Furgia

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev:De Furgiska dagarna (metallerna)
- Järndagen
- Koppardagen
- Silverdagen
- Gulddagen
- Zinkdagen

Veckor
- Röd
- Orange
- Gul
- Grön
- Blå
- Violet

Månader
1 Den Heliga Lotusens månad
2 Kannelträdets månad
3 Saffranskrokusens månad
4 Den vita liljans månad
5 Marula trädets månad
6 Eldanemonens månad
7 Kryddnejlikans månad
8 Stjärnanisens månad
9 Vaniljblommans månad
10 Ingerfärnas månad
11 Cypressens månad
12 Cederträdets månad
( Aprikosträdets månad - ur aprikoskärnor bereds ett gift som används till avrättningar. Denna månad har bara svarta dagar)

År
Indrikens år
Stäpplamans år
Hästens år
Tranans år
Enhornsbuffelns år
Hippogrifens år
Vargillerns år

Utöver detta räknas även de 18 triaderna efter de furgiska arton stjärnpositionerna.
Ser utomordentligt fint ut master Snibben! :) Om du inte har något att tillagga så wikifierar jag?
Snibben skrev:Birke kan du räkna på det hela, enligt folktro kommer världen gå under (alltså den sjätte konfluxen) den 28:e dagen i aprikosmånaden under eldhippogrifens år när stjärnorna står i sin artonde postion (likadant som den stod då den första konfluxen ägde rum). Prästerna och stjärntydarna är dock betydligt duktigare matematiker.
Rakna fram den sjatte konfluxen? :shock: Av frukt for Rhabdo-Rana och Shagul ar nog detta inget jag vågar med på, så din profetia får stå okommenterad. Om vi en dag endast ser en bild på en rodstrimmig groda i din profil vet vi vad som handt (eller om vi plotsligt laser Shagulklon under ditt namn).
Snibben skrev:Har du sett Rome. I en del av inledningen så flyttar prästerskapet fram den officella kalendern.
Några avsnitt men missat biten dar de de visar kalenderrevisjonen. Denne genomfor Caesar for att få ordning på en kalender som var helt ute av fas med solår och årstider. Han lade år 46 f.Kr. till två månader och med sina 445 dygn blev detta kallt ultima annus confusionis, "forvirringens sista år".
Snibben
Kardisk Bontisâl

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev: Ser utomordentligt fint ut master Snibben! :) Om du inte har något att tillagga så wikifierar jag?
Wikifiera på du.
birkebeineren skrev: Rakna fram den sjatte konfluxen? :shock: Av frukt for Rhabdo-Rana och Shagul ar nog detta inget jag vågar med på, så din profetia får stå okommenterad. Om vi en dag endast ser en bild på en rodstrimmig groda i din profil vet vi vad som handt (eller om vi plotsligt laser Shagulklon under ditt namn).
:lol: Vad jag undrade var, var om denna ekvation skulle göra att det händer ofta eller sällan. År det så pass lång tid mellan att dessa händelser inträffar så att det skulle vara troligt att tiden mellan händelserna är sina 15 000 år (ungefärlig tid mellan konfluxerna). Det är lite för många variabler för att jag skall kunn räkna ut det med mina begränsade mattematiska kunskaper.
Snibben skrev:Har du sett Rome. I en del av inledningen så flyttar prästerskapet fram den officella kalendern.
birkebeineren skrev: Några avsnitt men missat biten dar de de visar kalenderrevisjonen. Denne genomfor Caesar for att få ordning på en kalender som var helt ute av fas med solår och årstider. Han lade år 46 f.Kr. till två månader och med sina 445 dygn blev detta kallt ultima annus confusionis, "forvirringens sista år".

Det var inte kalenderreformationen. I nästan varje program börjat det med att två präster tar en trappstege upp på ett litet podium på Forum och ändrar datumet i en stor kalender av marmor genom att flytta pluggar till olika dagar och månader.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev:Rakna fram den sjatte konfluxen? :shock: Av frukt for Rhabdo-Rana och Shagul ar nog detta inget jag vågar med på, så din profetia får stå okommenterad. Om vi en dag endast ser en bild på en rodstrimmig groda i din profil vet vi vad som handt (eller om vi plotsligt laser Shagulklon under ditt namn).
Ska man lita på någon uträkning av detta är nog furgiernas eller thelgulernas prognoser de rimligaste...
Snibben
Kardisk Bontisâl

Inlägg av Snibben »

Hmm... är det någon som vet vad som hände i Furgia under konfluxerna. Den enda händelsen jag kan hitta nämnt om i Akrogal är att det yndariska imperiet faller, men efter vad jag förståt så utsträckte det sig inte in i Furgia (åtminstone inte det som är det egentliga Furgia).

