Lysande Vägen

Information om religionerna och dess utbredning
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Peter skrev:Fraga: hurdan är synen pa satyrer? I den man de ses som älvfolk torde den ju vara positiv, men de skulle ju ocksa kunna ses som ondsinta hemaquiel-följare.

Möjligen skulle även den ursprunglige Heco kunna vara en satyrernas gud...
Interessant...
Peter skrev:även: finns det nagon skillnad i solandshierarkien mellan fastland och Caddo? Det känns ju som om fastlänningarna är mer upplagda för hierarkier och sa
...och hur placerara LV trogna elementärmagiker in ljus-, värme- och eld-elementärer i det hela? :)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

birkebeineren skrev:
Peter skrev:även: finns det nagon skillnad i solandshierarkien mellan fastland och Caddo? Det känns ju som om fastlänningarna är mer upplagda för hierarkier och sa
...och hur placerara LV trogna elementärmagiker in ljus-, värme- och eld-elementärer i det hela? :)
He he, intressant. Fast jag kan inte tänka mig att det är annat än kätteri. Kanske underlag för en udda LV-sekt...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Peter skrev:He he, intressant. Fast jag kan inte tänka mig att det är annat än kätteri. Kanske underlag för en udda LV-sekt...
Kätterier livar ofta upp stämningen avsevärdt! :)

Goiana på norra Aidne var under en tid styrd av en satyr, och jag tror även att satyrer nämns i sammanhang med Snoarskogarna (Goiana+Kasenu). Om LV ser satyrerna som Hemaquiels tjänare borde alliansen (?) mellan de aidniska kungarna och Goiana varit lite ansträngd.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Mäster Anders! Busvisslingar och annat oväsen för Väsen. :D
Och fortsatt lysande skrivet Mäster Anders! Skulle Inferno kunna läggas till namnen som pinoriket har? Finns ju trots allt beskrivet i Härskarserien och Krilloan.
Hemme sitter ju i Infernos djup. Vad är alltså relationen till Inferno och hur hamnade han där?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:
Och fortsatt lysande skrivet Mäster Anders! Skulle Inferno kunna läggas till namnen som pinoriket har? Finns ju trots allt beskrivet i Härskarserien och Krilloan.
Hemme sitter ju i Infernos djup. Vad är alltså relationen till Inferno och hur hamnade han där?
Har Hemaquiel någon koppling till Inferno? Trodde han hade sina egna dimensione; Rodomelantos, Yflasefug m.fl. ?

Har alldrig riktigt användt Infernos demoner men det vore trevligt att släppa kopplingen till LV, om inte annat än för att undvika den kristna associationen. Tycker jag!
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

birkebeineren skrev:
Mikael skrev:
Och fortsatt lysande skrivet Mäster Anders! Skulle Inferno kunna läggas till namnen som pinoriket har? Finns ju trots allt beskrivet i Härskarserien och Krilloan.
Hemme sitter ju i Infernos djup. Vad är alltså relationen till Inferno och hur hamnade han där?
Har Hemaquiel någon koppling till Inferno? Trodde han hade sina egna dimensione; Rodomelantos, Yflasefug m.fl. ?

Har alldrig riktigt användt Infernos demoner men det vore trevligt att släppa kopplingen till LV, om inte annat än för att undvika den kristna associationen. Tycker jag!
Instämmer. Inferno har inte med den Lysande Vägen att göra, även om vissa upplysta säkert förespråkar att Inferno och "själahålan" är samma sak. LV:s pinorike är inte en evig eld utan ett kallt mörker där endas Hemaquiels natur råder (dvs total avsaknad av Världssjälen och hans ljus). Krilloans beskrivning av LV har jag i stort ratat (även om faktiskt namnet Hemaquiel kommer därifrån). Jag står inte ut med den överdriver Romersk-Katolska rikting LV tog där...

Som ni nog märkt har jag istället blåst liv i de äldsta källorna (läs: Sinkadus 3! :D ) och försökt komma ifrån så mycket kristendomskopplingar som möjligt - och ändå låta LV spela den roll som kristendomen gjorde i Europa under medeltiden (i alla fall på Aidne).

Vad gäller satyrerna så är det inte en officiell hållning att de är Hemaquiels hejdukar. Alla tänkande varelser på Altor är skapade av Etin och förtjänar hans upplysning, enligt Odo. Däremot finns det säkert vidskepliga bönder (och även riarker och baroner) i området runt Goiana som tror att satyrer är demoner, och därför skyr dem som pesten...

Det här med Upplysta elementarmagiker är spännande... Skulle gissa att de delar in elementen lite annorlunda. Kanske ses ljus, värme och eld som heliga element - medan mörker och kyla drar sin kraft från Hemaquiel. Vatten, jord och luft är "naturliga" element som drar sin kraft från själva Altor... I så fall ses det inte som FEL att använda mörker- och köldmagi eftersom man stjäl element från Hemaquiels väsen - men man måste vara varsam hur man hanterar det.
De heliga elementen får naturligtvis sin kraft från solserafer (eld), ljusandar (ljus) och solandar (värme)... Kan nog bli en kul heresi!

