Språk

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin

Re: Språk

Inlägg av birkebeineren »

Fler språkkreatörer! :D

Tänker du denna ...morginnerska(?) som ett enda språk eller finns det i olika varianter/dialekter?
Dretski
Erebosisk Köpman

Re: Språk

Inlägg av Dretski »

birkebeineren skrev: 2024-11-07 17:18 Fler språkkreatörer! :D

Tänker du denna ...morginnerska(?) som ett enda språk eller finns det i olika varianter/dialekter?
Jag har tänkt mig detta som ett urspråk, där olika dialekter senare har uppkommit vilket gör studierna av språket otroligt svåra. Moderspråket är snarast utdött i sin användning, men är ändå det som är närmast alla olika dialekter som utbreder sig i Morginnerskogen och därför det som studeras (tänk ungefär latinets relevans till våran moderna värld där det används inom vetenskap, men knappt någon förutom möjligen påven och hans närmste använder det till vardags). Varje stam har sin egen dialekt som förvisso kanske är förståelig för de närmaste grannstammarna, men ju längre avståndet blir, desto längre ifrån hamnar det lingvistiskt. Mycket inspiration tas givetvis från afrikanska och sydamerikanska språk här ska erkännas. Ett skriftspråk tänker jag ska finnas, snarlikt palenque. Juronas ruiner kan tänkas vara fyllda av dessa hieroglyfliknande inskriptioner.
Skriv svar