Lysande Vägen

Information om religionerna och dess utbredning
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Både ditt tempel och din terminoligi ser bra ut anders!

Kartan fick mig att fundera på vart gravplatsen ligger, sen på hur den borde se ut, sen om den överhuvudtaget finns (vid templet), vidare hur begravningsritualerna ser ut i Aidne och slutligen om det är LV som sköter omhändertagandet av döda eller om det försiggår på annat vis?

Kremering och begravning av urnor under små runda stenplattor utlagt i ett medsols mönster kanske?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Jag har funderat ut en ganska komplex sed vad gäller begravningar (LV kremerar inte... Då skulle det inte finnas reliker).

Några smakprov:
- Själen anses lämna kroppen fyra dagar efter döden inträtt. Under dessa fyra dagar håller man vaka över kroppen, ber och offrar rökelseoffer.
- Efter fyra dagar sker det som kallas "sändningen" då den avlidnes själ under en ritual sänds till Etin av en riark.
- Efter sändningen begravs den avlidne. Traditionellt begravs man på ett bergs västsida (den sida som solen går ned över, vilket symboliserar livets slut). När inte berg finns att tillgå anordnar man en begravningsplats en bit väster om byn/samhället. Begravningsplatsen kan sålunda ligga en bra bit från byn, och man processerar med liket under hymn och bön till begravningsplatsen.
- Enligt traditionen står den avlidnes själ efter begravningen inför domarserafen Angarion i sex dagar, då hans tankar, ord och dåd vägs på den gyllene vågen. Under dessa sex dagar håller familjen normalt daglig bönevaka vid graven. Man offrar mat och dryckoffer vid graven så att den avlidne har styrka under "rättegången".
- Begravningsplatser anses heliga, och jorden vid en begravningsplats är "vigd" av en riark eller bontisâl.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Svar på alla mina funderingar! :)
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

anders skrev:Jag har funderat ut en ganska komplex sed vad gäller begravningar (LV kremerar inte... Då skulle det inte finnas reliker).
.
jag tror verkligen att vi fjärmar oss allt mer från kristendomen. bra jobbat! :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Exarken Anders dina bilder och förslag ser finfina ut. Hjälp mig dock förklara varför den gamla gravplatsen i Indarsol hamnat i öster :oops: ...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Exarken Anders dina bilder och förslag ser finfina ut. Hjälp mig dock förklara varför den gamla gravplatsen i Indarsol hamnat i öster :oops: ...
Det har självklart att göra med den urgamla profetia som säger att solen engång "vänder över indar"... ? :roll:
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

anders skrev:Jag har funderat ut en ganska komplex sed vad gäller begravningar (LV kremerar inte... Då skulle det inte finnas reliker).

Några smakprov:
- Själen anses lämna kroppen fyra dagar efter döden inträtt. Under dessa fyra dagar håller man vaka över kroppen, ber och offrar rökelseoffer.
- Efter fyra dagar sker det som kallas "sändningen" då den avlidnes själ under en ritual sänds till Etin av en riark.
- Efter sändningen begravs den avlidne. Traditionellt begravs man på ett bergs västsida (den sida som solen går ned över, vilket symboliserar livets slut). När inte berg finns att tillgå anordnar man en begravningsplats en bit väster om byn/samhället. Begravningsplatsen kan sålunda ligga en bra bit från byn, och man processerar med liket under hymn och bön till begravningsplatsen.
- Enligt traditionen står den avlidnes själ efter begravningen inför domarserafen Angarion i sex dagar, då hans tankar, ord och dåd vägs på den gyllene vågen. Under dessa sex dagar håller familjen normalt daglig bönevaka vid graven. Man offrar mat och dryckoffer vid graven så att den avlidne har styrka under "rättegången".
- Begravningsplatser anses heliga, och jorden vid en begravningsplats är "vigd" av en riark eller bontisâl.
Jag har skrivit att kardiens kungar vilar i katedralen i Ekeborg. Bör jag ändra? Andra förslag i sådant fall?
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Bläddrad elite i wikin nu och notera att så vitt ja förstog så har inte LV någon helig symbol i form av kors men än kan man läsa detta under ämnet "En magikers perspektiv".
Det är inte en tillfällighet att Lysande vägen har järnkors och de är noga med att sprida kunskapen om just fenomenet magiker och järn.
Jag kanske har missat korset i LV men om inte så bör kanske texten ovan ändras?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Det finns en beskrivning på "Katedralen" i Pendon. Om jag tolkar beskrivningen rätt så ser den ut något sådant här.

http://www.tradera.com/STOCKHOLM_SOFIA_ ... 955995#pic

Fast det hade nog varit lite häftigare med den här i stället.

