Trakorien
Oraklets Fyra Ögon
Kristalltjuren
Den Femte Konfluxen
Och det är inte många väna ord

Jag har nu äntligen kommit över beskrivningarna av Ransard från EA spelarboken och EA spelledarboken samt Aesirstycket från Jordashur beskriningen och kan nu påbörja mitt arbete. Eftersom så många av mina forumkollegor tycks besitta ett överflöd av tid...Peter skrev:I D5K förekommer Ransard mig veterligen i:
Trakorien
Oraklets Fyra Ögon
Kristalltjuren
Den Femte Konfluxen
Och det är inte många väna ord
Tackar - är du samma Peter som från Svavelvinter.nu?Peter skrev:Ransardtråden ligger här.
Brior skrev:Tackar - är du samma Peter som från Svavelvinter.nu?Peter skrev:Ransardtråden ligger här.
He he definitvt. Vi får se hur vi kan jämka ihop detta med palinorernas nekromantiska förfädersdyrkan. Kan tänka mig att det bästa är en klassisk lösning: att förfädersnekromantin är urnargursk och misstänkliggjord av de mer civilserade ransarderna.Fafnir skrev:
Eftersom Vodoo ritualen är nekromantisk och förfädersdyrkan etc ofta accosieras med döden så tror jag att vi har grunden till ett bra "case" här
Fafnir: Om du vill ha Hjallbrand som ransardiskt ord för Etin så kör vi så (och då läses ju egentligen kronologien ransardcentrerat). Annars kan jag tänka mig lösning två också. En lösning tre, att Hjallbrand skulle vara en äldre nargurisk gud, tycker jag inte riktigt klickar. Själva staten är ju inbitna etindyrkare.Jag själv i Palinortråden skrev:
Utan att förskräckas av detta föreslår jag följande lösning: Ghaerîl är "De Levande Dödas Konung", en gammal dödsgud bland de narguriska stammar som länge bort i nutida palinor. Denne dyrkas som en vis förfädersgud av de stammar som följer honom, och hatas som de odödas gud av andra stammar som bara känner till de nekromantiska yttingar religionen tar sig. Även ransarderna känner honom som en ond dödsgud. De palinoriska riddarna har tagit upp honom som en Etins Ärkeängel: Ghaeriel, Kommendant av de Saligas Härskara.
Vad gäller Hjallbrand så låter det som att det skulle kunna fungera som ett Ransardiskt ord för Etin. (Lite kryptogermanskt skulle det kunna tolkas som "Hell", altså skinande och brand som i eld. Kanske är det annars ransardernas namn för deras solgud.)
Ett annat alternativ är att Palins, grundaren, fullständiga namn var Palin Hjallbrand. Och eftersom Palin orden dyrkar sina förfäder, helgon och hjältar så närmar sig kulten av Palin gudadyrkan. Detta även i linje med EG:s resonemang från den Lille Metafysikern att den är gud som dyrkas som gud.