Utsikt från ruinen

Vad gäller kätterska ordnar mot de vanliga - jag kommer aldrig att kunna ägna 95% av min energi på att beskriva den vanliga, till huvudfåran hörande ordnarna. Jag tycker helt enkelt inte att det är lika roligt och får inget som triggar mig att skriva här (åtminstone inte ännu...) Du får hemskt gärna slänga fram några så kan jag kommma med de där små synpunketna så fogar in dem i kardien på ett snyggt sätt. Har för närvarande en till kättersk lära på lager, men inga tankar om St andamis orden. men jag håller dock med om att vi bör tydliggöra att 95% av alla munkar etc vekar inom ramarna för den Aidniska kyrkan.anders skrev: Detta skulle funka bra! Det skulle naturligtvis också funka med dem inom kyrkan, men på mycket skakig mark (dvs. att de kommett bli klassade som kättare snart nog!). Det viktiga är att det inte blir för många sådana här avvikande ordnar - utan att de förblir ovanliga undantag.
Som kättare kan man ju undra varför de inte bränns på bål...? Det kräver nog ytterligare en bra förklaring varför kyrkan skulle tillåta dem att existera över huvud taget... För att de har kungens gunst? För att de har mycket av folkets stöd? För att bontisâtet fortfarande får generösa gåvor av orden? Allt ovanstående?![]()
Sedan kanske det är lite mycket att tala om dem som en orden om de inte tillhör kyrkan. I så fall räcker det att tala om "S:t Hidonsklostret".
Jag håller i princip med, för att det udda skall ha något att kontrastera med måste vi också beskriva det normala. Jag får kanske ta mig i kragen och hjälpa till med det arbetet också...Mikael skrev:Nä det är klart Regil, det är mer spännande med det ovanliga men inte nödvändigtvis mer intressant. Även vanliga ordnar kan ha egenheter som gör dem kul även om de då får plats inom kyrkan. Jag håller därför med Anders att det udda får inte ta över för då är det inte udda längre. Det är lite som jag skrivit i Magir/Lindskiarna, att om alla udda gubbar är pre-1K så är det inte särskillt spännande längre.
Men om man inte tänder på det vanliga så gör man inte, då släpper man lös kreativiteten ändå med "kätterska läror".
Detta inlägg var inte jättestrukturerat och borde kanske ligga under LV-tråden!? Jag går dit istället. För övrigt gillar jag dina Hed-oniter regil, men de tycks ligga lite risigt till. Kul.
Tror inte att Religion behöver bli så jobbigt som du tror. Kardien är ju det arketypiska aidniska LV-landet. Med andra ord kommer det som skrivs allmänt om den Lysande Vägen att passa in utmärkt! Det enda du som sakgt behöver tänka på är vad som är helt unikt i Kardien: högtidsdagar, specialla ordnar som är unika för Kardien... annars kommer mycket att kunna klippas och klistras från den Lysande Vägen.Regil skrev:Religion - ja, här får vi jobba lite.... helt tomt än så länge. Får lägga in lite beskrivningar av exark, kyrka, munkordnar och hidonister.
Ja, jag tror att det blir folkslagen som blir nästa projekt. Det jag känner måste läggas till Faltrax är beskrivningen av de fd livegnas situation. Tänker hämta inspiration från sydafrikanska Shanty Towns och mexikanska gästarbetare.osbjer skrev:Fast jag har ju å andra sidan redan skrivit ganska mycket om Faltrax, kanske att de andra städerna borde utvecklas istället.Regil skrev:(snip) Beskriv Ekeborg och Faltrax. (snip)
/j
Tackar tackar.. jag kommer inte ha tid med att skriva något, men jag kommer gärna med kommentarer och uppuntran när det behövs.Det jag känner måste läggas till Faltrax är beskrivningen av de fd livegnas situation. Tänker hämta inspiration från sydafrikanska Shanty Towns och mexikanska gästarbetare.
Välkommen tillbaka förresten!
Tar gärna emot en kartskiss! men för att den skall funka måste det läggas till en förstad vid någon av portarna (ungefär storlek 1/4 av resten av staden) annars så kommer inte kartan och beskrivningen att gå ihop...osbjer skrev:, men det där med fd livegna blir fint (vad nu de fd livegna är för något =) ) Jag har även en kartskiss över Faltrax om du vill andvända den.Det jag känner måste läggas till Faltrax är beskrivningen av de fd livegnas situation. Tänker hämta inspiration från sydafrikanska Shanty Towns och mexikanska gästarbetare.
Välkommen tillbaka förresten!
/j
Angående slottet i Faltrax; vore det inte en snygg detalj i stadens "skyline" om ett brandskadat högt torn står kvar seden draken Tallerins besök? Det har lämnats orört av ren vidskepelse eller någon gammal legend som talar om att "...ett nytt torn skal resa sig med en ny (faltrakisk) kung..."?