tidsräkningen utgår från Odos födelse, vilket inte är fallet. Inte blev det bättre av att Mandeliten Humannus ville briljera med sina kunskaper och daterade alla sina texter med e.Of där han utgick från Odos födelse istället för, som brukligt är, hans uppenbarelse. Tilltaget har lett till många feltolkningar i historiska texter som än idag vållar stort förtret för historiker ereb över...
eller nåt sånt?
(Då har vi dessutom ngt att skylla på om årtalen inte går ihop någonstans...Errare humanum est- Det är Humannus fel...
)
Blev lite förtjust i DrHus betäckning; efter den dalkiske krukmakarens födelse. Även annorstädes står det efter Odos födelse, särskilt blandat i olika äldre källor. Att utgå från ngns födelse är dessutom vanligt förekommande på många platser.
Förslag: En liten fotnot som gör gällande att det på olika platser tyvärr är ett vanligt missförstånd att den Arcivaliska tidsräkningen utgår från Odos födelse, vilket inte är fallet. Inte blev det bättre av att Mandeliten Humannus ville briljera med sina kunskaper och daterade alla sina texter med e.Of där han utgick från Odos födelse istället för, som brukligt är, hans uppenbarelse. Tilltaget har lett till många feltolkningar i historiska texter som än idag vållar stort förtret för historiker ereb över...
eller nåt sånt?
(Då har vi dessutom ngt att skylla på om årtalen inte går ihop någonstans...Errare humanum est- Det är Humannus fel...

...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
----------
Instagram: porkypete
----------
-
- Cerevalisk Drakryttare
- Kontakt:
Galiheribröderna
Snart kommer utlovade dalkiska "kättare"...öns enda tror jag. 

Åh, vad bra!! Jag lade till denna fotnot på LV-wikin:Fafnir skrev:Tanke: e.O betecknar efter beslut; efter Odos uppenbarelse. Right?
eller nåt sånt?
(Då har vi dessutom ngt att skylla på om årtalen inte går ihop någonstans...Errare humanum est- Det är Humannus fel...)
Den Arcivaliska tideräkningen räknar år 0 som året för Odos uppenbarelse, och betecknar årtal med f.O. (före Odos uppenbarelse) e.O (efter Odos uppenbarelse). På vissa platser förekommer dock tyvärr är ett vanligt missförstånd att den Arcivaliska tidsräkningen utgår från Odos födelse, vilket inte är fallet. Inte blev det bättre av att Mandeliten Humannus ville briljera med sina kunskaper och daterade alla sina texter med "e.Of" där han utgick från Odos födelse istället för, som brukligt är, hans uppenbarelse. Tilltaget har lett till många feltolkningar i historiska texter som än idag vållar stort förtret för historiker ereb över. Detta har givit upphov till det vanliga talesättet, Errare humannus est - Det är Humannus fel!