Sida 22 av 23
Re: Nidland / Lhassu
Postat: 2018-06-20 20:53
av leinder
Ja absolut så nära det officiella materialet som möjligt.
Kikade en del på vad vi skrev om krigsmakt, domare, disciplar osv så ska försöka fortsätta därifrån.
Riktar min inspiration mot gamla Armenien och Persien.
Krigsvagn
https://imgur.com/LnhExIl
Bergskrigare
https://imgur.com/rWFO49w
Re: Nidland / Lhassu
Postat: 2018-06-20 20:55
av leinder
Antar att jag börjar med krigsmakt och styre men kommer behöva utveckla den platta kultur som beskrivs- mat-klädsel-familj-klan osv osv
Mycket intressant ska det bli
Re:
Postat: 2018-06-21 15:18
av birkebeineren
leinder skrev:Strular lite med kartan för mig men de 20 provinserna heter:
Kilise Arazi, Ardagnan, Torkat, Serrnage, Askaray, Haktior, Yrra, Angosiva, Karalim, Jellarim, Argyros, Bythar, Thyni, Mossul, Chaldia, Tharon, Zagora, Shumar och Korkud Veli
Återkommer med kartan när jag är mer kompis med photoshop.
Är det här något som kan användas? Systemet med 20 provinser med 20 domare låter som något Vicotnik infört för att strukturera upp Lhassu, skapa ordning och frambringa soldater.
Vart kommer namnen från, fri fantasi eller inspirerade av något?
Re: Nidland / Lhassu
Postat: 2018-06-21 17:07
av leinder
Se där ja!
Ringer ingen klocka angående namnen. Kanske lite semi sammansatt fantasi/historia. Lite mix Östafrika, Indonesien och Persien? Hm.
Ska kika igenom hela tråden och ta med mig det.
Ja men det låter stabilt. Domarna är profetens Vicotnics svärd och sköld! Även i officiella källorna.
De styr de större besluten medan disciplarna styr det vardagliga i landet.
Re: Nidland / Lhassu
Postat: 2018-06-29 14:20
av leinder
Ska gå igenom Nidland tråden och sedan slå samman med officiella materialet för att se om vi inte kan få fram en arbetsmall i alla fall!
Är det något som ni anser måste göras om från det officiella?
Re: Nidland / Lhassu
Postat: 2018-06-29 14:28
av Fafnir
Nidland har ju (krok)sablats ner en del genom åren baserat på att det kan anses som islamofobiskt etc.
Personligen är min inställning i projektet att behålla så mycket som möjligt och fylla ut mellan raderna.
Ranerna är exempelvis mindre Highlandervikingar än i EA trots att så gott som allt har behållits.
Sen är det ju gjort ett hästjobb redan och det Nidland som vuxit fram här känns ju betydligt mer nyanserat och intressant
Och grymt kul att du nu känner dig taggad att få ihop det!
Re: Nidland / Lhassu
Postat: 2018-07-01 11:46
av birkebeineren
leinder skrev:Ska gå igenom Nidland tråden och sedan slå samman med officiella materialet för att se om vi inte kan få fram en arbetsmall i alla fall!
Är det något som ni anser måste göras om från det officiella?
För att fylla ut Nidland så finns ju mallen i wikin att följa. Den är medveten ganska grov med huvudrubrikerna Historia, Geografi, Samhälle, Befolkning, Kultur i någon sorts ordning och med huvudsakligen de samma underrubrikerna. Material till detta finns att hämta i källorna bara vi skriver om det, dels för att inte kopiera text rakt av, dels för att tona ned "ondheten" något. Sen kan vi fylla ut, vinkla och lägga till saker för att få fram den bild av Lhassu vi vill ha.
Det är inte så många saker jag personligen känner att måste ändras från källorna, det är heller hur innehållet beskrivs. Jag vill dock gärna se utfyllande material som förklarar Nidland/Lhassu på ett logisk och spännande sätt. Kan återkomma om detta när det blir relevant.
Angående klädsel kom jag på en diskussion som det länkas till här i wikin:
http://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Burtan
Sen har vi gjort om Kabsahs sandöken till Kabsahs stenöken för att dels få bort kopplingarna till araber och öken i vår värld, dels för att etablera en koppling till det döda Laabne i Trakorien där mixtrande med magisk kraft också har fördärvat landet. Den detaljen vill jag gärna ha med. Den magiska staden Densel som ligger i Kasbah tror jag dessutom skapades av Erik Granström när han skrev om EAs historia och geografi i EA-boxen.