...och birke. Det är klart vi hjälper till med soltågen! :D
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

anders skrev:
birkebeineren skrev:
Mikael skrev: Hemme sitter ju i Infernos djup. Vad är alltså relationen till Inferno och hur hamnade han där?
Har Hemaquiel någon koppling till Inferno? Trodde han hade sina egna dimensione; Rodomelantos, Yflasefug m.fl. ?

Har alldrig riktigt användt Infernos demoner men det vore trevligt att släppa kopplingen till LV, om inte annat än för att undvika den kristna associationen. Tycker jag!
Instämmer. Inferno har inte med den Lysande Vägen att göra, även om vissa upplysta säkert förespråkar att Inferno och "själahålan" är samma sak. LV:s pinorike är inte en evig eld utan ett kallt mörker där endas Hemaquiels natur råder (dvs total avsaknad av Världssjälen och hans ljus). Krilloans beskrivning av LV har jag i stort ratat (även om faktiskt namnet Hemaquiel kommer därifrån). Jag står inte ut med den överdriver Romersk-Katolska rikting LV tog där...

Som ni nog märkt har jag istället blåst liv i de äldsta källorna (läs: Sinkadus 3! :D ) och försökt komma ifrån så mycket kristendomskopplingar som möjligt - och ändå låta LV spela den roll som kristendomen gjorde i Europa under medeltiden (i alla fall på Aidne).

Vad gäller satyrerna så är det inte en officiell hållning att de är Hemaquiels hejdukar. Alla tänkande varelser på Altor är skapade av Etin och förtjänar hans upplysning, enligt Odo. Däremot finns det säkert vidskepliga bönder (och även riarker och baroner) i området runt Goiana som tror att satyrer är demoner, och därför skyr dem som pesten...

Det här med Upplysta elementarmagiker är spännande... Skulle gissa att de delar in elementen lite annorlunda. Kanske ses ljus, värme och eld som heliga element - medan mörker och kyla drar sin kraft från Hemaquiel. Vatten, jord och luft är "naturliga" element som drar sin kraft från själva Altor... I så fall ses det inte som FEL att använda mörker- och köldmagi eftersom man stjäl element från Hemaquiels väsen - men man måste vara varsam hur man hanterar det.
De heliga elementen får naturligtvis sin kraft från solserafer (eld), ljusandar (ljus) och solandar (värme)... Kan nog bli en kul heresi!

...och birke. Det är klart vi hjälper till med soltågen! :D
OM jag minns rätt så finns det en beskrivning från Krilloan om två elementarmagiker (den ene ljusmagiker och den andra mörkmagiker som i flera decennier stridit magiskt motvarandra. Deras torn står mitt emot varandra och man kan på långt håll se hur urladdningar och tjok av mörker flyger mellan tornen. Kan det vara så att ljusmagikern är en LV-upplyst ljusmagiker som råkats förolämpa "fel" icketroende mörkermagiker. :D

(Om inte denne faktiskt tror på Hemaquiel...eller påstår sig göra det för att reta upp sin "broder" i andra tornet).
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

anders skrev:Vad gäller satyrerna så är det inte en officiell hållning att de är Hemaquiels hejdukar. Alla tänkande varelser på Altor är skapade av Etin och förtjänar hans upplysning, enligt Odo. Däremot finns det säkert vidskepliga bönder (och även riarker och baroner) i området runt Goiana som tror att satyrer är demoner, och därför skyr dem som pesten...
LV lär nog vara lite skeptiska till behornade bockfotingar fast så länge de använder spjut i svartfolkstrid och inte fioler till dans så lär de kunna leva i frid (på var sin sida gränsen).
anders skrev:Det här med Upplysta elementarmagiker är spännande... Skulle gissa att de delar in elementen lite annorlunda. Kanske ses ljus, värme och eld som heliga element - medan mörker och kyla drar sin kraft från Hemaquiel. Vatten, jord och luft är "naturliga" element som drar sin kraft från själva Altor... I så fall ses det inte som FEL att använda mörker- och köldmagi eftersom man stjäl element från Hemaquiels väsen - men man måste vara varsam hur man hanterar det.
De heliga elementen får naturligtvis sin kraft från solserafer (eld), ljusandar (ljus) och solandar (värme)... Kan nog bli en kul heresi!
LV (samt andra religioner) och förhållandet till magi är absolut något vi borde utveckla och detta ser ut som en bra början!
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Här kommer en karta över ett typiskt aidniskt bytempel/kvarterstempel. Jag tror att vi kör på de benämningarna istället för dalkiskans ociott på fastlandet.

