Strålande Snibben! Extra kul med tjusiga vapensköldar och historiska referenser.

Om ordnarna behöver beskrivas ytterligare finn mall och inspiration för detta här: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 8852#p8852
Strålande Snibben! Extra kul med tjusiga vapensköldar och historiska referenser.
Antar att du med ett behov av att kontrollera bontisâlen av Moril Dilaz spelar vidare på den särställning som just den staden har enligt Magilre-modulen och utvecklingar här på forumet. Moril Dilaz och hertigen av Morilia driver en politik, främst den gentemot Trakorien, som skiljer sig från kungamakten. Är det så att bontisâlen av Moril Dilaz är allierad med hertigen av Morilia och därför behöver kontrolleras? Eller har bontisâlen andra motiv? Är han allierad med någon annan makt eller har han en helt egen agenda?Snibben skrev: ↑2021-10-19 14:31 Samtidigt med införandet av Solseraforden grundades även den Militära och Andliga St Capazorden. Deras positionering är främst för att skydda Bôntisalen av Moril Dilaz. St Capazorden grundades av två huvudsakliga skäl. Först var den tänkt som en uppvägning mot Solseraforden, som ansågs kunna bli farlig i det långa loppet, och dels för att kunna kontrollera Bôntisalen i Moril Dilaz som blivit lite för rik och mäktigt för kronans smak. Orden består av 18 riddare samt deras prior. 6 riddare står till Bôntisalens av Morils Dilaz förfogande, 6 riddare befinner sig vid hovet och de återstående befinner sig med sin prior i moderhuset i Munzga.
StCapaz S.png
Kan kanske putsas till och bli ett äventyrsutkast för Magilre eller Lysande Vägen?Mikael skrev: ↑2021-10-19 20:40Hittade min gamla idé om Ljusa Handen i Magilre.En grupp inom Ljusa Handen som kallas ”purisiter”. Det finns ingen egentlig organisation utan det är en växande rörelse av hängivenhet som Yvein Hevels högra hand och acolyt av samma årskurs, Odus Di av Uan (Magilre), ligger bakom. Munzga i Magilre där Odus sitter. RP avslöjar inte bara en Maaltjänare i Ljusa Handens skrud utan har också möjligheten att avslöja ett växande hot inom den Lysande Vägen då puristerna blir allt fler och somliga talar om Odus som inte bara nästa Pûr-kerîgass utan även nästa Exark. Odus är Maaldyrkare av den frälsande skolan och har fått god användning för sina tortyrkamrar som han använder för att skapa tjänare till Maal. (Många unga puristerna bär naturligtvis gissel och sysslar med självtukt också.) Ingen utom Odus själv känner till hemligheten, men en av hans närmaste inkvisitörer har börjat tveka efter att ha bevittnat en av Odus genomförd och gastkramande smärtsam tortyr med dödlig utgång. Odus ser möjligheterna som finns i att träda i sin acolytbroders fotspår och innifrån förändra Lysande Vägen till ett verktyg för Maal!![]()
Som du antagligen såg i Klomellien tråden hittade jag ett förslag från länge sedan att bontisâlen (men man menade antagligen kerigassen) i Nya Armo är magiller. Med detta förklarar du det förhållandet på ett ypperligt sätt. Det var helt enkelt en riark som konverterade till caddismen som ung, utvandrade till Nya Arno och gjorde karriär där. Han kan ha gjort det av teologiska skäl. Han kan även ha gjort så för att han såg bättre möjligheter till avancemang i den lilla stadsstaten än i Munzga.
Jag tänker mig att med Moril Dilaz blir rikt blir även kyrkan rikare (även om de bara får en "tjugonde" i Magilre). RIkedom är makt och sådant inbjuder till undantag och privilegier. Jag kan tänka mig att bôntisalen av Moril Dilaz har fått en massa sådana av Exarken, så långt han kan göra detta, för att stärka kyrkans makt. Jag tänker mig att bôntisalen i detta fall har privilegier till en ställning av kerigass i allt utom namn med vissa undantag (kerigassen i Munzga är fortfarande den som samlar in pengar till Ekeborg och den som fungerar som kyrkans främsta ambassadör i Magilre). Orden skapas därför för ge bôntisalens rätt till privilegiet att ha andliga ordensriddare i sin tjänst samtidigt som det ställer dessa riddersmän utanför exarkens kommandstruktur. Att man inte utökade Magilreorden beror på att kungen ville ha dem små.birkebeineren skrev: ↑2021-10-20 22:46 Antar att du med ett behov av att kontrollera bontisâlen av Moril Dilaz spelar vidare på den särställning som just den staden har enligt Magilre-modulen och utvecklingar här på forumet. Moril Dilaz och hertigen av Morilia driver en politik, främst den gentemot Trakorien, som skiljer sig från kungamakten. Är det så att bontisâlen av Moril Dilaz är allierad med hertigen av Morilia och därför behöver kontrolleras? Eller har bontisâlen andra motiv? Är han allierad med någon annan makt eller har han en helt egen agenda?
