Pegasus, efter att ha ögnat igenom det du skrivit känner jag att du är på väg att i en riktning med Jorpagna som i mitt tycke känns som det bryter mer eller mindre med det enda officiella som står om landet att det är splittrat i hundratals fustendömen och att det i stor utsträckning saknar centralt styre. Iom att så lite finns skrivet om Jorpagna ser jag inte riktigt någon anledning till att bryta med det lilla som finns. Sen så finns det en hel del "kristna" feodala riken i Ereb, behövs det verkligen ett till? Ser hellre att vi gemensamt låter fantasin flöda och tar fram något mer unikt för ett av erebs mer anrika länder, än en kopia av tyskromerska riket. Vidare...
Till att börja med så bör det ha funnits en kejsare vid något tillfälle men ett tämligen utspritt rike och beroende av sina starkare vasaller. Ser att detta är någonting som skall kopplas ihop med Erebos och Berendien samt möjligtvis Hynsolge. Det är kanske lite väl tyskrommerska riket men det kan inte hjälpas. Det finns utrymma i både Erebos och Hynsolge men är osäker på Berendien då jag saknar uppgifter om det.
Du är medveten om att Imperium Iorpagna hade kejsare va? Meningen "De centrala delarna av det forna kejsardömet Jorpgna har aldrig riktigt hämtat sig från konfluxen, trot att denna ligger nästan 1000 år tillbaka i tiden." anser jag inte behöver betyda att det i landet idag finns eller att det efter konfluxen har funnits någon kejsare. Nu hade vi tidigare kommit fram till någon form av koncensus om att det bör finns någon form av kejserlig institution i landet som en relik av det forna imperiet. Kejsaren kan faktiskt vara mer eller mindre maktlös, och endast ha någon form av ceremoniel roll, likt kejsaren i Japan under shoguneran. Kanske har kejsarna större delen av tiden efter konfluxen mer fungerat som marionetter åt olika mäktiga furstar.
Vidare blir det problematisk att låta Jorpagna efter konfluxen vara såpass starkt att det erövrat Erebos, Berendien och ev. Hynsolge. Hur rimmar det med "De centrala delarna av det forna kejsardömet Jorpgna har aldrig riktigt hämtat sig från konfluxen, trot att denna ligger nästan 1000 år tillbaka i tiden. Omdrådet är numera uppslittrat på flera hundra små självständiga fursendömen, vars interna intriger hindrar de flesta former av centralt styre"?
Har tidigare tryckt på att inte låta Den lysande vägen bli för dominerande i Jorpagna och jag anser att det fortfarande är viktigt bl.a. för att göra riket lite mer dynamiskt.
Kortfattat vill jag inte att området skall bli för centralstyrt, vilket jag tror är ett problem med en allt för mäktig kejsare och ett fåtal mäktiga furstar samt en dominerande roll för LV.