Alver

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
gtjorgo
Morëlvidynsk Kalimit

Re: Alver

Inlägg av gtjorgo »

Jag är ju av skolan att alver är alver, fast med kulturella skillnader. :-)
Skogsalver är, för mig, alver som levt i skogen. Sedan ser jag alverna i exempelvis Goina, Landori, Melukha och Sivoa som väldigt skilda kulturellt och delvis även teknologiskt, trots att alla de nog till största del kan klassas just som skogsalver. Skogsalver i Goiana är absolut duktiga på att kämpa i skogen. Detta på grund av att de tvingats till att lära sig gerillakrigföring på grund av Häxmästarens (samt kardernas) angrepp. Man har tvingats till detta i Goina. Sedan får de ju hjälp av Skogsanden Enlil Telanen vilket inte skadar (De slåss med fältradio med frekvens till en halvgud!). Skogsalver på Melukha kan i mina ögon inte strida bättre än sina mänskliga grannar. De är ovana vid våldsamheter, har inga framstående strateger eller taktiker.

Jag kan tänka mig att Goiana, som har mest kontakt(samt konflikt) med sin omgivning också står för mycket av bilden kring alver som ”oövervinnerliga skogskrigare”. Det är i mina ögon bra pr men inte särskilt sant.

Silveralver kan jag för lite om men jag undrar om de ens är ”alver” eller om de likt irrbloss och älvor är en annan variant av älvfolk? Annars är ju örnmän och svanmöer flinka i luften de med! Och harpyor!:-)

Frostalver är väl alver från månskensskogen i barbia (eventuellt då kända som skogsalver?) vilka följde gudinnan norrut? Vill man se dem som att de blev en ny grupp (med nya egenskaper etc) i och med detta är det upp till SL. Eventuellt kan det förklaras med att de blev välsignade av tevatenu där uppe? Så blev det väl med de blåhudade om jag minns rätt (fast av isherrarna i det fallet)?
Mikael
Admin

Inlägg av Mikael »

Ja, alver är alver - men silveralv är sannolikt en felaktig beteckning även om andra alver betraktar dem som närmare besläktade än andra älvfolk.

Alver har av Moder Jord inspirerats/placerats i vissa miljöer. De har därefter anpassat sig och välsignade av Gudinnan utvecklats över tusentals år.

En teori på Lyceeplan är dock att Moder Jord efter att ha placerat sina barn i skog, under jord, på hav och i kontinenternas olika hörn, försåg hon några med vingar och befolkade de legendariska flygöarna. Flygöarna är inte legender, de är myter liksom "silveralverna", menar andra. Inte då, men silveralverna var de Första, Gudinnans första barn vars avkomma hon sedan placerade runt Altor där de förlorade förmågan att flyga. Trams, "silveralverna" är enbart hedningars fantasier när de signats med en syn av Etins serafer. (etc)

Frostalver ser sannolikt 0 grader som 20 grader, det är inte så att de springer nakna i -20, men de behöver inte mer än lättare klädsel. Vid riktigt kyliga temperaturer, eller de inte sällan förekommande vindar orsakar värre köldfaktor så behöver även de tjockare kläder - men fortfarande inte som en människa.

1045 f.O., efter flera år av strider, lyckades Haieg-hamu ena Morëlvidyns alla klaner, pirater och morelver. År 1038 f.O. invaderade han Sivoa och Melukha som båda erövrades. När hans rike föll samman efter hans död blev alvrikena fria och insåg vikten av försvar. Detta gemensamt med en slags "kustvakt" från släktingarna till havs har begränsat hoten till kusträder. Man vet vad man gör, krigarna lever oftast länge nog att få erfarenhet, men har naturligtvis inte samma spetskompetens som i skogarna i Ereb.
Användarens profilbild
gtjorgo
Morëlvidynsk Kalimit

Inlägg av gtjorgo »

1045 f.O., efter flera år av strider, lyckades Haieg-hamu ena Morëlvidyns alla klaner, pirater och morelver. År 1038 f.O. invaderade han Sivoa och Melukha som båda erövrades. När hans rike föll samman efter hans död blev alvrikena fria och insåg vikten av försvar. Detta gemensamt med en slags "kustvakt" från släktingarna till havs har begränsat hoten till kusträder. Man vet vad man gör, krigarna lever oftast länge nog att få erfarenhet, men har naturligtvis inte samma spetskompetens som i skogarna i Ereb.
Absolut har de förstått att det finns en vikt i ett försvar på Melukha sedan Haigh-hamus dagar men inte finns väl någon vidare erfarenhet av storskalig krigskonst hos dem? Mer än att köra bort närgångna Raugoner och en och annan pirat som hittar dit? Trots tusen år av erfarenheter så blir ju dessa på Melukha av en annan karaktär än på härslag och storskaliga belägringar. Lite som när Frankrike försökte utkämpa första världskriget under andra världskriget eller när Sverige gick från invasionsförsvar till insatsförsvar. Erfarenheten som samlas kommer vara av en annan sort.
Tänker jag:-)
Dretski
Erebosisk Köpman

