Soluna

Samlingsplats för alla länder och platser
Peter Stridsberg
Zorakisk Väpnare

Inlägg av Peter Stridsberg »

gtjorgo skrev:Eller så kanske moderjord skickade dem att vaka över något hemligt i vitaskogen? Något heligt djur eller en växt av ett extraordinärt slag?
Jag gillar denna idé, ger någon slags förklaring till varför det är ett slutet land!
Logiken är ett fängelse för den fria tanken... /Remuntrisk visdom
DrHus
Caddisk Bågskytt

Inlägg av DrHus »

Peter Stridsberg skrev: Finns det några hinder för att etablera
1. Ett dvärgrike i Solunas berg? Dvärgarna bör vara någorlunda mångtaliga, fördelade över ett antal stenstäder? Min tanke är att de skall ha flyttat ut från Ereb strax efter tredje konfluxen?
Om man utgår från EA-boxens Jorduashurkapitel där den solunske upptäcktresanden Ibn Shahalat (tror jag han hette?) chockeras av hur nära dvärgar och jordukaerlar lever med varandra kan man utgå ifrån att Shahalat känner till dvärgar hemifrån men att relationer mellan dvärgar och människor där är starkt fientliga. Soluna är ju en stor kontinent och så behöver det ju inte vara överallt, men det är ju en fingervisare.
Peter Stridsberg
Zorakisk Väpnare

Inlägg av Peter Stridsberg »

DrHus skrev:
Om man utgår från EA-boxens Jorduashurkapitel där den solunske upptäcktresanden Ibn Shahalat (tror jag han hette?) chockeras av hur nära dvärgar och jordukaerlar lever med varandra kan man utgå ifrån att Shahalat känner till dvärgar hemifrån men att relationer mellan dvärgar och människor där är starkt fientliga. Soluna är ju en stor kontinent och så behöver det ju inte vara överallt, men det är ju en fingervisare.
Det är så vackert att ha ett forum för det här... haha, den hade jag knappast råkat hitta själv. Japp, om det blir närmare beskrivningar av dvärgarna i Soluna skall de leva i stark misstänksamhet/fientlighet åtminstone med Ibn Shahalats folk!
Logiken är ett fängelse för den fria tanken... /Remuntrisk visdom
Mikael
Admin

Inlägg av Mikael »

Ibn Shahalats folk
efarier
Mikael
Admin

Inlägg av Mikael »

Poktiske underfursten Ragrozukh Kirailion, välkänd ledargestalt kring Ormsjön på 400-t. Storvesir av Krilloan på sin tid
Användarens profilbild
gtjorgo
Morëlvidynsk Kalimit

Inlägg av gtjorgo »

Hmm så en av Poktis stadsfurstar hävdar sig i ormsjön under 400talet. Hur svarar Niferland och Thelgul på detta?
Mikael
Admin

Re: Soluna

Inlägg av Mikael »

Från Slaktare Små:
* Solunas eldöknar och salamandrarnas slätt
* Regnbågsödla - oerhört vackert färgsprakande ödlor, tvekönade
* Kolorerade skinnbaggar
birkebeineren
Admin

Inlägg av birkebeineren »

Solunakartan har länge varit saknad men nu finns den här i trådens början och i wikin.

Det är utklipp ur stora kartan över Västra Altor som finns här: viewtopic.php?p=3094#p3094

I wikin finns nu även utklipp av de olika stamlanden i Efaro, eksempelvis Ayh Sarah: http://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Ayh-Sarah
birkebeineren
Admin

För att få till geografibeskrivningar av Efaros stamland i wikin tänkte jag namnge bergskedjan i nordvästra delen av landet som Farbanderna. Namnet kommer från ett gammalt men ej utvecklat namn i EA-boxen där nordvästra Soluna vid ett tillfälle kallas Farbanda. Ett förslag här på forumet har varit att koppla detta namn till en kultur under Bronsets ålder (eller tidigare?) men detaljerna är inte utvecklade.

