I Eriks sammanställning blir dessa besjälade stenar Missuppfattningar eller Påhitt. Det betyder inte att det inte är ett väsen bara att det är ett väsen som är skiljt från gudarna.Peter skrev:Andar och panteism:
Finns det inte olika typer av naturandar och besjälade ting också? Dels tydliga andar som Enlil Talannen, men vissa skulle också vilja säga att alla djur har en totemande, att till och med stenar och träd är besjälade. Till vilken mån sådan panteism faktiskt finns tycker jag inte vi behöver bestämma oss för. Men det vore rimligt om det finns åtminstone en viss fauna av lägre andar som är av samma "typ" som gudar, bara mycket mindre mäktiga och inflytelserika. Egentligen kanske man kan räkna de flesta demoner hit.
Sedan tycker jag inte att uppdelningen kaos/ordning skall vara clear cut. Det är bara den första konflikten och uppdelningen, inte den enda.
Enlil Talannen är helt klart något annat. En lägre gud? en "skogssjäl"? En princip?
Egentligen behöver vi inte veta. Det är bara kul att kika in bakom kulisserna för att snabbt dra tillbaka huvudet och göra annat som passar oss dödliga bättre.

Det var inte min avsikt att peka på kaos/ordning som den enda konflikten snarare kärnan i världens förgänglighet och utdragna kamp. En hel massa andra konflikter finns men inga definierar Altor på samma sätt.