- Buacka-Båtarna & Saltkompaniet
Buacka-Båtarna och Saltkompaniet härstammar båda från Mercanas första privata handelshus, Buackaankorna. Buackahuset startades av de vita ankor som anlände till Mercana år 501 f.O. Innan Buackaankornas ankomst hade väldigt lite storskalig handel ägt rum i privat regi i Mercana. Buackaankornas kunskaper och utbildning spelade en central roll i utvecklingen av de system som Mercanas handel, hamn och sjöfart fortfarande beror på. De var de första att förstå att Klomelliens saltresurser skulle kunna säljas internationellt. Buackaankornas goda relationer med Trakorien lade också grunden för den vänskap som Mercana idag åtnjuter med denna stormakt.
Det ursprungliga handelshuset har delats många gånger under århundradenas lopp då skeppsflottor, hamnmagasin och handelsrättigheter delats upp i arv eller när stora skulder betalats. Buacka-Båtarna och Saltkompaniet är de två största merkanska ankkompanierna idag och båda drivs av ankfamiljer som härstammar från de ursprunliga Buackaankorna. Båda organisationerna koncentrerar sig fortfarande på skeppshandel, men båda är även involverade i andra typer av affärer. Båda anställer ofta svarta och bruna ankor som legoknektar – men inte exklusivt och mest för att de ses som billiga, eftersom andra raser inte inser deras fulla värde.
Buacka-Båtarnas skepp seglar mest söderut mot Kardien och Zorakin, men ibland ända till Caddo eller Melukha. Man handlar med alla sorters varor. Buacka-Båtarna har nästan alltid en stor grön fjäder avbildad på sina skepps största segel. Man hyr ofta in privata krigsskepp bemannade av svarta ankor som försvar mot fiendeskepp och sjörövare. Det pågående kriget med Addiaska och Kardien har drabbat Buacka-Båtarna hårt, eftersom all handel med Kardien har upphört. Man väntar dock upprättelse snart om kriget vinns, eftersom den merkanske stadsmästaren stödjer Buacka-Båtanas krav på finansiell ersättning från Addiaska.
Saltkompaniet specialiserar sig på att skeppa klomelliskt salt till hamnar runt om i Ereb. Detta är inget monopol och man handlar även med andra varor, men då mest till Mereld, Trakorien och Jorduashur. Man är väldigt involverade i Mercanas och Klomelliens relationer till Magilre som man ser sig kunna handla med i tider av fred och vars krigsskepp är ett stort hot i tider av oro. Saltkompaniet har anställt en hel klan bruna krigarankor som nu bor i en egen by söder om Mercana. Dessa ankor, specialister på pilbåge, armborst och kortsvärd, har varit i Saltkompaniets sold i en hel generation nu och följer med som eskort på både skepp och klomuller.
Klomellien
Och ytterligare ett (eller egentligen två):
Har således ransarderna knätofsar?Albrekt skrev:Och ett till:
- Tofskompaniet
Tofskompaniet fick sitt namn och lade grunden till sin förmögenhet genom ett kortvarigt monopol på importen av knätofsar från Randsard. Knätofsmodet var intensivt, men varade inte länge. Man lyckades dock sälja tillräckligt många tofsar för att finansiera ett kredit- och räntesystem som idag är Mercanas mest använda och vinstgivande.
Både utlänningar och klomeller från alla elva stadsstater använder Tofskompaniet för att låna pengar och för att sätta sina egna tillgångar i säkert förvar och därigenom tjäna en blygsam ränta. Kompaniets huvudkontor är i Mercana, men man har även kontor i Nya Arno, Tricilve och HOXOH.
Legosoldater i Tofskompaniets sold kommer oftast från Trakorien och känns lätt igen på den gula tofs de måste bära från hjälm, hatt eller pannband.

...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
----------
Instagram: porkypete
----------
Absolut inte nödvändigtvis. Klädesstilar ändras från period till period. Tanken är väl att Ransard under någon tid hade ett sådant mode. En annan möjlighet är att de tillverkar och använder tofsar för något annat ändamål, men att dessa införskaffades för just knäförsköning av en driftig klomellisk köpman.Fafnir skrev:Har således ransarderna knätofsar?
Eller så kan det såklart vara ett permanent klädesplagg i den delen av världen. Den som skriver om Ransard får mer än gärna använda sig av detta, om man vill.