Inlägg av Dretski »

Skulle en (hög-)alv tekniskt sett kunna vara en vampyr också? Har en intressant idé för en mycket mäktig och bannlyst karaktär i södra Samkarna. :)

Jag är tudelad i frågan om olika raser, men så så länge de olika särpräglade alvkulturerna existerar är jag nöjd. Men högalver bör helt klart vara väldigt särpräglade individer och otroligt mäktiga.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare

Inlägg av Adragoor »

Dretski skrev: 2024-08-09 13:43 Skulle en (hög-)alv tekniskt sett kunna vara en vampyr också? Har en intressant idé för en mycket mäktig och bannlyst karaktär i södra Samkarna. :)

Jag är tudelad i frågan om olika raser, men så så länge de olika särpräglade alvkulturerna existerar är jag nöjd. Men högalver bör helt klart vara väldigt särpräglade individer och otroligt mäktiga.
Det är tveksamt om alver kan bli vampyrer eftersom vampyrism är en smitta, vilket alver är oemottagliga för. Däremot skulle säkert en alv kunna vara demonbesatt eller liknande. Kanske någon mäktig vampyr besätter en högalv och agerar genom denne? Då måste ju dessutom RP hitta och förgöra vampyren som ligger bakom den till synes genomelake högalven.
Dretski
Erebosisk Köpman

Inlägg av Dretski »

Adragoor skrev: 2024-08-09 14:52
Dretski skrev: 2024-08-09 13:43 Skulle en (hög-)alv tekniskt sett kunna vara en vampyr också? Har en intressant idé för en mycket mäktig och bannlyst karaktär i södra Samkarna. :)

Det är tveksamt om alver kan bli vampyrer eftersom vampyrism är en smitta, vilket alver är oemottagliga för. Däremot skulle säkert en alv kunna vara demonbesatt eller liknande. Kanske någon mäktig vampyr besätter en högalv och agerar genom denne? Då måste ju dessutom RP hitta och förgöra vampyren som ligger bakom den till synes genomelake högalven.
Jag tänker mig en missförstådd avfälling till högalv som är vampyr och nekromantiker, dock med ett något udda objektiv.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare

Inlägg av Adragoor »

Dretski skrev: 2024-08-09 14:57 Jag tänker mig en missförstådd avfälling till högalv som är vampyr och nekromantiker, dock med ett något udda objektiv.
Nekromantiker funkar, men kanske inte vampyrism. För min del alltså… Har alltid kört med att alver är immuna mot alla smittor…
Men en nekromantiker-högalv kunde ju bli rätt intressant. Kanske han håller sig med vampyrer för att dra kraft ur eller något…
Mikael
Admin

Inlägg av Mikael »

Jag är av samma uppfattning, undra om det inte finns något om detta i Monsterboken, dvs att alver kan inte bli vampyrer eller varulvar. Besatt av något kan alver dock vara.
Dretski
Erebosisk Köpman

Inlägg av Dretski »

Adragoor skrev: 2024-08-09 16:33
Dretski skrev: 2024-08-09 14:57 Jag tänker mig en missförstådd avfälling till högalv som är vampyr och nekromantiker, dock med ett något udda objektiv.
Nekromantiker funkar, men kanske inte vampyrism. För min del alltså… Har alltid kört med att alver är immuna mot alla smittor…
Men en nekromantiker-högalv kunde ju bli rätt intressant. Kanske han håller sig med vampyrer för att dra kraft ur eller något…
Ja, det stämmer ju förstås. Idén är i alla fall att ärkemagiker Lythos Sanguira står som en av Samkarnas superkaraktärer (tänk Vicotnik, Siratsia, Drakmästaren, den nivån) och på egen hand försöker motverka ormfolkets korrupta blod söder om Juronaträsket via sin nekromanti, dock missförstådd av alla som känner till honom - som alv och av Tevatenu blev denne bannlyst för eoner sedan på grund av sin naturliga fallenhet för nekromanti och mentalism. Vassmannen och Lythos (två av de mäktigaste karaktärerna på Samkarna) känner varandra och har en mycket komplicerad relation i deras gemensamma strävan men motsatta åsikter om saker och ting. Lythos torn befinner sig på Samkarnas fastland strax öster om bergskedjan söder om Maminiru Me Delema. En djupare karaktärsbeskrivning kommer när idéerna flödar till. :) Lythos har under otroligt lång tid försökt motverka ormfolkets inflytande via nekromanti och har en veritabel armé odöda i sin makt, som används i första hand för att motverka Mosgilaks och söderns elementarers inflytande på Altor, men bryr sig ytterst lite om de humanoida varelserna.
birkebeineren
Admin