Var konfluxerna så milda här att Furgierna kunde stå som observatörer. Medan civilisationerna föll sönder runt furgierna bevarade de sin kultur och traditione, ett fortsatt vårdat arv från forntiden med läror och magi som överlevde de världsomsvepande händelser som skulle forma det Altor som 610 e.O. än är i gungnig och i väntan på ännu en av dessa katastrofer.
Regil
Kardisk Kung

Inlägg av Regil »

Snibben skrev:Hmm... är det någon som vet vad som hände i Furgia under konfluxerna. Den enda händelsen jag kan hitta nämnt om i Akrogal är att det yndariska imperiet faller, men efter vad jag förståt så utsträckte det sig inte in i Furgia (åtminstone inte det som är det egentliga Furgia).

Var konfluxerna så milda här att Furgierna kunde stå som observatörer. Medan civilisationerna föll sönder runt furgierna bevarade de sin kultur och traditione, ett fortsatt vårdat arv från forntiden med läror och magi som överlevde de världsomsvepande händelser som skulle forma det Altor som 610 e.O. än är i gungnig och i väntan på ännu en av dessa katastrofer.
Det är ju en ganska rimlig förklaring, (att konfluxen var mild i Furgia), med tanke på alla dessa 1000 åriga traditioner som lever vidare. Kan man tänka sig att konfluxen kanske endast var som en "vanlig" pestepedemi i Furgia och dödade mellan 30 och 50% av befolkningen?
birkebeineren
Admin

Riktigt hur det hanger ihop tror jag varken vi eller Altors larde helt vet men den Tredje Konfluxen innebar i Akrogal undergången for kulturen på Yndar. Detta genom direkta gudaingripanden som forflyttningen av staden Krau-ki och att landet forsanktes i morker, men också en invasion av de mystiska slempukarna från kontinentens indre.

Vi vet att margylerna på Yndar vid tiden for konfluxen kontrollerar Kamsunkusten då det var harifrån en expedition mot Slimpaku utgick. Som en foljd av detta skovlas forst Kamsun och sen Yndar. Vi vet inget om Furgia aven om landet formodligen inte inte drabbades av vad som verkar ha varit ett angrepp mot endast de onda margylerna. Kring 800 fO hade furgierna återtagit kontrollen från Yndar som harskat over deras land i minst fyrahundra år och var nu ett eget rike, men bortom gransen i oster fanns alltså fortfarande margylerna i Kamsun. Detta innebar således att Furgia var en åskådare på mycket nara håll till Yndarkulturens fall.

Jag skulle gissa på att Furgia alltså inte drabbades av Tredje Konfluxen direkt varken genom slemiga slempuker, formorkelser eller sjukdommar och pestepedemier, men i stor grad var tvungen att hantera olika indirekta foljder av undergången till vad som varit Akrogals dominerande makt i århundraden: Kamsunska flyktningar utan hemland; plundrande stappnomader som nu inte holls borta av margyliska soldater; kraftiga storningar i kontinentens handelsnatverk och politiska balanser osv.

Fråga: Drabbades Furgia av en "Morkertid" eller var de unantaget från Ereb och det ovriga Akrogals ode? :?
Användarens profilbild
gtjorgo
Morëlvidynsk Kalimit

Inlägg av gtjorgo »

jag kan tänka mig att det snarare blir tvärt om, att man under ockupationen stagnerat då yndars folk inte var så "pepp" på att dessa delar av imperiet fick ta så stor del av de kulturella och tekniska landvinningar som dök upp i imperiet. När oket väl ramlat av så kanske man i sin nyvunna frihet genomgick en renässans där golwyndakulturen ökade i värde och med denna som grund kanske man fann nya vägar, typiska för Furgia?

*en sådan paralell kan man ( om man hårddrar) göra med t ex florens som modell, då man här i toscana utvecklades radikalt politiskt och kulturellt efter det att Tyskromerska riket "ramlat" ut ur italien. Man "hittade" sitt "romerska arv" och via antika tänkare (eller snarare tolkningar av dessa) så blev florens en stormakt, främst ekonomiskt.

visserligen kan ju farsoter och annat hemskt drabbat furgia med även om yndar fick ta största smällen.

jag svamlar :(
Snibben
Kardisk Bontisâl

Inlägg av Snibben »

Vi kan i varje fall komma fram till att kulturen överlevde konfluxen. Men vad händer under själva det Yndariska imperiet i Furgia? Är Furgia en del av Yndars imperium? (OBS det är bara kusten mot golwynda som är Furgia under denna tid).

Själv vill jag se Furgia som en buffertzon mellan Imperium Jorpagna och Kejsardömmet Yndar. En roll som kanske delas av Cerval.
birkebeineren
Admin

Snibben skrev:Vi kan i varje fall komma fram till att kulturen överlevde konfluxen. Men vad händer under själva det Yndariska imperiet i Furgia? Är Furgia en del av Yndars imperium? (OBS det är bara kusten mot golwynda som är Furgia under denna tid).

