Feliciskt mode

Övrigt om Ereb Altor
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Gunther skrev:[Man skulle ju kunna ha en långärmad ringbrynja som syns istället för skjortärmarna?
Ringbrynja känns ruskigt ofeliciskt. Låt de okultiverade Zorakierna, Berendierna och Kardiernaa springa runt och svettas i hauberk. För en felicier förordar jag.

* Läderharnesk av lamelltyp. Enkelt, smidigt och följsamt. Design: gärna inspirerat av Lorica Segmentata. Bra för den rörliga sjöstriden.

* Plåtlamellharnesk. Som läderharnesket men plåtversion för landbruk.

* Bröstplåt: en ståtlig rustnig för officerar och fint folkt. Med muskler och hela den antika faderullan.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

En targ är en mycket liten sköld som även kan användas som slagvapen. Användes bla i de skotska högländerna.

Gillar läder och lamell för havsbruk.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Peter skrev:Ringbrynja känns ruskigt ofeliciskt. Låt de okultiverade Zorakierna, Berendierna och Kardiernaa springa runt och svettas i hauberk.
Absolut, det har du rätt i.
Peter skrev:För en felicier förordar jag.

* Läderharnesk av lamelltyp. Enkelt, smidigt och följsamt. Design: gärna inspirerat av Lorica Segmentata. Bra för den rörliga sjöstriden.

* Plåtlamellharnesk. Som läderharnesket men plåtversion för landbruk.

* Bröstplåt: en ståtlig rustnig för officerar och fint folkt. Med muskler och hela den antika faderullan.
Lorica Segmentata är snyggt, men det går inte att ha under en kaftan. Muskelharnesk kanske går, men den syns inte.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Gunther skrev:Lorica Segmentata är snyggt, men det går inte att ha under en kaftan. Muskelharnesk kanske går, men den syns inte.
Det är ju det. Men jag funderade på om det inte går att ha lorican ÖVER kaftanen. Eller ser det bara konstigt ut...
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Hmm...det kan funka, iaf i läder. Men då tappar vi den coola, släta, broderade kaftanens intryck. Kan skulle kunna klämma in ett ärmlöst nitläderharnesk utan axelklaffar, men det syns inte under kaftanen.

Vi kan göra så här. Jag ritar en bild med framträdande kaftan och en bild med mycket rustning.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Gunther skrev: Vi kan göra så här. Jag ritar en bild med framträdande kaftan och en bild med mycket rustning.
Perfekt! Precis vad jag hade hoppats på, men jag vågade inte föreslå det. Civilt är kaftanen huvudplagget, men i härkläder blir den mest en vapenrock under rustningen :)
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Jag började med en officer utan rustning. Jag lät dessutom kaftanens långa ärmar vara kvar.
Lade till ett livstycke av något slag under bältena. Notera den feliciska fanan på bröstet. Enjoy!

Bild
Bild: Felicisk officer i officer under fredstid.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

*flyttad från Länder & Platser*
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1773
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Coolt... Mode är ju en av de bortglömda saker som automatiskt ökar stämningen med 100%...
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

En targ är en mycket liten sköld som även kan användas som slagvapen. Användes bla i de skotska högländerna.
Ahh...nu kom jag på vad en targ är (tog ett tag). Vad dum jag är. Är snart klar med officeren med rustning, men jag glömde skölden. Får rita den separat sen.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Bild
Bild: Felicisk officer iförd Lorica Segmentata, boitisk hjälm och lång, ärmlös kaftan.
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Ser ju mycket bra ut, speciellt gillar jag officeren i fredstida mundering.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Mycket snygga felicier :) Kanske skulle den rustade felicierna tona ned axelskydden lite grann (mer inspirerat av grekiska linnerustningar)

Kaftanen får gärna vara kortare och mer körtelliknande tillsammans med rustningen. Kanske rent av bara till knäna. Eller också kan det ligga flikar från rustningen, som från linnerustningen ovan eller en romersk officersrustning.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Peter skrev:Mycket snygga felicier :) Kanske skulle den rustade felicierna tona ned axelskydden lite grann (mer inspirerat av grekiska linnerustningar)
Visst. Den är lite bulkig i nuvarande utförande.
Peter skrev:Kaftanen får gärna vara kortare och mer körtelliknande tillsammans med rustningen. Kanske rent av bara till knäna.
Det är ju mer praktiskt, ja.

Angående targ (targe). Läder eller metall? Bra idé överhuvudtaget?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Riktigt bra Gunther! Snart får Gucci, Armani och grabbarna passa sig.
När får vi se det hela i färg? :)
Skriv svar