Bild

(Länk till karta i wikin: https://erebaltor.se/wiki/index.php?tit ... t_bytempel /Admin.)

1. Solbäcken
En solformad gong-gong som kallar till bön.

2. Skattebod
Här förvaras den tempelskatt som upptas i natura; torkat kött, säd, pälsar, sill och dyl.)

3. Vapenhus
Inga vapen, frånsett välsignade svärd, får komma i templet utan måste lämnas till tempelvakterna i vapenhuset.

4. Bönesalen
En stor bönesal uppburen av pelare. Stenbänkar för folket att sitta på omgärdar den centrala platsen som kallas pemoden (från dalkiskans pémo). I salens sydöstra hörn finns ofta en trappa som leder upp till övervåningen där ulepper kan reglera solluckorna under bönestunderna.

5. Pemoden
Endast riarken och invigda tempeltjänare får överstiga den streckade linjen på kartan, som i templet ofta utgörs av en vacker mosaik inlagd i golvet. I mitten av denna finns en upphöjning (pemoden). Det är från pemoden som riarken läser ur den Gyllene Boken och ber solbönen.

6. Kören
Här står kören som sjunger hymner och böner till Etins ära. Inga instrument brukas i bönestunderna, bara sång.

7. Sanktoriet
Här bevaras heliga kärl och föremål, såsom tvagningsfatet och rökelsekaren.

8. Riarkoriet
Ett draperi ("prästeduken") skiljer detta rum från bönesalen. Det är här riarken ikläds sin ämbetsdräkt och ber förberedelseböner innan de offentliga bönesamlingarna begynner.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Wow, jag har inte fått en enda kommentar på bytemplet ovan! :shock: Är det för att ingen bryr sig om hur ett LV-tempel ser ut eller för att jag inte beskrivit något nytt?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

anders skrev:Wow, jag har inte fått en enda kommentar på bytemplet ovan! :shock: Är det för att ingen bryr sig om hur ett LV-tempel ser ut eller för att jag inte beskrivit något nytt?
:D
Du har helt enkelt blivit för bortskämd med lovord :wink:

Tror att det kan bero lite på att det är så hög aktivitet på många andra ställen. Jag har i alla fall sett, gillat och tagit till mig :D

Hade en fråga också. är det OK om jag låter de echtiska byalagen ha templen som möteslokal? Det finns just ingen annan plats att vara på, åtminstone inte när det är kallt och regnar.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Regil skrev:
anders skrev:Wow, jag har inte fått en enda kommentar på bytemplet ovan! :shock: Är det för att ingen bryr sig om hur ett LV-tempel ser ut eller för att jag inte beskrivit något nytt?
:D
Du har helt enkelt blivit för bortskämd med lovord :wink:

Tror att det kan bero lite på att det är så hög aktivitet på många andra ställen. Jag har i alla fall sett, gillat och tagit till mig :D

Hade en fråga också. är det OK om jag låter de echtiska byalagen ha templen som möteslokal? Det finns just ingen annan plats att vara på, åtminstone inte när det är kallt och regnar.
Så länge ingen bestiger pemodområdet (som kanske avskiljs av ett lågt skrank när det är bylagsmöte) och riarken ger sitt godkännande så borde det vara i sin ordning.

Det var väl inte direkt lovord jag fiskade efter, utan godkännande av idé och arkitektur innan jag fortsätter att skriva om tempel och "gudstjänstliv". :wink:
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

anders skrev: Så länge ingen bestiger pemodområdet (som kanske avskiljs av ett lågt skrank när det är bylagsmöte) och riarken ger sitt godkännande så borde det vara i sin ordning.
Vi kör på skranket (och OK från riarken, men det är oftast default)
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Vad säger ni om att köra med föjande terminologi på fastlandet?

Soltempel
(även kallade Etinstempel av utomstående):

Det finns två typer av soltempel:

* Bytempel/kvarterstempel
Denna typ av tempel kallas på Caddo ociott. Templet fungerar som mötesplatsen för en församling, och överses av en riark. Om templet ligger på landsbyggden kallas det generellt för bytempel, i en stad för kvarterstempel.

* Stortempel/solkatedral/tados
Dessa tre ord är synonyma och syftar på de tempel som på Caddo kallas tados (lägg märke till att detta ord även används på fastlandet ibland). Denna typ av tempel är sätet för en bontisâl, och fungerar för mötesplatsen för ett bontisât.

Kloster
Kloster kallas just för kloster eller mer specifikt solkloster, från den kejserliga jorins klawshtrum - "avskild plats, stängd dörr". Man gör skillnad på nunnekloster och munkkloster.
Senast redigerad av anders den 2008-01-23 15:35, redigerad totalt 1 gånger.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

anders skrev:Vad säger ni om att köra med föjande terminologi på fastlandet?
[/color]
Jag tror att det funkar och implementerar!
Skriv svar