I övrigt är jag med...
Peter skrev:Tjaaa... jag tror ju Magirer är svart.....
Vi hade funderingar när det begav sig i den här riktiningen.
"Har du vandrat genom Issh-fa's ruiner i Kalmurra? Har du sett vad som döljer sig under vittrade stenar i Furgias äldsta gravkamrar? Har du sökt tala med Istuan den Själlöse: den sinnesslött babblande som var en tänkande människa tills den dag han antastade en kortväxt vandringsman, och hans förnuft slets i stycken av en enda, sorgsen blick? Har du sett relieferna pa Yndars klippväggar, karvade av urmänniskohand -bilderna av kortväxta nästan-människor vars proportioner och vars kroppsbyggnad skvallrar om en äldre, ofattbar era da havsbotten var land, och kullar resliga berg. Da vet du, lika väl som jag, att vi människor aldrig skapades för att bebo denna värld som dess herrar. Alver, dvärgar, svartfolk - allt du känner till och har hört talas om är bara den senaste vagen av myllrande smafolk som kosmiska krafter släppt lös pa det uraldriga Altor. Har du hört ordet "Magir" viskas av harpyor och nattens vidunder? Da vet du att vi endast är nyvakna barn, vars ömtaliga sinnen skyddas fran eonernas onämnbara djup och avgrund av vart välsignade oförstand, och var blindhet för det som slumrar under ytan. Vi människor är som dvärgar inför de grövre, mäktigare varelser som besuttit var varld i millenier innan var skapelse. Och vad innebär det att vissa av dessa urvarelser fortfarande trampar var jord? Med eoner av vishet och sorgsenhet i sin avgrundsblick? Kanske är vi inte ens den sista generationen av Altors arvtagare: kanske är vi bara ett interludium, ett gudarnas misstag eller förströelse innan världens SANNA ägare ater vaknar fran sin slummer."
- Adzlan den Blinde, Krunsk mystiker, kättare och tänkare