Nargur

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9051
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

En nargurisk thiwr ligger ofta väl dold i skogsmarkerna.

Bild
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9051
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Svartfolk i Nargur

Den joriska samlingsbeteckningen "svartfolk" används inte i Nargur utan dessa varelser kallas här svartblod, eller iotwrhol på centralnarguri. Svartbloden har alltid varit talrika och nargurernas eviga fiender, de har dödat varandra i tusentals år och deras gemensamma historia i norra Ereb är sammanflätat och fylld av strider. Det var kampen mot svartbloden som engång samlade nargurerna under sin Gudinna och som också orsakade den andra stora vandringen efter nederlaget vid baborska klippan. Alla senare narguriska folk minns detta.

Nargurerna skiljer egentligen bara på två typer svartblod; vargridande fanwhris och den mer vanliga lugnahren. Ett storvuxet svartblod kallas helt enkelt stor lugnahr och de ettriga små gaffelstickande liten lugnahr.

Varje vinter brukar nargurerna dra ut på svartjakt för att försöka döda omkringströvande svartblod som kan utgöra en fara för klanens thiwr. Det är oftast fanwhrisar som rör sig ute på månklara nätter, och alla nargurer utanför lägret vet att frukta vargylen på senvintern då skaren bär. Ibland organiseras stora krigståg mot nästen som vuxit sig stora och flera stammar kan samarbeta om detta. Utgången på både jakterna och krigstågen är dock osäker då iotwhrolarna är hårda motståndare, i många fall slutar det med nederlag för människorna och skäggiga huvuden att leka med för svarblodsyngeln. Det som egentligen utgör nargurernas lilla övertag är järnvapnen de handlar av dvärgarna i Nidabergen.

Stygantroper i det civiliserade Ereb spekulerar på benämningen "svartblod" faktisk kan ha gett opphov till det joriska ordet "svartfolk" men då det finns så många andra kopplingar till det "svarta" är det inget annat än en teori. Mer troligt är det att det ökanda giftet Svartblod har fått sitt namn från nargurerna som faktisk ibland använder detta själv efter de kommit över en bosättning iotwhrol som de plundrat. En annan teori de lärde har är att den såkallade "ulvryttaren" en pälsklädd varelse beskriven som en egen art faktisk är ett misförstånd gjort av en tidig bestiolog som hört talas om de vargridande fanwhris.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Ahhh!
Lite mer wikitext. Mycket trevligt. :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9051
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

:)

En lite mer utfyllande text till wikin menar du Regil?
Hade nog tänkt mig det själv men ville bara höra vad ni tycker först innan jag eventuellt skriver mer.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ser bra ut Birke! :D
mikulur
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 64
Blev medlem: 2007-11-27 19:25
Ort: Degerfors

Inlägg av mikulur »

Ja, Nargur är ett av de områden/kulturer/platser som jag främst ser fram emot att se färdigt och pdf:at. Intressant som vanligt Birke!
"no challenge should be faced without a little charm and a lot of style"
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9051
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

mikulur skrev:Ja, Nargur är ett av de områden/kulturer/platser som jag främst ser fram emot att se färdigt och pdf:at.
Det går rätt sakta med alstrandet när det gäller till Nargurs skogar, så lite är känt och det finns inte mycket att bygga på, samtidigt som inspirationen går i vågor. En pdf känns ibland väldigt avlägsen... :(

Men några luckor har jag fyllt i! :)

Skulle vara uppskattad om ni tittar i wikin och ger en tillståndssrapport; vad saknas, vad som ev är oklart, vad ni vill veta mer om, mm
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

birkebeineren skrev::)

En lite mer utfyllande text till wikin menar du Regil?
Hade nog tänkt mig det själv men ville bara höra vad ni tycker först innan jag eventuellt skriver mer.
Nej, jag menade bara att det var kul med wikitext!
mikulur
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 64
Blev medlem: 2007-11-27 19:25
Ort: Degerfors

Inlägg av mikulur »

Birke skrev:
Det går rätt sakta med alstrandet när det gäller till Nargurs skogar, så lite är känt och det finns inte mycket att bygga på, samtidigt som inspirationen går i vågor. En pdf känns ibland väldigt avlägsen...
:) Det är ok! Jag menade inte att du måste skynda utan bara att jag ser fram emot den. Eftersom det är så lite känt om Nargur tycker jag att det jobb du du hitintills gjort är strålande! Och det är spännande att se de små skymtar som då och då visar vad som gömmer sig i den lummiga vegetationen...
"no challenge should be faced without a little charm and a lot of style"
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9051
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tänkte beskriva nargurerns syn på sina grannar och hur förhållanderna mellan skogens barbarer och dessa länder/kulturer artar sig med följande utgångspunkt:

"Jorer"
- Berendien
- Erebos
- Jorpagna
Palinors riddare
Strövnargurer
Barbier
Mireler
Ovater