Farbanderna ligger således huvudsakligen inom gränserna för stamlandet Dermanien.
birkebeineren
Admin

Från Sombatze-tråden:
Dretski skrev: 2024-09-02 22:30
birkebeineren skrev: 2024-09-02 18:05
Mikael skrev: 2024-09-02 10:00 Nej, korsande av Soluna via vattenvägar är jag helt emot. Kimzonerna (mfl) har fått acceptera att det enbart går att segla runt Soluna, no shortcuts.
Karavanvägar som korsar är en annan sak. Jag kan något motvilligt acceptera underjordiska floder som endast alverna känner.
Adragoor skrev: 2024-09-02 17:39 Håller med. Inga vattenvägar rätt över kontinenten tack. Däremot ett dynamiskt inre Soluna med framför allt icke-mänskliga folkslag. Dvärgar i Gizurbergen var väl givet på förhand. Själv hittade jag på ett rike med djungeljättar (som kanske bokstavligt talat är jättestort) och nu Dretskis alver. Vissa av dessa kanske kan agera mellanhänder i handeln mellan Sombatze och Thelgul?
Underjordiska vattenvägar mellan den stora sjöns östra ände och Solunas kontinent där endast alver kan passera tycker jag kan fungera. Då får vi ett sätt som Tevatenus havslevande barn kan nå och röra sig på även dessa havsområden. Från den solunska sjöns västra ände kan det finnas mindre floder som mynnar ut i Ormsjön. Ormsjön blir annars en blindväg med bara Vägen bort som enda (svårseglade) möjlighet att nå detta havområde.

Kan ni inte se det före er, havgående skepp på väg genom först underjord och sen öken? :)

Men ingen väg för någon annan än alverna (och eventuella RP) tycker jag.
Jag tänkte mig hela tiden detta som ett sätt för (grå-)alverna att ta sig runt världen, något som är ganska väldokumenterat i flera böcker om jag inte misstar mig helt, inte för andra raser. Instämmer helt och vill inte heller se någon större handelsrutt eller liknande gå tvärs över kontinenten.
Diskussionen handlar om sjön i centrala Soluna och möjligheten för alver att färdas mellan Glashavet och Ormsjön.

Kan vi säga oss överens om att detta är möjligt genom underjorden i öster och en flod i väster?
birkebeineren
Admin

Från Sombatze-tråden:
Snibben skrev: 2024-09-03 09:03
Dretski skrev: 2024-09-02 22:30 Jag tänkte mig hela tiden detta som ett sätt för (grå-)alverna att ta sig runt världen, något som är ganska väldokumenterat i flera böcker om jag inte misstar mig helt, inte för andra raser. Instämmer helt och vill inte heller se någon större handelsrutt eller liknande gå tvärs över kontinenten.
Nja, så värst väldokumenterat är det inte någonstans.

I monsterboken beskrivs att gråalverna lever på de öppna haven där de seglar sina skepp byggda av det havslevande trädet havslind. I Monsterboxen har man gjort om det något till att gråalverna sammanflätar havslindarna till flytande öar där de spänner upp segel mellan trädens stammar. I bägge fallen beskrivs också hur gråalverna inte gärna går iland eller har mer än nödvändig kontakt med andra intelligenta raser förutom ävfolk och intelligenta delfiner.

I Ereb Altorboxen beskrivs de inte mycket mer än att det finns grundegenskaper och särskilld förmåga. Det mesta som finns om gråalevrna i Ereb Altor kommer från Kopparhavets Kapare. Där kan vi läsa att gråalverna kommer på besök i kopparhavet men oftast inte särskillt långt in. Det östligaste man sett ett gråalvsskepp är Enios sund (mellan Felicien och Efaro). Deras naturliga hemvist är Västerhavet eller för att citera KK: "De är havets väktare och lever i harmoni med naturen som råder på de stora oceanerna."

I Aidne finns även en koloni i på öarna i Faltraxbukten. Hur det ser ut i Trakoriensuiten är jag osäker på men å andra sidan ligger Trakorien i Västetrhavet.

Sinkadus 24 beskriver också en Gråalv som blir Drakmästare. Hon lämnar dock ämbetet och återvänder till sin stam.

Från det här kan vi dra oss till att Gråalver inte är handelsmän eller upptäckresande. De seglar på Västerhavet för att fullgöra det uppdrag de fått av Teventenu, Moder Jordgudinnan, i samma anda som grottalverna gör i underjorden, silveralverna i skyn och skogsalevrna i skogen. Jag tycker därför att de blir konstigt att gråalverna tar sig ned i några underjordiska vattenvägar där de inte längre kan segla. Vill man till Valgusjön åker man helt enkelt västerut - alverna lever väldigt länge och behöver inte fundera på den tid det tar och de vet hur man lever av havet och kommer inte heller behöva proviantera.