Senast redigerad av Albrekt den 2009-02-02 00:29, redigerad totalt 1 gånger.
Fafnir råkar vara Ransard-ansvarig.Albrekt skrev:Absolut inte nödvändigtvis. Klädesstilar ändras från period till period. Tanken är väl att Ransard under någon tid hade ett sådant mode. En annan möjlighet är att de tillverkar och använder tofsar för något annat ändamål, men att dessa införskaffades för just knäförsköning av en driftig klomellisk köpman.Fafnir skrev:Har således ransarderna knätofsar?
Eller så kan det såklart vara ett permanent klädesplagg i den delen av världen. Den som skriver om Ransard får mer än gärna använda sig av detta, om man vill.

Det här med tofsar måste vara en strategisk grej. Ingen kan ta en grupp soldater med knätofsar på allvar förrän man hamnat i strid mot dem och upptäckt att....njaaa... man skulle kanske inte ha skrattat åt de dära ransardiska krigarna som kommer marscherande till munter dansmusik iklädda ett par stora bjärt röda knätofsar.

http://www.davidsanger.com/stockimages/3-653-63.evzone
http://www.davidsanger.com/stockimages/9-250-88.evzone
Något sånt här Fafnir.

Medan de oerfarna motstånderna försöker hämta sig från sina skrattkramper anfaller Ransarderna i full språngmarsch.
-
- Admin
- Inlägg: 9430
- Blev medlem: 2007-02-27 07:25
Ser mycket bra ut Albrekt!
Några kommentarer...
Angående Handel så existerar inte Staden O för 130 eO så det tidiga handelsvägarna från Mercana måste vara riktade annorstades. Förslagsvis en annan kejserlig jorpagnisk stad på nordöstra sidan Melashebergen, en stad som var en knytpunkt för imperiet i väster. Antingen en annan stad ungefär där staden O nu ligger (fråga Brior om åsikt?), staden Clorsodium jag nämnde i Hamurs historia, eller en ny påhittad stad närmare Mirel (ute på de av Vije benämnda Ormvidderna).
Det du senare skriver om Buacka-Båtarna kommer även in på Staden O. Handel denna väg i dag passar bra i dagens Klomellien men den extremt långa kontinuiteten (i Erebska mått mätt) med ett handelshus från ellvahundra år tillbaka känns lite fel. Kan kontakten senareläggas till exempelvis 200-talet eO (då Staden O också har hunnit grundläggas)?
Annars som sagt mycket bra, gillar knätofsarna!

Några kommentarer...
Angående Handel så existerar inte Staden O för 130 eO så det tidiga handelsvägarna från Mercana måste vara riktade annorstades. Förslagsvis en annan kejserlig jorpagnisk stad på nordöstra sidan Melashebergen, en stad som var en knytpunkt för imperiet i väster. Antingen en annan stad ungefär där staden O nu ligger (fråga Brior om åsikt?), staden Clorsodium jag nämnde i Hamurs historia, eller en ny påhittad stad närmare Mirel (ute på de av Vije benämnda Ormvidderna).
Det du senare skriver om Buacka-Båtarna kommer även in på Staden O. Handel denna väg i dag passar bra i dagens Klomellien men den extremt långa kontinuiteten (i Erebska mått mätt) med ett handelshus från ellvahundra år tillbaka känns lite fel. Kan kontakten senareläggas till exempelvis 200-talet eO (då Staden O också har hunnit grundläggas)?
Annars som sagt mycket bra, gillar knätofsarna!
Alla verkar gilla Tofskompaniet!
Jag tyckte helt enkelt att det var ett kul sätt att ge en lite lättare dimension till ett annars ganska tråkigt bankliknande handelshus.
Birke: Du har ju helt rätt om Staden O. Det måste helt klart putsas på. Men tanken att det jorpagniska imperiet, som ju hittade på namnet ”Mercana”, hade stora planer för denna hamns handel, tror jag är rätt. Varför i fridens namn detta sågs (ses?) som så mycket mer lönsamt än att segla runt Magilre till Vintervattnet är något vi nog måste tänka mer om. För att sedan få in Birkhos betydelse i nutid, med det som sagts om dem som en buffert mot svartfolksvåld, så måste betydelsen av att överkomma Klomeller/Melashebergen vara stor.
Mercana ligger lite som i en rävsax. Alla skepp går mellan Magilre (en fiende) och Kardien (som man just gått i krig med). Handeln med Staden O och Kalklanden måste därför vara mycket vinstgivande för att man ska våga försätta sig i en sådan situation.
När det gäller Buacka-ankorna, så håller jag även där med dig. Konceptet med ankorna som en grund för Mercanas moderna handel kommer från vår vän Ahnìon (Kom tillbaka, Ahnìon!!
):

