Mikael skrev:Jag vill gärna ha med:
Trosmotsättningarna sedan stora schismen.
Furstarnas kamp kring kejsarvalen, med de listiga Kurfurstarna.
Den Helige Odos Orden med sitt säte i Karinenstaad/Margarethenborg/?.
Det Jorgundska handelsförbundet.
Tjyvstartar sommaren lite...
Jag har nog svängt en del vad gäller Jorpagna. Om vi gör området mellan Jorpagna och Zorakin till en spännade vildmark med en blandning av stadsstater, rövarbaroner, svartfolk, djupa skogar, nybyggare, handelspirater, rovriddare och små baronier, ett område där var furste är kung, så tycker jag att det är rimligt att Jorpagna nått lite längre. Det finns egentligen inget i Mikaels lista som jag inte kan köpa.
Min lista på vad
jag vill se:
* Återkommande pestepedemier (behöver ju inte vara orsakad av Yersina Pestis)
* Ett splittrat rike, centralstyret är ytterst svagt (det är väl det enda som är kanoniskt)
* Gott om väpnade konflikter
* En blandning av furstendömen - kurfurstar, baroner, bontisalfurstar, stadsstater, ordensstater, storhertigar, markgrevar. Många olika titlar. Samma regler - den som har makten styr så länge han kan behålla den.
* Kan både ha och vara utan Kejsare. I sådant fall helt i händerna på de mäktigaste furstarna (för det mesta). Både två och flera samtidigt emellanåt.
* En "normal" teknisk och ekonmisk utvecklingsnivå (typ Kardien). Bondebefolkning som klarar sig hyfsat mellan krigen, men tyvärr återkommer dessa alltför ofta.
* Religiösa väpnade konflikter - visst, men bara som en sida av myntet. Även krig som startas med religiösa motiv urartar snart till rena maktkamper och furstarna byter sida hur som helst.
* Fursten bestämmer folkets religion - absolut. Ibland kan skiften vara nog så hastiga. Bontisaler i turbulenta regioner ser till att ha en ämbetsdräkt för var trosinriktning och växlar pragmatisk kläder efter krigets vindar. De enda som behöver akta sig är magiker som kan utsättas för trakasserier om fel furste vinner.
* Pragmatism och cynism. Dalker och Echter kan förfäras över hur värdslig kyrkan tvingats bli.
* Legoknektar från erebs alla hörn - Kardiska riddare, Dalkiska bågskyttar, Trakoriska kondottiärer, Berendiska spjutbärare, Krunska
infanterister, Hynsolgiska "husarer" osv.
* Joriska ruinsträder med får på Forum Jorpagnum.
*
Utrymme även för andra religioner (se Bergdahl nedan)
Listan blev ganska lång och kan väl inte betraktas som en kravlista, även om mycket är sådant som redan dryftats till allmänt bifall.
Vad jag inte vill se:
* Tyska. Gärna kurfurstar, men inga Türingen odyl.
* Religiösa krig a la 30 åriga kriget. Däremot religiösa konflikter, men jag tycker att maktpolitiken skall komma först, inte lojaliteten gentemot kyrkan.

Ändrat efter Bergdahl inlägg,
i blått