Hur lång tid tog det honom att förgöra trollkarlarna och varför fick inte HM reda på att konungen var frånvarande av sina spioner? alt varför agerade inte HM?
En rolig infallsvinkel är ju om det uppdagas att alla Vidar V:s hjältedåd är fejk. Att det rör sig om rena påhitt för att förhärliga den store ledaren, inspirerat av Kim-Jong-Il (har ni förresten hört att han är bättre än Tiger Woods på golf. Snacka om kille!)Fafnir skrev:Rickard Lejonhjärta brukar få den typen av kritik också. Befogad eller ej överlåter jag åt mer sakkunniga att bedömma.
Själv ser jag inga problem i att en historisk konung agerat på ett i hjäteepossätt föredömmligt sätt och på inrikes/utrikespolitiska plan ....duper-duper-dåraktigt.
Kan tänka mig att än idag så är han en förebild för unga hetsporreadelsmän, medans äldra och lärda förstå-sig-påare gärna spekulerari vilka katastrofer nationen stått inför om aktionen misslyckats och Konungen dräpts...
Dessutom så får man ju alltid ta historisk dokumentation med en nypa salt. Se bara på Vasa legenden...
Absolut!birkebeineren skrev:Jag gillar tanken på en egenrådig hjältekung bakom fiendens linjer.![]()
Dessutom kan dessa äventyr ha gett upphov till en mängd myter och historier bland folket (likt de som uppstod i Skottlan efter Bonnie Prince Carlies flykt från engelskmännen efter Culloden), både av vardagsnära sort som; Vidar räddades av en ungmö från VÅRAN by; gammelfarfar träffade Vidar i skogen och visade honnom genvägen till klyftan; Vidar använde vårat dass hösten 549, och de mera episka som; det sägs att Vidar ensan nergjorde hundra av Häxmästarens riddare uppe på kullen; kung Vidar tvttade sig i den källan och sedan kan vattnet bota sjuka; Vidar räddande hela Inberg vargvintern 552 då han lät de trakoriska kornskeppen förlisa uppe vid kusten.
Kanske!
Felskrivning, på Aidne-färgkartan står det Ekeborg vilket stämmer bättre med stadens och flodens namn inte sant!?Spelknepe skrev:Eketorpsbukten... borde inte det vara Ekeborgsbukten?
Den kartan har jag inte...Felskrivning, på färgkartan står det Ekeborg vilket stämmer bättre med stadens och flodens namn inte sant!?
Ja. Fast...birkebeineren skrev:Låter bra!
Särskillt detta ihärdiga avtalsskrivande känns väldigt... echtisk! Många är de bakhåll och planerade överraskningsattacker som tappat lite i initiativ då den skriftligan krigsärkläringen måste överräckas först.![]()
Andra rättfärdiga skäl till att gå i krig borde vara att hämna voldshandlingar mot Lysande Vägen?