Regil skrev:Ahnìon skrev:Regil skrev:592 Släkten Måne skickar ett skepp med sammanlagt 18 lansar (90 man) att understödja Addiaskas rättmätige tronföljare Targos II i dennes kamp mot sin upproriske syster.
Det låter jättebra. Det behövs klart mer saker som binder samman Klomellien med omvärlden. Det är ett isolerat land, men det är knappast totalt bortglömt och har tagit flera steg mot en mer utrikespolitisk prägel under de senaste hundra åren. Det enda jag har att invända är att jag gärna skulle se det något år senare, om det inte blir till bekymmer med andra händelser i Kardien.
Nej, det spelar ingen roll. Ge mig ett årtal så kör vi på det!
Säg 594, mycket för att ge kriget lite mer tidsutrymme. Det skall ju ändå pågå fortfarande år 610. Jag tänkte lämna fältet öppet de senaste åren i övrigt, så att SL kan peta in nödvändiga händelser för en kampanj.
Mikael skrev:Bankerna har redan kommenterats och ser alltså ut att bli handelshus. Får jag föreslå att Addiaskas statliga bank blir handelshuset Addiaski Compagnie med handel från Ekeborg till Drakonia?
Hmm. Mja. Jag skall klura på det. Jag tror inte riktigt det var Skilas plan att starta ett helt handelshus. Min tanke var helt enkelt att det i statens regi skulle finas lånemöjligher även på mindre skala. Skilas utformning av Addiaska var baserad på tanken att man skulle väva in sig handelslivet, men inte ta ställning för någon specifik part (och då lämpligen inte heller bli en part.)
Mikael skrev:Att Targos var echt kan nämnas så enkelt, om man gör ordet echt till länk på wikin till echterna.
God tanke. Jag kanske är lite användarvänlighetsskadad.
Mikael skrev:Melashbergen har utlöpor som når nästan fram till Nya Arno och Mercana enligt kartorna. Så klavykerna behöver inte ha färdats så långt in från kusten i förföljandet av ransarderna när de stötte på dvärgklanen som ännu var på vandringsfärd mot bergens yttersta utlöpa där prospektörer tidigare funnit en bra plats för en befäst handelsstad (inte någon av dagens städer, en dvärgisk plats).
Ahh... det var jag som missuppfattade var själva kidnappningen skett.

Ok. Jag är med. Var skriver jag under?
vije skrev:Baxarslätten (som också kallas Baxardeltat) tänkte jag (helt löst) att skulle vara ett större sankt lågmarksområde söder om den stora sjön (som jag alltså i min okunskap kallade för Kaltersjön, men som jag anar att är Jaggarack-sjön som du pratar om....), mellan Yolev, Hissko, Bosza och Nya Arno där den underliga floden utan utlopp ringlar. Så ja, ganska stort.
Japp, det är Jaggarack du pratar om. Sankmarksidén är jag också inne på, enligt tidigare poster. Jag misstänkte att det var det här området du menade, men jag ville vara säker.
Floden/floderna bör nog faktiskt kopplas samman med Jaggarack, enligt beskrivning i EA-SLB, s69, men det hindrar ju inte nödvändigtvis Baxarslättens existens. (Det står att Jaggarack sammanbinder floderna från bergen. Tänkte samla alla geografiska ändringar i en klump-post någon gång framöver, så Spelis kan få hela bunten på en gång.)
vije skrev:Baxarslätten tänkte jag skulle vara ett viktigt område för klomulerna som lägger sina ägg i dess vattensjuka slamfickor.

Detta gäller då sydklomullerna, som är något mindre och blekare än sina nordliga släktingar. De lever inte heller riktigt lika länge. Dock är de lättare att tämja och inte lika dykbenägna.
(Nordklomullerna, å sin sida, lägger sina ägg ibland reven längs de långa havsstränderna i norr.)
vije skrev:Kaltersjön (var det alltså numera finns rikligt med kaltbitare) kan ju lika gärna vara någon mindre vattensamling på Baxarslätten.
Vi skulle kunna placera Kaltersjön någonstans mittemellan Triska och Yolev. (Typ mitt på den lilla trädpluppen på Spelis karta.) Det ger den lite avstånd från Jaggarack och en placering mitt i träsket, så att säga.
vije skrev:Angående att ändra i pdf:en så är jag helt med på det då jag också har en del språklig fulheter som jag uppdagat i efterhand, det är snarare upp till layoutaren...

Det blir ju så lätt så. Det enda sätt jag har kommit på för att balansera det är att ha flera korrekturläsare.
Tänkte dessutom säga att jag klart gillar Vargmän-texten. Den är både välbeskrivande och ger idéer. Precis så som en källtext för rollspel skall vara.
birkebeineren skrev:Någon som har tankar kring vad som döljer sig söder om Klomellien och vad som utgör själva gränsen?
-en utvidgat Snoarskog med långskäggiga kasenubarbarer lurande i skogsbrynet...
-något svårtillgänglit högland med branta stup ner mot Klomellien...
-dvärgbefäst handelsled som utgör den faktiska gränsen...
Det enda jag i mitt huvud spikat är att det måste vara krångligt att ta sig över. Annars hade invandringen uppenbarligen varit mycket större söderifrån.
Högland låter kul. (Jag är barnsligt förtjust i högplatåer. Vill ha in en i norra Ishna.)
Kanske kan något otrevligt bo i grottorna under höglandet på södersidan?