P.S. kanske mer för tråden om Ormsjön men med tanke på hur vindfattig det havet (och Maar Lacra) är så undviker nog gråalverna att åka dit. Ormsjöns vindvävare behöver nog vara väldigt skickliga och kunniga för att att faktiskt få något gjort. Magi som vindvävning och vindkontroll fungerar bara som att förändra vindens styrka eller riktning och kan kräva väldigt många effekter för att faktiskt göra något. Undantag skulle möjligen vara besvärjelsen Runvind som faktiskt verkar skapa en magisk vind ett tag. I Ormsjön är de flesta fartyg galärer enligt Ereb Altorboxen och Krilloan även om Kopparhavets kapare säger att mulettor skulle vara den vanligaste typen.
Finns även information om alver i EA-Kampanj s. 3-4 under avsnittet Historia. De havlevande alverna var viktiga för spridandet av brons på 2000-talet fO och nådde västra Altors alla kuster. Lite tolkningsbar text men det ger också möjligheter.

Vi skulle kunna säga att alver ibland rör sig i Ormsjön men att detta är ytterst sällan. Det kan också ha varit något de gjorde oftare tidigare i historien än vad de gör nu. Att det finns alver i Soluna verkar forumet vara övernes om enligt gamla och nya diskussioner men exakt var är inte avklarat. Ett förslag har varit i skogarna norr om sjön i centrala Soluna och då är det inte orimligt att de också färdas ute på själva sjön. Sen har även grottlevande alver föreslagits i bergen öster om sjön. Sjön behöver också utlopp och detta kan rent topografisk tänkas passa med västerut in i Ormsjön. Att då tänka sig en möjlighet för alver att färdas tvärs över kontinenten via denna "rutt" borde inte vara omöjligt. Kanske inte rimligt med jättestora goldiner men med mindre farkoster eventuellt formade av havslind. Och om vi inte vill att rutten går på vatten hela vägen genom underjorden kan en variant vara att det ligger en alvhamn i sjöns östra ände invid bergen och en annan alvhamn på bergens östra sida invid havet där. Rutten var den alverna använde när de nådde "alla kuster" på 2000-talet fO men används nu sällan. Alternativt är den bortglömd eller erövrat av något annat folkslag.
Mikael
Admin

Inlägg av Mikael »

Kul idé med skepp seglandes i öknen, men nej det finns ingen vattenväg över Soluna, och inte heller över Samkarna. Det går dock, för de extremt begåvade och gudabenådade, att segla runt kontinenterna. Gråalver fångar säkert den vind som finns där de är, stiltje lär inte vara ett problem då Moder Jords väsen erbjuder bogserhjälp. Trots detta undviks söderhavet pga Elementarherrarna och deras allierade. Den enda "runtseglingen" jag känner till är Marjuras dragning från Yndar till sin nya plats i Västerhavet. Området är så hett att de flesta levande varelser försmäktar utan magiskt skydd, här finns inget att hämta och Salamndrarna ser till att ingen passerar. Så har jag uppfattat källorna.

Sjön i Solunas mitt är inhägnad av en hög bergskedja som hindrar nederbörden från att fall söder därom, skapandes en skarp gräns mellan fuktigt och torrt i Soluna. Men bergen stänger enligt kartan även in vattnet som tycks ha format ett träskområde omkring sjön. Istället för att floder skapats flyter vattnet norrut i oändligt många mindre vattendrag och ger området norr om sjön bevattning även bortom myrarna. Inga floder flyter från sjön, med undantag för en som flyter genom ett gap i bergen rakt söderut mot öknen där den torkar ut. På dessa södra breddgrader är dessutom värmen så hög att avdunstningen är mycket stor, vilket bidrar till bristen på större vattendrag bildas.

Jag ser ingen anledning att ändra på detta, inte ens underjordiskt seglande gråalver. Räcker med att dvärgarna tycks ha funnit underjordiska vägar kors-och-tvärs över hela Altor.

Den mindre sjön på bergskedjans västra sida ligger enligt kartan utanför Poktis gränser, och tycks även den vara en endorheisk sjö likt Aralsjön. Men vad är anledningen till att Poktis furstar undviker området eller åtminstone inte härskar där? Kanske ett litet Björnfolk bor där...Endor :roll:

Man kan också tänka sig att någon mäktig Poktisk furste en gång försökte bygga en kanal mellan landets västra och östra floder, och kanske lyckades men den torkat ut eller inte?
Dretski
Erebosisk Köpman

Inlägg av Dretski »

Mikael skrev: 2024-09-03 17:44 Kul idé med skepp seglandes i öknen, men nej det finns ingen vattenväg över Soluna, och inte heller över Samkarna. Det går dock, för de extremt begåvade och gudabenådade, att segla runt kontinenterna. Gråalver fångar säkert den vind som finns där de är, stiltje lär inte vara ett problem då Moder Jords väsen erbjuder bogserhjälp. Trots detta undviks söderhavet pga Elementarherrarna och deras allierade. Den enda "runtseglingen" jag känner till är Marjuras dragning från Yndar till sin nya plats i Västerhavet. Området är så hett att de flesta levande varelser försmäktar utan magiskt skydd, här finns inget att hämta och Salamndrarna ser till att ingen passerar. Så har jag uppfattat källorna.