Var kanske oklar där. Kungen är stormästare för samtliga Militära och Andliga ordnar i Magilre.birkebeineren skrev: Och vem är stormästare för S:t Capazorden? Är det kungen även för denna orden? Eller är det möjligen kerisgassen?
Usch, det var en dålig kommatering av mig...Snibben skrev: Eftersom Magilre har så högt i tak gällande dogmatiska debatter och till viss del står nära Caddo på vissa sätt händer det att magilliska riarker flyttar till Nya Arno för att där konvertera.
Ja, jag spann vidare på just den frågeställningen.Albrekt skrev: ↑2021-10-21 10:43 Som du antagligen såg i Klomellien tråden hittade jag ett förslag från länge sedan att bontisâlen (men man menade antagligen kerigassen) i Nya Armo är magiller. Med detta förklarar du det förhållandet på ett ypperligt sätt. Det var helt enkelt en riark som konverterade till caddismen som ung, utvandrade till Nya Arno och gjorde karriär där. Han kan ha gjort det av teologiska skäl. Han kan även ha gjort så för att han såg bättre möjligheter till avancemang i den lilla stadsstaten än i Munzga.
Bra fråga. Jag skulle säga att en solriddare är välkommen i egenskap av att vara adelsman och riddare men att orden som sig inte är tillåten. Solorden som sig får inte bedriva verksamhet (med undantaget för flottbasen i söder) eller bära sina dräkter i Magilre. De flesta magilliska riddare har nog inte någon större längtan att gå med i de andliga riddarordnarna och de som har det flyttar oftast till de länder där de finns (vanligast är nog att de flyttar till Jorpagna och går med i Den Helige Odos Orden snarare än till Aidne och Solorden).Albrekt skrev: En fråga: betyder Magilres förhållande till Solorden och andra aidniska riddarordnar att vandrande/resande riddare från utländska ordnar behandlas på något speciellt sätt? Måste de t.ex. inställa sig hos någon officiant eller formellt underställa sig den Andliga och Militära Magiliska riddarorden medan de befinner sig på magillisk mark?
Okibirkebeineren skrev: ↑2021-10-20 09:51 Om ordnarna behöver beskrivas ytterligare finn mall och inspiration för detta här: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 8852#p8852
Enligt vad som står i wikin för Caddo finns det tre bontisâler i Nya Arno. Exakt hur desse tre fungerar tillsammans om med LV "hemma" på Caddo vet vi dock inte.Snibben skrev: ↑2021-10-21 11:19Ja, jag spann vidare på just den frågeställningen.Albrekt skrev: ↑2021-10-21 10:43 Som du antagligen såg i Klomellien tråden hittade jag ett förslag från länge sedan att bontisâlen (men man menade antagligen kerigassen) i Nya Armo är magiller. Med detta förklarar du det förhållandet på ett ypperligt sätt. Det var helt enkelt en riark som konverterade till caddismen som ung, utvandrade till Nya Arno och gjorde karriär där. Han kan ha gjort det av teologiska skäl. Han kan även ha gjort så för att han såg bättre möjligheter till avancemang i den lilla stadsstaten än i Munzga.
Nej, bôntisalen av Nya Arno är inte kerigass. Kerigasser finns inte i den caddiska grenen utan alla bôntisaler är underställda exarken i Arno. Den aidniska grenens kerigass i Klomellien sitter i Addiaska. Tror npg att bôntisalen av Nya Arno gjorde det av övertygelse och inte av lättvindiga skäl. Däremot kan jag se caddister som konverterar till den aidniska kyrkan mer av politiska och affärsmässiga skäl.
