Jag tänkte helt fräckt annektera den vita fläcken ost-syd-ost om Staden O. Detta är naturligtvis inte alls officiellt, särskilt som jag röstat emot fasta länder i de vita fläckarna, men jag tänkte att ni kunde vara roade av min personliga lösning som alltså rör mitt fortsatta skrivande på "Slaktare små", dvs arbetsnamn på "Svavelvinter 2".
Fläcken består i min värld av en vid kalkslätt, på sina ställen frodigt bevuxen särskilt i djupa sänkor där floder skurit ner men till största delen en torr kallöken överfull av ofruktsamma mineralsalter. Området kallas "Kalklanden" och är en urgammal löst sammanhållen monarki där ätten Trastamara tills nyligen hade makten men de har nu utflankerats av släkten Bobadilla. Det finns ingen fast huvudstad utan hovet är mobilt och drar med ett gigantiskt följe från trakt till trakt där de stannar 1-3 år åt gången.
Området kommer inte att besökas eller beskrivas närmare i "Slaktare Små" utan nämns bara för att kejsarinnan Heneguya i Tricilve är från staden Karamandrin i Kalklanden och av släkten Trastamara. Släktens minskade makt i hemlandet bidrar till hennes utsatta position i Trakorien. Hennes många kungliga titlar klingar farsegels falskt och förvrängs i Tricilves folkmunnar under påhejande av Nya Sfären: "Kalkonan" eller "kall-konan" (av "Calcedonian av Kalklanden"), "Kallpissan" (av "Kalchissan") etc. Hon gillar slätterna på Palamux eftersom de påminner om hemlandet och det gör henne knappast mer populär på Paratorna.
Kejsarinnan har, inspirerad av hemlandets seder, ett mobilt palats som fraktas från plats till plats på Paratorna. Jag tänkte sno efriten Basenanji från det svävande templet i Skuger och låta honom vara släkten Trastamaras slav sedan flera sekler. Heneguya använder honom till att bära de tyngsta delarna av palatset (detta är inte en enda byggnad utan en byggsats med mobila fontäner, trädgårdar och paviljonger).
För den historiskt intresserade så är detta inspirerat av Spanien under drottning Isabella och Ferdinand vilka verkligen hade ett mobilt hov. Släktnamnen Trastamara och Bobadilla är därifrån.
Synpunkter?
(Kalklanden är flyttat från Vita fläckar och räknas nu som en officiell del av EA-projektets tolkning. /Admin.)