Re: Nidland / Lhassu
Postat: 2018-07-01 15:08
av leinder
Sen har vi gjort om Kabsahs sandöken till Kabsahs stenöken för att dels få bort kopplingarna till araber och öken i vår värld, dels för att etablera en koppling till det döda Laabne i Trakorien
Blir en ganska
stor förändring från officiella materialet där Densel begravs i sand.. Sanddrakar/ödlor och andra beskrivningar.
Jag vill minnas att vi var rätt överens om att flytta det rena "arabiska" till mer orientaliskt. Men att t o m ta bort en öken känns väldigt... onödigt?
Om man nu skulle vilja spela officiellt material - dvs Nidländska reningen så skulle man inte kunna använda sig av forumets version utan att ändra en massa?
Och det döda Laabne hade väl andra förklaringar än geografiska?
Re: Nidland / Lhassu
Postat: 2018-07-01 16:29
av Grisodlar'n
Ja, det blir ju lite mindre Indiana Jones-känsla om Densel ligger under en stenöken. Jag tycker det finns för lite öknar överlag i ÄS äventyr, det vore synd om en fick strykas. Finns det något klimatologiskt skäl till att öknen stryks, eller är det bara det tidigare angivna?
Re: Nidland / Lhassu
Postat: 2018-07-01 17:10
av Grisodlar'n
Förresten, ett litet framsidestest. Målningen är fantastisk, men kraftigt beskuren p g a det stående A4-formatet:
https://www.dropbox.com/s/l1hgqv80rcnn6 ... 1.pdf?dl=0
Originalet är "A Knight At the Crossroads" av Viktor Vasnetsov från 1878. Public domain.
Re: Nidland / Lhassu
Postat: 2018-07-01 17:16
av Jeb
Grisodlar'n skrev:Ja, det blir ju lite mindre Indiana Jones-känsla om Densel ligger under en stenöken. Jag tycker det finns för lite öknar överlag i ÄS äventyr, det vore synd om en fick strykas. Finns det något klimatologiskt skäl till att öknen stryks, eller är det bara det tidigare angivna?
Jag håller med. Saknar också sanden i Nidland.
Re: Nidland / Lhassu
Postat: 2018-07-01 17:20
av birkebeineren
Kabshas öken, kan det vara en kompromiss? Jag vill bara förstärka kopplingarna till EA-boxen och det Granströmska bidraget där på bekostnad av vad som senare skrevs om Nidland. Utan att exkludera något.
Vad finns i en öken där få ting kan leva? Sten och sand tycker jag låter troligt. Utöver sanddrakar finns troligen syrödlor bland ödlefaunan och just syrödlor (som vissa trakoriska lärde kallat "nässelödlor" i senare skrifter) har jag för mig omtalas i beskrivningen av Laabne också.
Något klimatoligisk fenomen tror jag ingen sagt något om, åtminstonde inte än, men det har spekulertas om döda fält där Altors största maginod vid något skede bränt bort eller förstört stora områden.
Re: Nidland / Lhassu
Postat: 2018-07-01 17:25
av Jeb
Öknen i sig behöver ju inte vara endast sanddyner utan områden inbäddade bland stenig ödemark. Antagligen det som händer med naturen när man suger bort all magisk kraft.
Re: Nidland / Lhassu
Postat: 2018-07-01 17:55
av leinder
Förresten, ett litet framsidestest.
Framsidan ser läcker ut!
Jag tycker det finns för lite öknar överlag i ÄS äventyr, det vore synd om en fick strykas
Håller med!
Dessutom så
Gudarna lät sitt raseri skölja över Densel och i 100 år blåste stormar av sand i området och begravde staden och dess invånare helt. Det område som skapades då kallas idag för Kabsahs sandöken.
Ser ingen direkt orsak att stryka dela dess historia, beskrivning av folk och kultur för ingen direkt orsak?
Laabne torkades ut av magisk overdrive, medan Densel sköljdes över av sand.
Re: Nidland / Lhassu
Postat: 2018-07-01 23:53
av birkebeineren
Grisodlar'n skrev:Förresten, ett litet framsidestest. Målningen är fantastisk, men kraftigt beskuren p g a det stående A4-formatet:
https://www.dropbox.com/s/l1hgqv80rcnn6 ... 1.pdf?dl=0
Originalet är "A Knight At the Crossroads" av Viktor Vasnetsov från 1878. Public domain.
Såg det här först nu...
Tjusigt!
Ger en lite annorlunda bild av Nidland men samtidigt helt rätt. Är den kanske en hynsolgisk riddare som skådar in över det förlorade Lasutyp med Stora Muren i det fjärran?