Bergdahl skrev:Jag tvivlar inte på att du besitter en hel del kunskaper Snibben, men ibland är du lite väl ingående med dina beskrivningar. Jag skulle bli mäkta förvånad om någon här på forumet inte visste var silke "i vår värld" kommer ifrån.
Tack! Jag brukar göra en research för det mesta men ibland kan den slå fel. Man kan faktiskt rida lamor.
Bergdahl skrev:Det som jag ser som ett problem är att jag tycker att du ibland stirrar dig lite blind på hur det fungerar "här" och applicerar det rakt av på Altor.
Jag vill nog gärna att det skall kännas äkta. Djur som finns i vår värld borde vara likadana och bete sig likadant även i Altor annars blir det Agnyoner och andra liknande djur. Detta gör dock inte att man kan tillämpa nya egenskaper på djuren bara de inte blir alltför annorlunda (en råtta med renhorn är antagligen varken en råtta eller en ren)
Bergdahl skrev:På Altor finns det emellertid en hel del som inte finns här som drakar och demoner, magi och en hel del annat smått och gott.
Vad säger att man i Altor inte kan göra siden av den silkespälsade stäpplamans päls? Vije nämnde i ett gammalt inlägg sombatzinskt siden vävt att spindeltrådar, om jag minns rätt, vilket jag är helt rätt. Det behöver inte vara som i vår värld helt enkelt.
Och varför inte nötköttsväxter eller får som det växer blåbär på? Jo nötkött kommer från nötkreatur och blåbär från blåbärsris däremot kan det finnas nötköttsväxtskött och blåbärsfårblåbär (etin förbjude) som liknar den äkta varan, likaså är det med siden, det kan finnas tyger som liknar siden och därför kallas siden men för den skull inte är det. "Snus är snus och jord är jord om än i gyllene doser" skrev Gustav Fröding och likaså borde silkeslamasiden vara silkeslamsiden och siden vara siden.
Spindlar som silkesproducenter har man även försökt i vår värld. Och trådar som spinnas av insekter och spindeldjur är silke och kan därför följaktligen vävas till siden.
http://en.wikipedia.org/wiki/Spider_silk http://en.wikipedia.org/wiki/Nephila_clavipes
Som man brukar säga "verkligheten överträffar fantasin"
Bergdahl skrev:Det samma gäller den silkespälsade stäpplaman. Den kan ha andra egenheter i Altor än vad den har här. Du missar t.ex. att den har sitt ursprung på Akrogals stäpper, vilket borde ge den en del andra egenheter än den sydamerikanska laman från vår värld.
Varför missa en chans att göra vårt Ereb (och Furgia) lite mer "unikt"/annorlunda bara för att det inte fungerar så i vår värld?
Du menar till skilland från den sydamerikanska laman som är ett stäppdjur?

Jag vill gärna att pussel skall fungera och vara lite logiska. Laman må ha en fin päls men om den är lika tunn som silkestråd borde det bli ohanterligt för det stakars djuret vars päls skulle slitas av på minsta gren och för att inte tala om allt skräp som skulle sitta fast på vilda exemplar, de kan knappast vara vackra.
Jag säger dock inte att det man gör på pälsen kan bli ett mycket vackert tyg. Silkeslaman kanske har en pärlemorsskimrande kvalitet i pälsen som gör att tyget reflekterar ljus så att det med rätt vävteknik liknar siden. Huruvida kvaliteten är densamma som hos sidenets styrka låter jag vara osagt den kan däremot vara mer värmande än vanligt siden. och kanske kalls för fattigmanssiden i Furgia (vilket inte behöver betyda att den är billig). Det som är vanligt i Furgia, Kalmurri och Krun kan vara lyxvaror i Erebos och Aidne.
Bergdahl skrev:Jag vet att iaf jag kommer att försöka väva in lamorna som en del av det golwyndiska arvet (och det akrogalisk nomdiska) i Krun. Det innebär dock inte att det inte kommer att finnas hästar, det borde inte vara omöjligt att ge dem egenskaper som kompletterar varandra.
Håller med dig om att det inte är oförenligt. Jag tror dock att jag har snöat in mig på det ettriga stäpponyerna i Furgia och att landet är avskillt från resten av Akrogal.
Bergdahl skrev:Avslutningsvis ser jag gärna att det inte blir för mycket lapptäcke över det nya Ereb genom att vi gör en massa "unika" djur för varje land.
Håller delvis med. Unika djur borde vara regionssprida snarare än landssprida (undantag för domesticerade djur). Ett land kan tillhöra flera regioner som den både kan dela med andra och/eller vara ensamma om. Djur kan dessutom te sig annorlunda i olika regioner beroende på olika omständigheter.
Furgia är så stort (åtminstone det Furgia jag tänker mig) att det har flera olika klimatzoner (och antagligen tidszoner) så därför kan här finnas djur som inte finns på många andra platser utan att det för den skull blir ett lapptäcke.