Klomellien, Nya Arno
Caddo har sedan 340 e.O. haft en fast koloni i det som idag kallas Klomellien. Besittningen grundades av en tillfällighet då ett caddiskt handelsfartyg förliste utanför Klomelliens kust. Dalkerna bosatte sig och grundade en oberoende stadsstat kallad Nya Arno. Idag är kontakterna mellan Caddo och Nya Arno mycket goda. Alla större dalkiska handelshus har representanter i den klomelliska kolonin, och den dalkiska kyrkan har byggt en ståtlig tados och utsett tre bontisâler i Nya Arno. Man har också förlagt ett mindre kompani justinerriddare i området. Dessutom är det inte ovanligt att nya dalkiska solriddare skickas till Nya Arno på exercis. Den dalkiska stadsstaten i Klomellien är inte speciellt involverad i handel, utan livnär sig främst på fiske och jordbruk. Man har ett eget ”riksråd”, som dock har mycket god kontakt med riksrådet i Arno – där en representant från Nya Arno också är välkommen som ”observatör”.
Snibben skrev: ↑2021-10-21 12:17Okibirkebeineren skrev: ↑2021-10-20 09:51 Om ordnarna behöver beskrivas ytterligare finn mall och inspiration för detta här: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 8852#p8852
Magilreorden.png
Den Andliga och Militära Magilliska Riddarorden
När man stiftade Solorden 233 var de inte välkomna till Magilre. Kungen, Zuntaz I, framhöll fördraget att kyrkans världsliga göromål skulle skötas av kronan. Istället grundade kungen den Andliga och militära Magiliska riddarorde
Så kungen instiftar ordnen för att kontrollera bontisâlen av Moril Dilaz som annars riskerar att bli för mäktig?Snibben skrev: ↑2021-10-21 11:19Jag tänker mig att med Moril Dilaz blir rikt blir även kyrkan rikare (även om de bara får en "tjugonde" i Magilre). RIkedom är makt och sådant inbjuder till undantag och privilegier. Jag kan tänka mig att bôntisalen av Moril Dilaz har fått en massa sådana av Exarken, så långt han kan göra detta, för att stärka kyrkans makt. Jag tänker mig att bôntisalen i detta fall har privilegier till en ställning av kerigass i allt utom namn med vissa undantag (kerigassen i Munzga är fortfarande den som samlar in pengar till Ekeborg och den som fungerar som kyrkans främsta ambassadör i Magilre). Orden skapas därför för ge bôntisalens rätt till privilegiet att ha andliga ordensriddare i sin tjänst samtidigt som det ställer dessa riddersmän utanför exarkens kommandstruktur. Att man inte utökade Magilreorden beror på att kungen ville ha dem små.
Okej.Snibben skrev:Var kanske oklar där. Kungen är stormästare för samtliga Militära och Andliga ordnar i Magilre.
Intressant. Etableringen av flottbasen lär då vara ett sätt för exarken att med sin svärdarm Solorden hävda sig i det egensinniga Magilre. Ser före mig att de stolta solriddarna inte gillar att behöva ta av sig sina dräkter i Magilre, vilket i praktiken gör att de inte vill sätta sin fot på fastlandet.Snibben skrev:Bra fråga. Jag skulle säga att en solriddare är välkommen i egenskap av att vara adelsman och riddare men att orden som sig inte är tillåten. Solorden som sig får inte bedriva verksamhet (med undantaget för flottbasen i söder) eller bära sina dräkter i Magilre. De flesta magilliska riddare har nog inte någon större längtan att gå med i de andliga riddarordnarna och de som har det flyttar oftast till de länder där de finns (vanligast är nog att de flyttar till Jorpagna och går med i Den Helige Odos Orden snarare än till Aidne och Solorden).Albrekt skrev: En fråga: betyder Magilres förhållande till Solorden och andra aidniska riddarordnar att vandrande/resande riddare från utländska ordnar behandlas på något speciellt sätt? Måste de t.ex. inställa sig hos någon officiant eller formellt underställa sig den Andliga och Militära Magiliska riddarorden medan de befinner sig på magillisk mark?
Nja, det är ju bra att ha sin kerigass nära kungen, även i Magilre. Böntisalen i Moril Dilaz får nog sina fördelar för att han skickar mycket pengar till Ekeborg och för att Moril Dilaz är en viktig hamnstad.birkebeineren skrev: ↑2021-10-21 14:20 Kanske kan det tänkas att exarken egentligen vill flytta kerisgassätet i Magilre från Munzga till Moril Dilaz?
