Caddo

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1786
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Excellent!!
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Spelknepe skrev:Nu har jag fått en fil av Richard som heter "Caddo-klart.pdf", och den är riiiiktigt tjusig. Så efter att Anders har granskat den så kommer ni snart alla få ta del av Caddo. :)
Jag orkar snart inte vänta längre... :roll:

:D
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1786
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Det känns nästan som om forumet är tyst i andlös förväntan...
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1678
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Nästa vecka smäller det...

Caddo kommer!! :D :D :D
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9065
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

:D :D :D
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Mycke, mycket trevligt. Sparar min hyllningssmilies tills jag har den utskriven i min hand... 8)
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Ok, nu är det måndag, fram med den =)
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1678
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

CADDO ÄR FÄRDIGT!!

Inlägg av anders »

Nu, mina vänner, finns Caddo att ladda ner från filarkivet!! Låt höra vad ni tycker!
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Ja, kommer resterande material hålla den kvaliten så blir det nog tryckeriet nästa =)
Riktigt bra gjort!
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1786
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: CADDO ÄR FÄRDIGT!!

Inlägg av Adragoor »

anders skrev:Nu, mina vänner, finns Caddo att ladda ner från filarkivet!! Låt höra vad ni tycker!
Förutom någon enstaka miss i korrekturen :oops: samt att citaten kanske skulle kunna ha varit kursiverade ser det hela mycket bra ut. Fem tummar upp!!! :D

Varför är vi förresten upphovsmakare och inte upphovsmän? Man "är väl upphov till" och gör det inte...
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: CADDO ÄR FÄRDIGT!!

Inlägg av Rickard »

Adragoor skrev:Förutom någon enstaka miss i korrekturen :oops:
Ta gärna och skicka Spelknepe all korrektur så kan han ordna till det.
...samt att citaten kanske skulle kunna ha varit kursiverade...
Vilka citat tänker du på? De längre har i regel (inte "vad nnn säger om..." på grund av platsbrist) en marginal till vänster för att särskilja från vanlig text. Kursiv stil är inte direkt höjden av läsbarhet när det kommer till längre texter, utan ska användas för att markera enstaka ord.
Varför är vi förresten upphovsmakare och inte upphovsmän? Man "är väl upphov till" och gör det inte...
Antagligen för att jag dabbade mig när jag skrev ordet. :) Jag ville inte skriva "upphovsmän" då det lät för mig (eftersom jag har pluggat mediarätt) för byråkratiskt och stelt och skrev dit det första som ploppade upp i skallen på mig.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Jag gillar layouten, speciellt bården och den bokliknande formen. Fonterna är bra (även om jag skulle ha föredragit Barcelona ITC för brödtexten), men ibland kan rubrikfonten vara i sirligaste laget (ex: "Exarkens palats i Arno", s.17, där x:et är lite extremt). Illustrationerna och kartorna är fantastiska.

Hoppas ni väljer liknande layout för kommande pdf:er. Varför inte putsa upp vargmanspdf:en så att den också får en liknande layout? Dess innehåll och illustrationer är också riktigt bra, men layouten känns lite fattig efter man sett Caddo.

Innehållet i Caddomodulen är långt över förväntan (bättre än ÄS). Jag har aldrig använt Caddo i någon kampanj eller något äventyr tidigare, men nu känns det mer lockande. Jag uppskattar äventyrsuppslagen!

In alles, jag är väldigt imponerad! Skitbra jobbat!
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Maffigt indeed! Bra jobbat! Text och innehåll håller oerhört hög standard.

Ett önskemål, vi som inte vill skriva ut 60 sidor i färg, borde det inte finnas ett mindre skrivarkrävande alternativ?

Men jag hade gärna haft boken tryckt i 4-färg. Det hade den förtjänat.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag ska antagligen lägga ut en High-quality samt en svart/vit version. :)
Jag har skrivit ett inlägg på Rollspel.nu med ganska fina recensioner...
Senast redigerad av Spelknepe den 2008-03-05 11:07, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1786
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: CADDO ÄR FÄRDIGT!!

Inlägg av Adragoor »

...samt att citaten kanske skulle kunna ha varit kursiverade...
Vilka citat tänker du på? De längre har i regel (inte "vad nnn säger om..." på grund av platsbrist) en marginal till vänster för att särskilja från vanlig text. Kursiv stil är inte direkt höjden av läsbarhet när det kommer till längre texter, utan ska användas för att markera enstaka ord.

Detta är ju till viss del korrekt, även om kursiv text inte är svårläst och ofta används för att markera längre citerade textstycken. Det är dock knappast snyggare heller att indentera all text under en rubrik... Odvin gamles resa på sidan 4 känns t.ex. som ett lätt obalanserat textblock. Inte heller Gyllene Boken citatet på sidan 19 är särskilt snyggt när det är indenterat. Dessutom saknas det luft mellan citatet och resten av texten. På sidan 25 funkar citatet efetrsom det ligger mitt i texten. Anledningen till att jag inte gillade citaten helt och föreslog kursivering var att det är så pass många citat som ligger som första stycke under en rubrik, samt att texten redan är satt. Det skulle ju vara lite väl mycket arbete att t.ex. ha citaten i en storlek mindre text och indentera dem i båda marginalerna. Mitt förslag är att åtminstone ta bort indenteringen på de citat som har egna rubriker. Det bör väl sägas att problemet inte är stort egentligen...
Varför är vi förresten upphovsmakare och inte upphovsmän? Man "är väl upphov till" och gör det inte...
Antagligen för att jag dabbade mig när jag skrev ordet. :) Jag ville inte skriva "upphovsmän" då det lät för mig (eftersom jag har pluggat mediarätt) för byråkratiskt och stelt och skrev dit det första som ploppade upp i skallen på mig.[/quote]

Antingen använder vi oss av upphovsmän eller konstruktörer, eller så använder vi något i stil med:

Konstruktör: Anders Blom
med bidrag från: Mikael Bynke (det dalkiska språket), Martin Gerdin (Hugger och den ”huggerska hansan”), Peter Svensson
(Palne Ingvarssons kulinariska observationer), Mikael Lindqvist-Ottosson
(Historia)
Illustrationer: Anders Blom, Peter Spegel
Kartor: Tobias Tranell, Mikael Bynke
osv. osv.

(Och använder vi ovanstående exempel behövs givetvis ingen rubrik ovanför.)
Skriv svar