Birke: Du har ju helt rätt om Staden O. Det måste helt klart putsas på. Men tanken att det jorpagniska imperiet, som ju hittade på namnet ”Mercana”, hade stora planer för denna hamns handel, tror jag är rätt. Varför i fridens namn detta sågs (ses?) som så mycket mer lönsamt än att segla runt Magilre till Vintervattnet är något vi nog måste tänka mer om. För att sedan få in Birkhos betydelse i nutid, med det som sagts om dem som en buffert mot svartfolksvåld, så måste betydelsen av att överkomma Klomeller/Melashebergen vara stor.
Mercana ligger lite som i en rävsax. Alla skepp går mellan Magilre (en fiende) och Kardien (som man just gått i krig med). Handeln med Staden O och Kalklanden måste därför vara mycket vinstgivande för att man ska våga försätta sig i en sådan situation.
När det gäller Buacka-ankorna, så håller jag även där med dig. Konceptet med ankorna som en grund för Mercanas moderna handel kommer från vår vän Ahnìon (Kom tillbaka, Ahnìon!!

Detta tycker jag är ett brilliant sätt att både ge ankorna en viktig plats i historien och att grundlägga mercanas öppensinnighet, så vill gärna ha det kvar. Men min tanke var, precis som din, Birke, att handelshuset inte skulle kunna finnas kvar i samma form idag. Jag försökte lösa detta genom att säga att de två största ankhandelshusen (liksom några av de små) idag ser ”originalankorna” som en inspiration och att de är stolta av att härstamma från dessa. Jag ska försöka skriva om för att poängtera detta bättre och göra den direkta härstamningen lite osäkrare.Ahnìon skrev:Ett par utdrag från mitt pågående arbete med en Klomellisk tidslinje:
301fO - En utforskningskonvoj bestående av tre skepp med vita ankor tar sig längs Magilres sydkust, där man möter stort hån och fördomsfullhet i varje hamn man lägger an vid. Slutligen når man Catonave, där befolkningen är tydligt mer öppensinnad. Man blir så imponerad av den unga stadens driftighet och öppensinniga hållning att två av skeppens besättningar slår sig ned i hamnkvarteren, medan det tredje återvänder för att knyta samman den nya bosättningen med andra civilisationer. Under de kommande åren upprättar ankorna i Catonave ett handelshus som bland annat är det första som börjar exportera salt sjövägen. Ankorna upprättar också tidigt en handelsväg med Trakorien, vilket blir en stark faktor i stadens kommande utveckling.
För att lösa problemet som Birkebeinaren påpekade i texten om Mercanas handels historia, kan vi helt enkelt stryka detaljerna. Det blir då så här:
- Redan för mer än tusen år sedan hoppades det jorpagniska kejsarriket använda Mercana som den hamn där västvärldens alla varor kunde samlas för vidare transport via Kejsarvägen ända till Grivela och den jorpagniska överklassens palats. Den drömmen blev aldrig riktigt sann. Konfluxen kom, kejsaren föll och bergen mellan Mercana och det centrala Jorpagna erövrades av svartfolk. Ett fåtal karavaner tog sig ändå över bergen genom att betala skyhöga tullar till svartfolksstammarna, men detta var riskfyllt då karavaner ofta försvann trots betalade tullar.
-
- Admin
- Inlägg: 9430
- Blev medlem: 2007-02-27 07:25
Lite information hittas här: viewtopic.php?p=21306#21306Mikael skrev:Brior har nämnt något om Kalklandens gamla kejserliga städer men jag minns inte var.
Låter bra.Albrekt skrev:När vi vet mer om hur kalklandsområdet ser ut före den tredje konfluxen kan vi kanske fylla på med lite detaljer. Jag wikifierar ovanstående, så länge.
Angående politiska/handelsmässiga förhållanden i Klomellien så står det i Magilre-modulen något som kanske kan kopplas till Mercana. Den magilliske huvudstaden Munzga på sydkusten (alltså inne i Gryppas vik) är avundsjuk den rikdom staden Moril Dilaz på nordkusten (ut mot Västerhavet) tjänar genom handel. Minns inte detaljerna men kan en eventuell allians mellan Munzga och Mercana vara en interessant intrig? Står om den interna magilliska konflikten i äventyret "Dylernas invasion".
Det kan det definitivt vara! Det kan vara en falang i huvudstaden som smugglar varor från Magilre till merkanska båtar eller tvärtom. Detta skulle kunna vara ytterligare en anledning till att Magilre aldrig kommer till skott när det gäller att ta över Mercana/Klomellien – OK, Trakoriens hot är anledning nummer ett, men det kommer sig även av interna intressen som tjänar på att saker och ting förblir som de är. Detta passar ju också in med den kalla krigs- och spionmiljö som Torquemadas texter har byggt fram i den här tråden... kan en eventuell allians mellan Munzga och Mercana vara en interessant intrig?