En och annan kanske måste göra det ändå. Solorden brukar då ha mantlar och vapenskjortlar av ofärgad brun ylle en äldre tradition från aidne och Jorpagna där riddare utan adlig härkomst ofta hade sådana omärkta dräkter.birkebeineren skrev: Intressant. Etableringen av flottbasen lär då vara ett sätt för exarken att med sin svärdarm Solorden hävda sig i det egensinniga Magilre. Ser före mig att de stolta solriddarna inte gillar att behöva ta av sig sina dräkter i Magilre, vilket i praktiken gör att de inte vill sätta sin fot på fastlandet.
Tänker att det hör ihop med den magilliska "likgiltigheten" för kyrkan. Själv ser jag gärna att likgiltigheten mer är mot själva kyrkans organisation än att folkfromheten är obefintlig. Eftersom magillerna är så pass fästa i skillnaden mellan adel och bönder tycker man att adelsmän skall ha präster från adel och bönder skall ha präster från bondeståndet. Då blir även de högre ämbetsmännen i kyrkan lite svåra att ta på för magiller. Bondesöner kan ju inte gärna komma upp sig i världen och ha en karriär som slutar med att han frotterar sig med högadel och har rättigheter som en hertig.birkebeineren skrev: Att magilliska riddare oftast inte vill ansluta sig till andra ordnar kan gärna vara en grej men varför är det så?
OK. Låt oss då säga att en av dessa är magiller.birkebeineren skrev: ↑2021-10-21 12:31 Enligt vad som står i wikin för Caddo finns det tre bontisâler i Nya Arno.
Ok, exarken vill ha sin kerisgass nära kungen i Munzga. Låter rimligt. Att kerisgassätet flyttas till Moril Dilaz är då kanske bara en dröm bontisâlen av Moril Dilaz har, och att han blir ny kerisgass? Skulle gärna vilja ha en konflikt mellan kerisgassen och bontisâlen, det till trots för att enligt LV-wikin är kerisgasser som utser bontisâlerna i sitt kerisât.
Bara för att vara lite tvär nu tänker jag främja de stolta solriddarnas syn på sig själva som högst i rang och ytterst måna om sin särställning som exarkens främsta krigare tänker jag protestera lite.Snibben skrev:En och annan kanske måste göra det ändå. Solorden brukar då ha mantlar och vapenskjortlar av ofärgad brun ylle en äldre tradition från aidne och Jorpagna där riddare utan adlig härkomst ofta hade sådana omärkta dräkter.
Låter som en bra förklaring.Snibben skrev: Tänker att det hör ihop med den magilliska "likgiltigheten" för kyrkan. Själv ser jag gärna att likgiltigheten mer är mot själva kyrkans organisation än att folkfromheten är obefintlig. Eftersom magillerna är så pass fästa i skillnaden mellan adel och bönder tycker man att adelsmän skall ha präster från adel och bönder skall ha präster från bondeståndet. Då blir även de högre ämbetsmännen i kyrkan lite svåra att ta på för magiller. Bondesöner kan ju inte gärna komma upp sig i världen och ha en karriär som slutar med att han frotterar sig med högadel och har rättigheter som en hertig.
Vi säger det. Någon tanke om hans bakgrund och hur han hamnat i Nya Arno? Har han exempelvis studerat på Caddo?
Jag tror det är anders ord från innan vi knappt skrivit något om Nya Arno så det är medvetet lite tolkningsbart.gtjorgo skrev: ↑2021-10-22 08:58 En kommentar bara. I ett citat ovan står det att Nya Arno är en till Caddo tillhörande koloni. Detta är väl inte helt sant? Nya Arno är en dalkisk koloni men är en av klomelliens ”förbundsländer”. Alltså nära relationer men inte en del av Caddo.
Jag tycker dock att det gör att upplägget som sätts fram här blir ännu bättre, dvs att man i Nya Arno lite ”småkätterskt” har magillersk bontisal som sannolikt påverkats av aidniska grenen. Det gör även dynamiken i magillre mer intressant.
Jag gillar idén om att Nya Arno ibland ”drabbas” av religiösa tolkningar som inte ligger helt i linje med vad man på Caddo uppskattar. Jag kan även tänka mig att dalkiska oliktänkare från huvudön tar sig till Nya Arno för att kunna uttrycka sig friare...