Själv vill jag se Furgia som en buffertzon mellan Imperium Jorpagna och Kejsardömmet Yndar. En roll som kanske delas av Cerval.
Det står i EA-Kampanj att "Den yndariska depressionen" drabbade Yndar och att ett morker sakta spred sig over on, bokstavligen. Oppet for tolkningar.

Som buffertzon kan gjarna Furgia få agera men glom inte de akrogaliska nomaderna som vid tiden innan konfluxen ar mycket aktiva. De beharskar kanske inlandet bakom furgierna?

Angående hur det såg ut i Cereval innan konfluxen har jag gjort en tolkning, och det UTAN att skriva in något om månsilver och drakryttare (vilket dock inte nodvandigtvis innebar att de inte finns dar):
viewtopic.php?p=17022#17022
Snibben
Kardisk Bontisâl

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev:
Som buffertzon kan gjarna Furgia få agera men glom inte de akrogaliska nomaderna som vid tiden innan konfluxen ar mycket aktiva. De beharskar kanske inlandet bakom furgierna?

Angående hur det såg ut i Cereval innan konfluxen har jag gjort en tolkning, och det UTAN att skriva in något om månsilver och drakryttare (vilket dock inte nodvandigtvis innebar att de inte finns dar):
viewtopic.php?p=17022#17022
Jag menade att de inte tillhörde något av Imperiena, varken Jorpagnas eller Yndars.
Bergdahl
Barbisk Hövding

Inlägg av Bergdahl »

Följande finns att läsa i EA-kampanj sidan 5:
Landet Furgia [...] tvingades under åren 1500-1200 fO ständigt försvara sig mot de onda margylerna på Yndar som successivt tog över hela Kamsunkusten och slutligen också Furgia, som de kom att behärska ända fram till runt år 800 fO.
Vilket ju innebär att enligt källorna tillhörde Furgia Yndarimperiet i ungefär 400 år. Vidare tycker jag det kan tolkas som att Furgia innan 1500 fO kontrollerade delar av Kamsunkusten men att man gradvis förlorade dessa områden mellan 1500-1200 fO.

Från 750-600 fO. kan Furgia haft problem med akrogaliska nomader då dessa då vuxit sig såpass starka att de tom var ett problem för Imperium Iorpagna. Eller så var det ett samarbete mellan furgier och nomaderna som möjliggjorde Furgias frigörelse från Yndar. Nomaderna var iaf ett större problem för Yndar än för Imperium Iorpagna enligt källorna (EA-kampanj s.7).
Snibben
Kardisk Bontisâl

Inlägg av Snibben »

Bergdahl skrev:Följande finns att läsa i EA-kampanj sidan 5:
Landet Furgia [...] tvingades under åren 1500-1200 fO ständigt försvara sig mot de onda margylerna på Yndar som successivt tog över hela Kamsunkusten och slutligen också Furgia, som de kom att behärska ända fram till runt år 800 fO.
Vilket ju innebär att enligt källorna tillhörde Furgia Yndarimperiet i ungefär 400 år. Vidare tycker jag det kan tolkas som att Furgia innan 1500 fO kontrollerade delar av Kamsunkusten men att man gradvis förlorade dessa områden mellan 1500-1200 fO.

Från 750-600 fO. kan Furgia haft problem med akrogaliska nomader då dessa då vuxit sig såpass starka att de tom var ett problem för Imperium Iorpagna. Eller så var det ett samarbete mellan furgier och nomaderna som möjliggjorde Furgias frigörelse från Yndar. Nomaderna var iaf ett större problem för Yndar än för Imperium Iorpagna enligt källorna (EA-kampanj s.7).
Tack Bergdahl, det var svaret jag ville ha.
birkebeineren
Admin

Snibben skrev:Jag menade att de inte tillhörde något av Imperiena, varken Jorpagnas eller Yndars.
Helt med på det, Furgia var sjalvstandig.
Bergdahl skrev:Vilket ju innebär att enligt källorna tillhörde Furgia Yndarimperiet i ungefär 400 år. Vidare tycker jag det kan tolkas som att Furgia innan 1500 fO kontrollerade delar av Kamsunkusten men att man gradvis förlorade dessa områden mellan 1500-1200 fO.
Hela denna period kan ju ha praglats av olika konflikter mellan Furgia och Yndar, alltifrån interessen i handel till oppen krig - och "slagmarken" var ofta Kamsunkusten.
Snibben
Kardisk Bontisâl

Inlägg av Snibben »

Femte brevet

Brev till Bonitsal Alfredo av Hixiana

Min käre vän!

