Torquemada
Gtjorgo, jag kan nog inte skilja på en klan och en ätt. Hur stora
är ätterna? Sönerna till stora män, förväntas de starta egna små ätter, eller hur uppkommer de annars? En ätt håller en oligarktron, har de underlydande ätterna någon sorts hierarki? Giftermål över ättegränserna, eller för att vara mer tydlig, vad händer om en lågstatushuskarl från en annan ätt gifter sig med oligarkens syster? Kvinnans ställning? Är det möjligt för en regerande ätt att bli så stor att den inte behöver bråkiga underlydande, eller delar den på sig när den växer?
Folk som inte är huskarlar, är de heloter eller slavar eller bara fredliga medlemmar av ätten? Utlänningar på triskisk mark, som besökare eller bofasta?
Krävande frågor, men jag tror du redan vet svaren...
En ätt är till sin form mycket mindre än en klan. Man härleder inte som hos klaner till en anfader. Därmed blir grupperna mindre då inte
alla ättlingar till en viss figur tillhör samma grupp/klan. Triskernas ätt-system påminner snarare om de feodala adelsfamiljerna ner mot aidne. Endast den äldste sonen i syskonskaran har rätt att föra ättnamnet vidare till sina barn, de yngre syskonens (samt flickornas) får endast behålla en patronym (dvs en -son ändelse likt svensson) vilken ändras med var generation. Patronymen på Triskiska är -
ir och betyder
av eller
ur. Märk väl att ätten Peffomir är ett sådant -son namn. Detta är dock ovanligt samt kommer ur en tilltrasslad situation där den näst äldste sonen helt plötsligt befann sig på oligarktronen samt inte var nog kvicktänkt för att komma på ett nytt ättnamn. Vanligare är ättnamn som bygger på en egenskap ett påstått hjältedåd eller identifikation med ett djur som symboliserar styrka eller visdom etc.
Ätterna blir sällan särskilt stora då endast den äldste sonens barn får föra namnet vidare. Att triskerna (kanske snarare otillfredställda huskarlar) därtill ofta välter oligarkerna av sin tron gör att få ätter hinnar växa till sig för att utgöra en permanent maktbas (här är Cudda något av ett undantag).
Därtill kan ju vem som helst med nog med makt välja att skapa en ätt. Dock kan denne oligark bara hävda så mycket makt och prestige som hans grannar tillåter honom. Kaxiga småoligarker utan uppbackning i realiteten lär sällan bli särskilt långlivade i Triska.
De flesta Trisker är
inte med i en ätt. Inte heller de flesta Huskarlar tillhör någon ätt dvs om de inte usurperar tronen likt Barsane Vildbete gjorde och därmed skapar en egen ätt i egenskap av oligartron. De oligarker som inte räknas som
triskeroligarker har dock även de ätter, om än ej lika respekterade som oligarkernas. Respekt hos triskerna är dock något som bygger på pragmatism. Även om Barsane är en usurpator utan legitima rättigheter till wemerkröks gamla tron möts han av lika mycket respekt som Hurghea av Cudda vars ätt suttit som triskeroligarker sedan stadsstatens födelse. Makt är ofta desamma som möjlighet till våld hos triskerna och då kan fina stamtavlor inte hjälpa allena.
I denna våldsamma matchokultur är plundring är en viktig del (framförallt i relationen mellan oligarkerna och huskarlarna där delandet av bytet i form av gåvor från oligarken är det bästa sättet att skapa lojalitetsband). Kvinnorna får stå tillbaka och saknar hos triskerna den socialt starka ställning som finns hos jorderna och även kanske ranerna. Hos triskerna är kvinnan främst en handelsvara man använder för att skapa pakter och band mellan familjer.
Bönderna och fiskarna står utanför ätterna om än under respektive oligarks "beskydd". Samma sak gäller folk som kommer utifrån om dessa inte gift in sig i ätterna. Ibland räknas även felaktigt oligarkernas hushåll till ätterna (tex Cuddas fåraherdar).
Blev det klarare hur jag ser Triskernas system?
