Fraxinus skrev:birkebeineren skrev: I Zorakin tråder 183 eO kung Valien II upp på tronen och han bar inte bara den store riksbyggarens namn utan den envetenhet som hans kraftfulla farfar Karolu XI agde.
Valien II (Myntslagaren) av hertigdömet Dreverike var släkt med Valien den I på möderet. Han dör år 110 eO, 40 år gammal, efter endast tre år på tornen. Hittills har jag sett det som att han dör sedan han i berusat tillstånd ramlar av hästen under en hjortjakt. Men det kan ändras. Kanske dog Valien den II i soltåget antingen av sjukdom eller i strid.
Jag har nog missat ett I, jag avsåg Valien III.

Valien II kan få behålla sin dodsorsak men Valien III kan ju kanske stupa vid erovringen den efariska nyckelpunkten Kwoske som faller 199 eO?
Fraxinus skrev:Vad gäller Girloff den II så var han 51 år när han dog år 281 eO. Bodorik den II var då 16 år gammal. Bodorik den II dör år 296 eO, endast 31 år gammal, efter 15 år på tronen. Tiden för Bodoriks död är under slutet av det tredje soltåget. Brand Korsfararen dog 9 år tidigare. Kardien förklarar Caddo krig 4 år innan Bodoriks död.
Min ide att Girlof II skulle do på hemvag från det Andra Soltåget (som jag alltså foreslo i Soltåg-tråden) var tankt att ge mojlighetr for spekulationer kring de politiska handelserna under denna tid; soltåget egentligen ett mislyckande; en maktig botisâl av Ekeborg med stora ambitioner; den Stora Schismen når sin kulmen m.m. Girlof lamnar en omyndig(?) kronprins, en "bastard" och en lill-prins (som sen skulle bli "den Store") att ta hand om Zorakin i dessa oroliga tider. Borodriks tidiga dod 296 eO har, oavsett vart den utspelade sig, kanske något med hans halvbror och eftertradare att gora...?
Fraxinus skrev:Zorakerna är de sista som lämnar Efaro i samband med det tredje soltåget. Kardien och Caddo är upptagna med krig mot varandra. Kanske är det Bodorik den II som mördas på Hakkai. Han efterträds förövrigt av sinhalvbror, Iberiko Bastarden, Girloff den II:s andre son. Iberiko dör 39 år gammal och ersätts av Valien IV den, Store Girloffs II:s tredje son. Väldigt många kungar som dör en tidig (våldsam?) död!
Menar du egentligen det
Andra Soltåget har? Jag tankte också att zorakierna blev de sista att lamna Efaro etter att Stora Schismen brot ut 278 eO och att det var på hemvag från detta som Girlof II dodades. Det
Tredje Soltåget brot , om jag tolkat det ratt, forst 287 eO och gick mot Morëlvidyn och inte Efaro. Hur Zorakin agerade under detta soltåg nummer tre i ordningen, som mer verkar vara en konflikt mellan Kardien och Caddo, ar val inte beskrivet forutom att många dalker flyr till fastlandet 292 eO som en foljd? Alskarinnan jag namnde tankte jag kunde vara Iberiko Bastardens mor.
MEN, jag skal inte rora for mycket i den zorakiska kungalangden; jag foreslår - du bestammer!
(lite knepigt att samordna allas åsikter rorande soltåg och riddarordnar etersom så många amner berors men jag tycker faktisk det går over all forvantan
)