Shaitan eller Hemaquiel dömer inte budbrytarna, det gör solserafen Angarion.
Kerubiterna var ett skitbra namn. Hur förhåller de sig till Avgrunden/Limbos Dödskeruber?
Jag ser framför mig att det finns kerubiter som antingen är neutrala mellan gudarna och övervakar de himmelska fälten, eller som är ett slags ljusandar. Det senare förutsätter givetvis att LV:s syn är "sann" så jag försöker glida lite på formuleringar om vad det är. En fallen kerubit skulle då vara en kerubit som inte längre vill fullgöra sitt uppdrag. Antagligen blev de lockade, osagt av vem, till att vilja styra och ställa i Inferno istf att övervaka det som där sker...Vad är en "fallen kerubit"? Fallen från vad? Varför?
Jag tänker mig att solserafen Angarion kanske dömer om man skall till Inferno eller ej, men att Shahelathan kanske dömer vad som faktiskt händer med den döde, när han/hon väl hamnar där?
Paraplanet ifråga kanske bara är ETT av hans hemexistenserEDIT: Jag anser inte att Hemaquiels plan är et paraplan till Limbo, utan en egen dimension - separat från Inferno! Hans eget mörkerrike är så långt från Etins ljusrike man kan komma.
EDIT 2: Skulle man kunna lägga till en tionde krets (innan "den inre kretsen")? Vi vinner två saker på detta; för det första får då de tio solseraferna tio mörka motsvarigheter, och för det andra arbetar vi oss bort en bit från Divina Commedia.

Så tänker jag med. Den förklaring jag ser till det ,är att färdvägen är så förbaskad invecklad, över kaosplan, och in igenom förbindelselänkar och över Drömvärlden och allt vad det nu blir, beroende på magiskola. Nä, jag är helt med på tanken att vissa magiskolr inte ens kan färdas mellan planen. Skall vi låta bli att lista vilken skola som kan eller inte kan det, så får SL avgöra efter eget huvud om den ena eller andra skolan är Drömmagi, astralmagi, etermagi eller ginnungagapsmag? (Fast i vissa regler typ Expert är i vart fall TRANSFER allmän...)För det första är det väl ändå väldigt, väldigt ovanligt att magiker färdas mellan planen, och inte minst till Inferno.