Postat: 2009-06-04 15:10
Men i så fall blir ju kostnaderna för de flesta B-färdigheterna helt barockt höga. Dessutom slår man för grundegenskapen om man behöver slå ett kontrollslag i gamla EDD.
Snart allt du vill veta om Ereb Altor
https://www.erebaltor.se/forum/
Drakspråk, med sin grundkostnad på 10, är väl den mest extrema B-färdigheten i mitt kompendium, och det med all rätt. Hantverk är också extremt dyr med en grundkostnad på 8. Att bli mästerhantverkare (B5) med start från B0 skulle kosta 312 EP normalt sett (om man undantar eventuella särskilda förmågor). Det kanske låter extremt, men motsvarar 3 års träning under en mästare enligt reglerna (träning med lärare), i själva verket en ganska kort tid (jämfört med vår världs medeltida hantverkare) för att ha gått från lärling till att ha avlagt mästarprov och t ex fått burskap i en stad. Om man tycker det är för dyrt, så är det ju bara att sänka kostnaderna. Själv ser jag helst att rollpersoner med hantverk max befinner sig på gesällstadiet från start och att det ska vara svårt/ta tid att bli en erkänd mästare. Gesällvandringen i sig kan ju vara grunden för äventyr.Jan Erik Söderman skrev:Men i så fall blir ju kostnaderna för de flesta B-färdigheterna helt barockt höga. Dessutom slår man för grundegenskapen om man behöver slå ett kontrollslag i gamla EDD.
Måste nog hålla med om att det bör vara höga kostnader på dessa färdigheter. Att bli mästersmed är något man bör kämpa efter att uppnå. Att helt plötsligt börja tillverka mästersmidda vapen högt och lågt är ju inget vidare för att kampanjer. Göra ett uppdrag med belöning 200 gm? Njaaa.. Gör ett svärd som jag säljer för 2000 gm i stället.. TypGrisodlar'n skrev:Drakspråk, med sin grundkostnad på 10, är väl den mest extrema B-färdigheten i mitt kompendium, och det med all rätt. Hantverk är också extremt dyr med en grundkostnad på 8. Att bli mästerhantverkare (B5) med start från B0 skulle kosta 312 EP normalt sett (om man undantar eventuella särskilda förmågor). Det kanske låter extremt, men motsvarar 3 års träning under en mästare enligt reglerna (träning med lärare), i själva verket en ganska kort tid (jämfört med vår världs medeltida hantverkare) för att ha gått från lärling till att ha avlagt mästarprov och t ex fått burskap i en stad. Om man tycker det är för dyrt, så är det ju bara att sänka kostnaderna. Själv ser jag helst att rollpersoner med hantverk max befinner sig på gesällstadiet från start och att det ska vara svårt/ta tid att bli en erkänd mästare. Gesällvandringen i sig kan ju vara grunden för äventyr.Jan Erik Söderman skrev:Men i så fall blir ju kostnaderna för de flesta B-färdigheterna helt barockt höga. Dessutom slår man för grundegenskapen om man behöver slå ett kontrollslag i gamla EDD.
I och med att de flesta hantverkare är på gesällstadiet, så är det ju inte omöjligt att bli smed, men däremot väldigt svårt (dvs dyrt) att bli mästersmed och ha rätt att driva affärer i en stad. FV B2-B3 räcker ju för de flesta hantverkare. Med B3 (FV 11) kan en rollperson tillverka vapen som vare sig ger mindre skada eller är mindre värda än de som finns i vapentabellerna.Jan Erik Söderman skrev:Men det blir totalt omöjligt för även en erfaren rollperson att bli smed. Det kanske är realistiskt men det är ganska tråkigt tycker jag. Jag föredrar gamla systemet i detta avseende just eftersom det finns en gräns för när man är "färdig" med att köpa b-färdigheter. Det kostar "bara" 72 poäng att få B5 i akrobatik eller smide men det är ju mestadels "flavour" som är ganska kul att ha på en karaktär. I så fall blir dessutom pentagramritning absurt dyr i jämnförelse med kunskapen om hur universum är uppbyggt.
Ja, det kan rubba spelbalansen något fruktansvärt om en nyskapad rollperson kan tillverka t ex mästersmidda vapen som ger mer i skada än normalt och som kan säljas för tiodubbla värdet. Dessutom förstör det en hel del för yrket "Hantverkare" (som t ex finns i mitt andra kompendium). Om en hantverkare redan är en erkänd mästare vid start, har det då inte försvunnit en hel del möjligheter till kampanjspel? Gesälltiden med t ex gesällvandringar som kan vara ett par år land och rike runt, där rollpersonen söker efter mästare att studera under för att lära sig hantverkets alla hemligheter försvinner ju helt om man startar med B5. Att senare få chansen att avlägga mästarprov och erhålla burskap (vilket kostar en rejäl slant) och bli medlem i ett skrå med allt vad det innebär kan ju också det leda till ytterligare intermezzon och äventyr. En stad kanske inte behöver en ny mästare, och rollpersonen måste söka sig till andra städer. Eller så kan rollpersonen hamna i en smet av intriger i skrået, etc.leinder skrev: Måste nog hålla med om att det bör vara höga kostnader på dessa färdigheter. Att bli mästersmed är något man bör kämpa efter att uppnå. Att helt plötsligt börja tillverka mästersmidda vapen högt och lågt är ju inget vidare för att kampanjer. Göra ett uppdrag med belöning 200 gm? Njaaa.. Gör ett svärd som jag säljer för 2000 gm i stället.. Typ
Problemet kvarstår ju. Än om man kanske kan tycka att vara en mästersmed är ingen nytta så kommer man ju att bli känd. Ryktet kommer ju spridas om mästersmeden och noviser och aspiranter kommer uppsöka spelaren för att få chansen att bli lärling hos spelaren. Många stora problem för vissa äventyr kan uppstå.Alendor skrev:Kan hålla med om att nå B5 ska va riktigt dyrt men ja tycker samtidigt inte att det ska va allt för dyrt, man ska inte behöva spendera större delern av ens erf att nå ditt för man har igentligen ingen större nytta av den, den är inget avgörande när det väl kommer till spelandet. Visst kan man göra en massa vapen o sälja men sådant tar tid.
