Skogsalver är, för mig, alver som levt i skogen. Sedan ser jag alverna i exempelvis Goina, Landori, Melukha och Sivoa som väldigt skilda kulturellt och delvis även teknologiskt, trots att alla de nog till största del kan klassas just som skogsalver. Skogsalver i Goiana är absolut duktiga på att kämpa i skogen. Detta på grund av att de tvingats till att lära sig gerillakrigföring på grund av Häxmästarens (samt kardernas) angrepp. Man har tvingats till detta i Goina. Sedan får de ju hjälp av Skogsanden Enlil Telanen vilket inte skadar (De slåss med fältradio med frekvens till en halvgud!). Skogsalver på Melukha kan i mina ögon inte strida bättre än sina mänskliga grannar. De är ovana vid våldsamheter, har inga framstående strateger eller taktiker.
Jag kan tänka mig att Goiana, som har mest kontakt(samt konflikt) med sin omgivning också står för mycket av bilden kring alver som ”oövervinnerliga skogskrigare”. Det är i mina ögon bra pr men inte särskilt sant.
Silveralver kan jag för lite om men jag undrar om de ens är ”alver” eller om de likt irrbloss och älvor är en annan variant av älvfolk? Annars är ju örnmän och svanmöer flinka i luften de med! Och harpyor!:-)
Frostalver är väl alver från månskensskogen i barbia (eventuellt då kända som skogsalver?) vilka följde gudinnan norrut? Vill man se dem som att de blev en ny grupp (med nya egenskaper etc) i och med detta är det upp till SL. Eventuellt kan det förklaras med att de blev välsignade av tevatenu där uppe? Så blev det väl med de blåhudade om jag minns rätt (fast av isherrarna i det fallet)?