Sjön i Solunas mitt är inhägnad av en hög bergskedja som hindrar nederbörden från att fall söder därom, skapandes en skarp gräns mellan fuktigt och torrt i Soluna. Men bergen stänger enligt kartan även in vattnet som tycks ha format ett träskområde omkring sjön. Istället för att floder skapats flyter vattnet norrut i oändligt många mindre vattendrag och ger området norr om sjön bevattning även bortom myrarna. Inga floder flyter från sjön, med undantag för en som flyter genom ett gap i bergen rakt söderut mot öknen där den torkar ut. På dessa södra breddgrader är dessutom värmen så hög att avdunstningen är mycket stor, vilket bidrar till bristen på större vattendrag bildas.

Jag ser ingen anledning att ändra på detta, inte ens underjordiskt seglande gråalver. Räcker med att dvärgarna tycks ha funnit underjordiska vägar kors-och-tvärs över hela Altor.

Den mindre sjön på bergskedjans västra sida ligger enligt kartan utanför Poktis gränser, och tycks även den vara en endorheisk sjö likt Aralsjön. Men vad är anledningen till att Poktis furstar undviker området eller åtminstone inte härskar där? Kanske ett litet Björnfolk bor där...Endor :roll:

Man kan också tänka sig att någon mäktig Poktisk furste en gång försökte bygga en kanal mellan landets västra och östra floder, och kanske lyckades men den torkat ut eller inte?
Jag hade snarast tänkt mig området söder om Pokti och väster om bergskedjan som ett ganska myraktigt område, där väderfenomen från Ormsjön hjälper till, med otillgängliga (men existerande och svårnavigerade) vattenvägar som leder till sjön väster om bergskedjan, och om än inte naturliga vattenvägar under bergskedjan, så noggrant skapade av alviska händer genom årtusenden för att förbinda dessa vattenkroppar. Detsamma vid floderna i öster. Görs denna centrala del till en totalt otillgänglig myrmark så jag tyvärr inte ett dugg intresserad av att fundera vidare på området för egen del, då jag snarast hade Amazonas och dess skiftande flodsystem i åtanke (vilket i sin tur har gjort sitt till för att befolka stora delar av Sydamerika, som annars vore totalt otillgängliga), vilket skulle vara kul ihop med relativt högteknologiska vattenlevande alver som frodats i relativ isolering.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare

Inlägg av Adragoor »

I norra Pokti kan det mycket väl finnas en flod som rinner upp i sjön sydväst om bergskedjan och som har hjälpt till att befolka just norra Pokti. Spelknepes floder är knepiga och behöver fixas på massor av ställen. En annan kandidat för ett stort flodsystem skulle kunna vara längre norrut, med en källa i sjön i mitten av Gizurbergen. Som det ser ut nu rinner floden från djungeln upp i bergen och slutar i sjön. Rimligare vore ju om den rann åt andra hållet och hade sitt utlopp i Ormsjön.

En annan sak som borde förklaras är varför det ens är djungel i centrala Soluna. Moln från Ormsjön tränger inte jättelångt in över land innan de regnar av p.g.a de svaga vindarna, och monsunerna från Valgussjön blockeras av Gizurbergen.
Så varifrån kommer regn från i centrala Soluna? Mitt förslag är att den stora sjön har en av de mindre sötvattenskällor som finns här och där på Altor. P.g.a värmen på dessa breddgrader ångar sjön ständigt av och skapar moln som sprids upp över de centrala delarna av kontinenten. Eller något…
birkebeineren
Admin

En vattenväg över kontinenten skulle inte vara något som används utan en teoretisk möjlighet om vissa förutsättningar kombineras. De grottlevande alverna under södra Gizurbergen sammarbetar med de skoglevande alverna vid sjöns östra ände. Detta såg en poktisk furste möjligheter i och lät gräva en kanal mellan floder vid västra änden av sjön och själva Ormsjön. Kanalen har dock torkat in och fungerar inte längre. Men möjliheter för framtida äventyr finns...

Kan vara en kompromiss angående alverna, för det är en alvisk grej det är tänkt som.

Edit: Lägger till en kladdkarta över där jag ser före mig alvernas område:

Bild
Skriv svar