En lösning är ju att höja multipeln till B5 till tex x4 isf för x3 som det är nu.
Våran grupp har även så att för att få bonusen för "dvärgasmide" enligt Svavelvinter så krävs det B6.
Nja, rykted behöve rju inte spridas, mycke beror ju på omständigheterna kring hur rollpersonen fick kunskaperna. Det kan ju hållas om inte hämligt så iaf inte så öppet.leinder skrev: Problemet kvarstår ju. Än om man kanske kan tycka att vara en mästersmed är ingen nytta så kommer man ju att bli känd. Ryktet kommer ju spridas om mästersmeden och noviser och aspiranter kommer uppsöka spelaren för att få chansen att bli lärling hos spelaren. Många stora problem för vissa äventyr kan uppstå.
I alla fall i början av kampanjandet med en ny grupp
Har för mig att när man uppnår så höga värden börjar skalder sjunga om en etc :p hehe-.. men det är naturligtvis upp till enskilda spelargruppen hur man gör. hehe..Alendor skrev:Nja, rykted behöve rju inte spridas, mycke beror ju på omständigheterna kring hur rollpersonen fick kunskaperna. Det kan ju hållas om inte hämligt så iaf inte så öppet.leinder skrev: Problemet kvarstår ju. Än om man kanske kan tycka att vara en mästersmed är ingen nytta så kommer man ju att bli känd. Ryktet kommer ju spridas om mästersmeden och noviser och aspiranter kommer uppsöka spelaren för att få chansen att bli lärling hos spelaren. Många stora problem för vissa äventyr kan uppstå.
I alla fall i början av kampanjandet med en ny grupp
Sen om det sprider sig så är det ju inte helt självklart att folk kommer känna igen rollpersonen, det är ju inte så att det finns foton på denne överallt och nyheter sprids väl inte så fort, folk måste ju färdas dit det ska spridas.
Antingen Stråtrövarens eller:Krille skrev:Vad skulle man kunna ersätta Utbygdsjägarens yrkesförmåga med om man inte vill ha animism som färdighet? Jag har själv funderat på om Tjuvens eller krigarens skulle kunna funka istället-, alternativt låta Stråtrövarens yrkesförmåga gälla(plus på överlevand och smyga i skog). Några förslag?
Några förslag på förmågor som ersätter de i grundreglerna:gtjorgo skrev:Har försökt skapa yrket "bonde" men har svårt att hitta en rolig och passande yrkesförmåga. Jag vet att man egentligen borde sno en från andra yrken (tex tjuv eller lärd) men jag vill helst finna på en egen.
Har funderat på att låta han/hon starta utan för att senare få ett extra HP per var 4:e som utdelas (folkets man liksom eller dyl.). Skulle detta göra Bonden för bra eller för svag (om detta nu ens är viktigt).
Vill även finna på bra yrkesförmågor för Köpmän (de som färdas på vattnet har hittils fått sjöfararens men det är ju lite trist), Hantverkare (lärda mannens fram tills nu) samt tjänare (pager, ammor, uppassare etc).
Någon som har bra förslag?
Andra hittills icke existerande yrken och förmågor som kunde ses över?
Personligen tycker jag att socialt stånd är oerhört viktigt samt skall vara dyrt. En riddare har ett väldans mycket större kontaktnät än sonen till en latrintömmare.Fråga: hur har ni löst socialt stånd?? Vi avskaffade det först men vill återinföra det. Det är lite för dyrt tycker vi.
Bonden:gtjorgo skrev:Har försökt skapa yrket "bonde" men har svårt att hitta en rolig och passande yrkesförmåga. Jag vet att man egentligen borde sno en från andra yrken (tex tjuv eller lärd) men jag vill helst finna på en egen.
Har funderat på att låta han/hon starta utan för att senare få ett extra HP per var 4:e som utdelas (folkets man liksom eller dyl.). Skulle detta göra Bonden för bra eller för svag (om detta nu ens är viktigt).
Vill även finna på bra yrkesförmågor för Köpmän (de som färdas på vattnet har hittils fått sjöfararens men det är ju lite trist), Hantverkare (lärda mannens fram tills nu) samt tjänare (pager, ammor, uppassare etc).
Någon som har bra förslag?
Andra hittills icke existerande yrken och förmågor som kunde ses över?
Tack!gtjorgo skrev:riktigt bra förslag!