Någon ni tycker jag har missat?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Nu vet jag ju inte hur du tänkt dig det hela, men kanske skulle även Cereval och Jorduashur inkluderas. Cereval om det sker någon kontakt över Cer-bergen eller norr och söder om dem. Jorduashur kanske man kan tänka sig att dess sjöfarare gör strandhugg för att handla med nargurer emellanåt...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9051
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bergdahl skrev:Nu vet jag ju inte hur du tänkt dig det hela, men kanske skulle även Cereval och Jorduashur inkluderas. Cereval om det sker någon kontakt över Cer-bergen eller norr och söder om dem. Jorduashur kanske man kan tänka sig att dess sjöfarare gör strandhugg för att handla med nargurer emellanåt...
Inte helt bestämt mig när det gäller Cerbergen men funderar på om det inte finns ett sätt att ta sig under dessa, möjligtvis i sydvästra Nargur någonstans där det både hittas Certroll (Iohtan) och Elefantfågel.
Sen har också den prangiska runraden konstruerad av den språkyndige ceriern Ufwhida på något vis tagit sig till Nargur men inte avklarat hur än.

Jordukaerlarna glömde jag bort men dessa har kontakter med sina avlägsna släktningar i Nargur via Mastika Agga. Funderar här på någon form av fiendeskap där bla habulonska pirater och ev tjuger från Orghin är involverade.

I Mastika Agga tänkt också att "Kardier" har kontakter med Nargur, alla icke-nargurer kallas kardier som en gemensam beteckning efter de första handlare från södern som var just från handelshuset Norrtraden i Kardien.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

I äventyret jag håller på med för närvarande, mördas en köpman på värdshuset Lyktgubben vid Elbisiska högåsbergen (som du vet från den tråden). Nu har jag låtit den berendiske köpmannen vara uppbackad av den Huggerska hansan (Caddo-modulen s. 32-33) vilket kanske passar rätt ok med tanke på att hansan deltar i olika samriskprojekt runt hela Ereb.
Men tanken är att det ska finnas två rivaler till mordoffret på värdshuset, har du eller någon annan några tankar om vilka handelshus som ska vara aktiva i området/intresserade av handel i området, birkebeineren?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9051
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Grisodlar'n skrev:I äventyret jag håller på med för närvarande, mördas en köpman på värdshuset Lyktgubben vid Elbisiska högåsbergen (som du vet från den tråden). Nu har jag låtit den berendiske köpmannen vara uppbackad av den Huggerska hansan (Caddo-modulen s. 32-33) vilket kanske passar rätt ok med tanke på att hansan deltar i olika samriskprojekt runt hela Ereb.
Men tanken är att det ska finnas två rivaler till mordoffret på värdshuset, har du eller någon annan några tankar om vilka handelshus som ska vara aktiva i området/intresserade av handel i området, birkebeineren?
Om din berendiska köpman samarbetar med dalker kan det kanske tänkas att han inte gillas av det stora Norderebiska kompagniet som är Berendiens största handelshus i Trasimo?
Annars möjligtvis någon av de såkallade "furstehandlarna" från Argald i Jorpagna (köpman som verkar på direkta uppdrag från jorpagniska furstar) har något med mordet att göra, eller den konkurerande Jorgunderhansan?
Ryttarprinsessan Amasitha från borta i Mirel handlar med slavar i Buh Mir vid Mefamirs östra brädd, och det sägs att hon köper slavar i Lilla Amawhine som inte är så långt från Lyktgubben...?

Sen har vi också den underliga narguriska altiallo/butler :wink: som anställd sig själv som arbetskraft på värdshuset och som värden låter hållas då han är liten i maten och möter upp vid köksdörren med nyborstad skägg varje morgon. Verkar forstå joriska språk utan problem men talar alldrig förutom enstaka ord på sitt eget narguriska.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Många fina uppslag där, birkebeineren. Tack för de potentiella konkurrenterna! Och butlern/allt-i-allon ska nog få vara med på ett hörn (som en "red herring") :lol:
Jag har dock planer på att köpmannen ska mördas p g a en mer obskyr sak än svidande konkurrens (alla misstänkta ska dock ha motiv till att mörda köpmannen). Just nu har jag spånat lite över att den åldersstigne köpmannen (som förövrigt gör sin sista resa) är inblandad i någon form av smuggling av stulna reliker från Caddo, och att han ska möta upp med sin kontaktman från Palins order (om det nu passar) på värdshuset. Köpmannen ska dock lida av väldiga samvetskval, religiösa grubblerier och tankar på botgöring på ålderns höst och kanske helt sonika ångrar sig, vägrar sälja reliken och därmed möter sitt öde.

Har tänkt att reliken ska vara en gammal text, en inventarieförteckning över helgonreliker i likhet med den som återfanns i Gumlösa kyrka i Skåne:
http://www.popularhistoria.se/o.o.i.s?id=43&vid=122
Skriv svar