Inlägg av birkebeineren »

Forumet kom ju som bekant för länge sen överens om att inte använda namnen på de olika alvvarianterna som Äventyrspel beskriver utan överlämna detta till den enskilde SL att lägga till. Blodsalver möjligtvis undantaget då detta är (vad jag vet) en unik variant för just Äventyrspel.

Förslagsvis beskrivs då alven Lythos Sanguira som antingen bara en alv som blivit besatt eller som en blodsalv, alternativt besatt blodsalv. Från källorna känner vi blodsalven Korumil Gormowac i Hynsolge som verkar ha varit en rätt unik personlighet och han kan kanske tjäna som viss inspiration? Blodsalver känns som att de både blir mer EA/Äventyrspels-unika och med möjligheten att beskrivas som just detta.

Alver som vampyrer och kopplat till odöda tycker jag blir ett väldigt stort avvik från EA-alver, både med och utan variationer. Demoner blir bättre, det passar med allt! :twisted:
Dretski
Erebosisk Köpman

Inlägg av Dretski »

birkebeineren skrev: 2024-08-09 19:40 Forumet kom ju som bekant för länge sen överens om att inte använda namnen på de olika alvvarianterna som Äventyrspel beskriver utan överlämna detta till den enskilde SL att lägga till. Blodsalver möjligtvis undantaget då detta är (vad jag vet) en unik variant för just Äventyrspel.

Förslagsvis beskrivs då alven Lythos Sanguira som antingen bara en alv som blivit besatt eller som en blodsalv, alternativt besatt blodsalv. Från källorna känner vi blodsalven Korumil Gormowac i Hynsolge som verkar ha varit en rätt unik personlighet och han kan kanske tjäna som viss inspiration? Blodsalver känns som att de både blir mer EA/Äventyrspels-unika och med möjligheten att beskrivas som just detta.

Alver som vampyrer och kopplat till odöda tycker jag blir ett väldigt stort avvik från EA-alver, både med och utan variationer. Demoner blir bättre, det passar med allt! :twisted:
"En alv är en alv är en alv" som Grynnerbergens dvärgar säger.
Nåväl, med lite skinn på näsan ska jag försöka revidera mina planer för karaktären framöver. En isolerad blodsalv besatt av en mäktig demonfurste är ingen omöjlighet. :)
birkebeineren
Admin

Inlägg av birkebeineren »

Som både Mikael och Adragoor är inne på så kan ju alven ändå vara djupt insyltad i både nekromanti och vampyrer utan att vara vampyr själv. En alv som har med odöda att göra gör honom ju bara ännu mer skrämmande eftersom alver INTE har med just odöda att göra. Vampyrer som tjänar en alv lät också mycket intressant...

Sen finns det också demoner och demonfurstar förknippade med nekromanti och odöda, exempelvis oktagonfurstinnan Imaria och Lysande Vägens nemesis Hemaquiel, så det ena behöver inte utesluta et andra.
Dretski
Erebosisk Köpman

Inlägg av Dretski »

birkebeineren skrev: 2024-08-10 08:16 Som både Mikael och Adragoor är inne på så kan ju alven ändå vara djupt insyltad i både nekromanti och vampyrer utan att vara vampyr själv. En alv som har med odöda att göra gör honom ju bara ännu mer skrämmande eftersom alver INTE har med just odöda att göra. Vampyrer som tjänar en alv lät också mycket intressant...

Sen finns det också demoner och demonfurstar förknippade med nekromanti och odöda, exempelvis oktagonfurstinnan Imaria och Lysande Vägens nemesis Hemaquiel, så det ena behöver inte utesluta et andra.
Tack för vidareutvecklingen, det låter onekligen som rätt intressanta idéer att spinna vidare på. Nu kanske vi flyttar personligheten till Monster & Män efter klargörandet om alver. :D
Skriv svar