Jag har nu besökt vad som anses vara en liten pilgrimsplats här i Furgia. Ungefär två tredjedels väg mellan Ketoriam och Abiam ligger Kasmaha, guden Kasmits födelseplats. Till orten leder en lång allé som bryter av från karavanleden. Allén är kantad med djur i sten alla nio alnar höga oavsett vilket djur det rör sig om. Här finns indriker, hippogrifer, lamor, ja och många fler, såväl kreatur som fän och fåglar.
När allén tar slut möts man av vad som hemma skulle ses som en mindre stad. I detta gytter av hus, tempel och förrådsbodar reser sig ett av Furgias mäktiga ziqqurat. Även fem klosters murar reser sig i detta myrbo. Allt detta ter sig dock smått och litet då orten är byggd på utlöparen till bergskedjan Mahammara som faller barnt ned från dess snöklädda toppar. Högt ovanför staden, förklarades det för mig, ligger ett litet tempel uppfört på den plats där Kasmit föddes. Till detta tempel leder femtusen trappsteg.
När vår Indrik vaggad in i Kasmaha möttes vi av fromma pilgrimer klädda i röda tygskynken eller åtminstone en röd tygduk på huvudet om de inte har råd att anskaffa de tygmassor man behöver för att skyla sin kropp. Pilgrimerna blandas med präster av de vitt skilda slag, munkar i gula skynken och framförallt alla dessa krämare. Dessa krämare är sig lika varän man kommer i världen och dess helig platser. De försöker sälja de vanliga varorna men även heliga symboler, välsignat vatten, reliker eller i vissa fall välsignelser, förbannelser eller spådomar. Då jag förklarade min avsky för dessa krämare på heliga platser såg min tolk, Amam, oförstående på mig. Tydligen var många av dessa handlare präster och heliga män. Att sälja sina tjänster är ett sätt för dem att både missioner för sin gud som att dra in pengar till sitt tempel.
Det stora ziqquraten är ett fantastiskt byggnadsverk. I fyra våningar reser sig trappstegen upp med varje våning omgiven av en mur. Den första gården är tillägnad de tusen gudarna. Även om den kallas för de tusen gudarnas fyrkant är det fler än tusen gudars altare som står här. Varje präst som kan finna en plats stor nog för att sätta upp ett altare eller ett beläte kan här predika sin guds ord. Slagsmål mellan olika gudars följare är ovanliga men förekommer likaså mellan de olika konkurrerande prästerna. Ja dessa präster är av vilt skilda slag. Några är klädda i enkla kåpor och andra i klädnader så fyllda med brodyrer att de inte tycks kunna röra sig utan att guldtrådarna skall brytas, vissa är nästan nakna, målade som vildar och med ett hår som inte sett vatten och kam på flera år och en del i de skynken i vilka munkarna klär sig.
Jag kanske inte borde nämna detta för dig, Alfredo, men här finns även ett altare till Etin. Jag tror att det var en Efarisk missionär som förestod det.
På den andra nivån tillbads de hundra gudarna. De hundra gudarna är de hundra viktigaste gudarna i Furgia. Det är storkonungen som själv utser vilka som skall vara de hundra gudarna och dess präster är ämbetsmän, välutbildade och ödmjuka män med lika mycket makt som någon av de byråkrater som arbetar inom de olika kungliga verken.
När man så når den tredje nivån möts man av en stillhet som skiljer sig från de två första våningar. Här höjs inga högljudda böner eller framropade predikningar. Här ljuder istället mjuka psalmer framsjugna av unga gossar som i procession tar sig fram från latare till altare. Tio altare för tio gudar. Dessa gudar anses vara de främsta av alla gudar i hela världen och därför Furgias egna skyddsgudar. På murarnas vägar avbildas historier och sägner om dessa gudars göromål. Prästerna är högre ämbetsmän dock är de klädda som munkar istället för de traditionella ämbetsmannadräkten.
Till den högsta nivån fick jag inte tillträde men den kallas för den heliga sanningens nivå.
Många av dessa gudar och heroer har dessutom egna tempel ute i staden och till dessa hör gästgiverier, värdshus och butiker. Inget här i Kasmaha tycks göras utan att vara ägt eller åtminstone tillåtet av prästerskapet. Faktiskt finns här inga ämbetsverk utan tillstånd av olika slag söks av de högre ämbetsprästerna i deras tempel vilka fungera som både tempel och ämbetsverk.
Sannerligen Alfredo detta är mycket att ta in och förstå.

Din vän

Otharo Rådsfaste
Regil
Kardisk Kung

Inlägg av Regil »

Det här var en coll plats, med doft av granström, vilket ju passar på alla sätt.

Vilka ingår i dessa tio guddomar?

Är det Enki, Anxalis, Marduk, ,...Shamash...?

eller?

Kul att Storkonungen bestämmer vilka gudar som är främst :)
Skriv svar