Jag har inte tillgång till modulen eller äventyret du nämner, Birke. Kan du lägga fram en liten sammanfattning, kanske?
Jag har också putsat lite mer på stycket om de vita ankornas handelshus (Buacka-Båtarna & Saltkompaniet). För att klargöra att det inte längre finns någon klar ”nedstigande led” anknytning till dagens handelshus, byter vi ut de två första paragraferna mot den här:
- Många handelshus i Mercana drivs av vita ankor. De två största heter Buacka-Båtarna och Saltkompaniet. Båda är väl etablerade och säger sig (precis som de flesta vita ankor i Mercana) härstamma från den ankfamilj som startade Mercanas första privata handelshus år 501 f.O. Detta ursprungliga handelshus finns inte längre, men speciellt Buacka-Båtarna och Saltkompaniet säger sig vara dess moderna motsvarighet och förväntar sig en hel del respekt för allt ”de” gjort för staden. Båda organisationerna koncentrerar sig, precis som sina förfäder, på skeppshandel, men båda är även involverade i andra typer av affärer. Båda anställer ofta svarta och bruna ankor som legoknektar – men inte exklusivt och mest för att de ses som billiga, eftersom andra raser inte inser deras fulla värde.
Birke skrev
Låter bra.
Angående politiska/handelsmässiga förhållanden i Klomellien så står det i Magilre-modulen något som kanske kan kopplas till Mercana. Den magilliske huvudstaden Munzga på sydkusten (alltså inne i Gryppas vik) är avundsjuk den rikdom staden Moril Dilaz på nordkusten (ut mot Västerhavet) tjänar genom handel. Minns inte detaljerna men kan en eventuell allians mellan Munzga och Mercana vara en interessant intrig? Står om den interna magilliska konflikten i äventyret "Dylernas invasion".
Kanske ännu hellre en allians mellan Moril-Dilaz och Mercena. Moril-Dilaz uppfattar jag som den stad som blivit rik på handel med Trakorien (Mercanas största partner). Kungen i Munzga verkar (med tanke på bla Bzegusta-konflikten) mer avogt inställd till Tricilve. Munzga torde även konkurrera ganska hårt med Klommellerna största stad.
Jag personligen gissar att Moril-Dilaz's Hertig, Marcaril Marguz, gärna fortsätter med den rådande trakorientraden samt kanske även längre fram kan tänka sig att gå i förbund med Mercana för att säkra sitt Självstyre mot Magillre Konung
Låter bra.
Angående politiska/handelsmässiga förhållanden i Klomellien så står det i Magilre-modulen något som kanske kan kopplas till Mercana. Den magilliske huvudstaden Munzga på sydkusten (alltså inne i Gryppas vik) är avundsjuk den rikdom staden Moril Dilaz på nordkusten (ut mot Västerhavet) tjänar genom handel. Minns inte detaljerna men kan en eventuell allians mellan Munzga och Mercana vara en interessant intrig? Står om den interna magilliska konflikten i äventyret "Dylernas invasion".
Kanske ännu hellre en allians mellan Moril-Dilaz och Mercena. Moril-Dilaz uppfattar jag som den stad som blivit rik på handel med Trakorien (Mercanas största partner). Kungen i Munzga verkar (med tanke på bla Bzegusta-konflikten) mer avogt inställd till Tricilve. Munzga torde även konkurrera ganska hårt med Klommellerna största stad.
Jag personligen gissar att Moril-Dilaz's Hertig, Marcaril Marguz, gärna fortsätter med den rådande trakorientraden samt kanske även längre fram kan tänka sig att gå i förbund med Mercana för att säkra sitt Självstyre mot Magillre Konung
-
- Admin
- Inlägg: 9430
- Blev medlem: 2007-02-27 07:25