Caddo är involverad i handel och kolonisation (Nya Arno) med Klomellien och går ogärna in i soltåg nu för tiden (särskilt om det kan störa viktig handel och i synnerhet om Kardien är involverad och ledande i ett soltåg). Man är dessutom mer oroad av Feliciens ökande aggresivitet. Möjligen går man in i kriget om det hotar Caddos affärsintressen eller Nya Arno. Men absolut inte under Kardiens flagg.
Zorakin har siktet inställt på konfrontation med Svarta tornet, är i full färd att utveckla handelsleder och handelsstationer genom Snoarskogen samt har händerna fulla med nykolonisation av Östmark/Fristaden. Även de bevakar med oro Feliciens frammarsch som dominant militärmakt i södra kopparhavsområdet. Möjligen åker något mindre oavhängigt detachement riddare med soldater iväg för att söka lycka och ära på slagfälten i Klomellien.
Någon större inblandning från dessa båda ovanstående potentater i söder är därmed INTE att vänta i Klomellien om inte Caddos affärsintressen eller Nya Arno direkt hotas eller om Trakorien begår dumheten att anfalla Kardien över Torilia. Ett sådant angrepp skulle skulle säkerligen utlösa en försvarallians mellan de båda brödraländerna Kardien och Zorakin och få Zorakin att skicka stora mängder soldater till Kardiens försvar.
Förresten vill jag minnas att Regil menade att det enbart rörde sig om ett begränsat krig i Klomellien från Kardiens sida. Jag vill minnas att det var en Kardisk hertig som var i allians med Addiaska. Och det var denne hertig som förklarat krig mot Mercana och skickat trupper. Inte Kardien som helhet. Men jag kan ha fel.
Ledsen om jag stör dina storslagna planer, Albrekt!