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Aya_sofya.jpg

Eller snarare den här.

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Duomo_Firenze.jpg

(Men utan "skeppet")
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-01-24 15:56, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Alendor skrev:Bläddrad elite i wikin nu och notera att så vitt ja förstog så har inte LV någon helig symbol i form av kors men än kan man läsa detta under ämnet "En magikers perspektiv".
Det är inte en tillfällighet att Lysande vägen har järnkors och de är noga med att sprida kunskapen om just fenomenet magiker och järn.
Jag kanske har missat korset i LV men om inte så bör kanske texten ovan ändras?
Kors? Nja, möjligtvis kan man tänka sig olika typer av solkors:


Bild



Bild

Där symboliserar cirkeln naturligtvis solen, och korset Etins strålar som går ut över hela världen (de fyra väderstrecken). Men andra typer av kors finns det ingen anledning för...

Regil: Angående begravningar i solkatedraler... Man kan ju tänka sig att man på Aidne just byggt kryptor under stortemplen för att hedra kungar och välborne genom att begrava dem direkt under pemoden, där solen skiner under bönetimmen. Då vilar de ju så att säga i Etins ljus - bokstavligt talat. Jag skulle dock föreslå att du förklarar det i texten så man inte direkt börjar tänka på Lunds domkyrka.

Mikael: Gravplatsen i Indarsol.... Kan ju ha varit där innan själva Indarsol växte upp. Av bekvämlighetssjäl har man inte flyttat på gravplatsen (och om någon kallar dem kyrkogårdar kommer jag att bli sur och tvär!). Hur kul är det att flytta på massa lik! Det skulle dessutom varit gravskändning... Så den fick ligga där den ligger - men det är ett av få undantag i så fall.

Förrseten, vad menas med "gamla" gravplatsen? Innan den Lysande Vägen kom? Då behövs knappast någon förklaring.

Fraxinus: När ÄS beskrev LV-tempel beskrev de egentligen bara kristendomens kyrkor.... När det kommer till arkitektur, placeringar och bruk är det något som vi är tvugna att uppdatera. Så jag håller med, kupolen ska vara med, men gärna med tinnar och torn runt om kring!
Senast redigerad av anders den 2008-01-31 19:32, redigerad totalt 1 gånger.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

anders skrev: Regil: Angående begravningar i solkatedraler... Man kan ju tänka sig att man på Aidne just byggt kryptor under stortemplen för att hedra kungar och välborne genom att begrava dem direkt under pemoden, där solen skiner under bönetimmen. Då vilar de ju så att säga i Etins ljus - bokstavligt talat. Jag skulle dock föreslå att du förklarar det i texten så man inte direkt börjar tänka på Lunds domkyrka.
Som ni säkert förstår så var det ju ungefär precis det jag tänkte på när jag skrev det... :oops: :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Regil skrev:Jag har skrivit att kardiens kungar vilar i katedralen i Ekeborg.
Vart har du förresten tänkt gräva ner de faltrakiska kungarna Regil?

Jag skriver nämligen på ett äventyr där jag tänker skicka RP för att leta reda på lämningarna från en tidigare kardisk drottning och en ungefärlig platsangivnig skulle underlätta! :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

anders skrev:Bild

Där symboliserar cirkeln naturligtvis solen, och korset Etins strålar som går ut över hela världen (de fyra väderstrecken). Men andra typer av kors finns det ingen anledning för...
Mycket snyggt men skal vi verkligen använda ordet "kors" innom LV?

Vi har ju redan "solen" som symbol! :D
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ja solen räcker, bort med kors när vi nu rensat så fint i LV.

TILLÄGG: Sofiakyrkan gillade jag, den i Stockholm alltså inte Istanbulvarianten som dock kan ligga någon annanstans?
Senast redigerad av Mikael den 2008-01-24 22:54, redigerad totalt 1 gånger.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

birkebeineren skrev:
Regil skrev:Jag har skrivit att kardiens kungar vilar i katedralen i Ekeborg.
Vart har du förresten tänkt gräva ner de faltrakiska kungarna Regil?

Jag skriver nämligen på ett äventyr där jag tänker skicka RP för att leta reda på lämningarna från en tidigare kardisk drottning och en ungefärlig platsangivnig skulle underlätta! :D
Spontant: under pemoden i katedralen i Faltrax. Annars var du behagar. :wink:
Skriv svar