Ja, jag håller med. STO som GE används extremt sällan, förutom att räkna ut sekundära egenskaper som KP, förflyttning, etc. STO för att bestämma längd och vikt (som i ÄS regler) verkar dessutom mest fungera på humanoider i människostorlek. Vikten framförallt blir helt skev om man går efter någon slags STO-tabell. Framförallt blir vikten orealistisk. En sex meter lång jätte väger inte tre ggr så mycket som en människa på två meter. Realistiskt vore nog 3*3*3=27 ggr så mycket.Oden skrev:vår spelgrupp har sen länge skrotat Storlek. Sekundära värden som skadebonus blev sty+smi med flera. däremot la vi till uppmärksamhet istället och tog bort den delen från intelligens. Sett rent spelmekaniskt finns både för- och nackdelar, men i slutändan insåg vi att i 99% av fallen använde vi aldrig storlek och när det väl användes var det oftast genom deriverade värden så det fick stryka på foten.
När vi beskriver diverse personer och varelser använder vi luddiga begrepp som "Storväxt" "Kort" "Tjock" "Massiv" Gigantisk" med mera och dess kroppshydda går mer åt hur hög deras Fysik är.
Ja, klipp, klistra och wikifiera precis som ni vill. Vissa varelser (t ex indrik) har jag ju själv klippt och klistrat från wikin.Fafnir skrev:Bäckbjörnen tror jag beskrivs i Monster&Män samt nämn i förbifarten i Helvetesfortet.
Krokodilerna huserar väl även i de kardiska marsklanden?
Mycket inspirerande
Har vi tillåtelse att klippa/klistra och wikifiera? (Mestadels plocka bort speltekniska data och ibland kanske minska känd info )?
Angående krokodiler (och flodhästar!) i Marsklandet så är det ju sant att de finns med i ÄS produkter. Jag tyckte det däremot kändes fel, med tanke på hur jag uppfattat det kardiska klimatet.
Bäckbjörnen har blivit skjuten av min inre redaktör. Han skjuter allt som liknar ewoker.