Adragoor skrev:Är det kanske så att hela urmörkret roterar kring Altor och att fixstjärnorna är fästade vid det. Vandringsstjärnorna däremot, sisådär 10-12 st rider på Stykna-baggar och kan därmed förändra sitt relativa läge i förhållande till fixstjärnor, solen och månarna. Solen och månarna rör sig naturligtvis på helt andra sätt och har mer karaktären av självständiga entiteter.
Låter perfekt, hade själv också funderat lite i dessa banor. Äventyrets kosmologi kommer att utgå från detta.
Adragoor skrev:Sen hade det ju varit coolt att på något sätt koppla samman alltihop... Kanske sattes vandringsstjärnorna i rörelse under den andra skapelsen som ett slags gudarnas garanti för att kontrollera flödet av händelser på Altor i en jämnare ström och undvika en tredje skapelse. Det skulle kunna vara en förklaring till astrologin på Altor, och också varför det har så stora konsekvenser när aftonstjärnan plötsligt inte gör sitt jobb.
Coolt indeed! Tål att fundera över. Iaf tänker jag mig att vandringsstjärnorna är av stor betydelse för hela skapelsens sammanhållning. Kanske just iom att de är mobila tillåter det gudarna att korrigera felaktigheter och faror som uppstår på vägen.
Funderade också lite på följande:
Utöver de vanliga stjärnbilderna finns det på Altors natthimmel även sk svarta molnkonstellationer (=dunkla horoskopbilder av förtätat mörker bakom stjärnorna (finns även i vår värld, bl.a. aztecerna (tror jag) såg dessa mörka himlabilder som mycket viktiga)).
De sk svarta molnen är 12 st, bl.a. den tvehövdade draken, den svarta hästen, snigeln och nattens guldapa. Aftonstjärnans zenit låg precis mitt i den tvehövdade drakens konstellation och dess bana korsade drakens halsar i de flesta faser. Därigenom var dubbeldrakens mörkerbild ständigt försvagad av Aftonstjärnans ljuskraft.
Birke: Trevligt att du ser över min narguriana

Släng fram dina synpunkter, jag ser fram emot att uppdatera och ser mycket gärna att mitt svammel överensstämmer med dina visioner.