Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9089
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Torquemada skrev: 2022-08-25 10:34 Kan Brikho (likt Triska) tänkas studsa mellan säg 8 och 10, på grund av starka fluktuationer i befolkningen?
Att Brikhos befolkningsmängd går lite upp och ner låter rimligt. Svartfolk verkar kunna yngla av sig rätt snabbt och likaledes vara rätt utsatt för våldsamheter som plötsligt kan reducera stammarnas storlek Vi Folkräkningskontoret som gör beräkningarna av storleken på Klomelliens städer och stater (och av någon oklar anledning väljer att offentliggöra sina siffror under Hisskovitiska spelen) kan också tänkas ha lite svårt att räkna rätt i just Brikho. För närvarande leds svartfolkens stadsstat av orchen Gaaurk i samråd med sin mänskliga rådgivare kallad "Den fete" och hur väl dessa samarbetar med den civiliserade omvärlden är oklart. Vad jag vet så har ingen skrivit in några större konflikter där svartfolken (och människorna av huvudsakligen brikombarisk härkomst) i Brikho är involverade så förmodligen är den politiska situationen rätt stabil där år 610 eO.

Har inte källorna tillgängligt men tror att Hamur stad omtalas som ganska stor. Sanzas som jag skriver om får gärna ligga ungefär mitt på skalan. Staden är stor geogragisk men inte nödvändigtvis befolkningsmässigt. Kommer en text om Sanzastaden snart.

Triska stad är som känt stor under marknaden men hur stor har kanske gtjorgo ett bra svar på? Resten av året är troligtvis Garrika stad störst i staten Triska.

Hur stor är Melorgh stad?
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1207
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Brikho krigar hela tiden med Addiaska, men annars är det mest interna bråk som skördar offer.

Melorgh är ju i ursprungstexterna beskrivet som "litet", men å andra sidan är har de ganska mycket folk (och ganska mycket av den totala befolkningen) packat tätt på liten yta. Så, låt säga större än Bozsa, Sanzas, Brikho, Nya Arno, Triska under långsäsong, kanske jämnstort med Yolev.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1207
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Angående hamuritiska observationsstationen; ett relativt litet torn med 40 man hör inte hemma på någon karta.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1207
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

MEDIUM – MELORGHS ANDRA STAD

År 207 hittade hisskovitiska prospektörer en rik fyndighet i en dyster och stenig dal i östra Melorgh. Marmor, prydnadsstenar och ädelstenar i mängd och av stor variation. Mercanas handelshus gick in med expertis och startkapital och Melorgh tillhandahöll arbetskraften. Under åren växte en stad fram på bergssidan, och år 610 är den en fjärdedel så stor som moderstaden. Melorghierna ville först inte ha ett eget namn på staden, men det var opraktiskt att två städer bar samma namn, så staden fick namnet ”Melorghium” i betydelsen av ”lilla Melorgh”. Namnet ändrades sedan till Melium, och till sist till det ganska opassande Medium. Nästan från början har medierna känt sig övergivna i sin stad. Inte primärt av sina landsmän, men av sina gudar. Man kände (fullt korrekt) att Puki inte välsignat den nya staden. Dunderugglan syntes inte till, och man började till och med ropa efter Sluggen. Trots detta kämpade man vidare. Det fanns vissa fördelar; Den Stora Sfinxen med sina orakelsvar låg nära, och man slapp åsynen av det kaotiska havet. Förr eller senare skulle deras gudfruktighet belönas och Pukis och gudarnas ögon vändas mot Medium. Man klarade Melorghs Fördärv bättre än moderstaden. De Gyllene Åren innebar dock en katastrof; nästan hela staden anslöt sig till rörelsen och tidvis tömdes staden, tvärtemot den Levande Ogims vilja. Man ansåg att den stora vändpunkten äntligen hade kommit och när Ogim dog krossades den mediska viljan totalt. Kynnet blev dystert, bittert och lättretat. Fortfarande väntade man på den stora vändpunkten, men nu vände man sig mot mörkare kulter, eftersom de vanliga gudarna inte svarat på deras böner. Ganska snart uppstod tanken att det var avgörande att bygga imponerande tempel för att bjuda in gudarna. Den eller de storfamiljer som hade de bästa templen och tillbad rätt gudar när vändpunkten kom skulle komma att upphöjas över alla andra, tänkte man.

Nästan alla Mercanas handelshus finns på plats med kontor i Medium. Mercanierna har en egen stadsdel med handelskontor, pantlånekontor, pengautlåning, allmänna handelsbodar, värdshus, grovslipare (finslipningen av ädelstenarna sker hemma i Mercana), inredningsbyråer (för mediernas tempel), gruvutrustningsförsäljare och ädelstensinköpare. Mercanierna håller sig även med egna vakter och skuldindrivare. Medan staden Melorgh lider under orättvisa handelsavtal med Mercana så befinner sig Medium i en mycket värre sits; nästan hela staden är svårt skuldsatt, ännu mer så efter tempelbyggena. Räntorna är orimligt höga och straffen för uteblivna betalningar hårda. Skulderna går till råga på allt i arv – även ut till sidogrenar av en familj som sysslingar och bryllingar. Mercana har nyligen låtit förstå att åtta år är en bra ålder att börja betala av skulderna, och att alla klarar av en fjorton timmar lång arbetsdag. Dessutom har gruvorna stort behov av små barn som kan kräla genom smala gångar. Under sådana förhållanden är det inte att undra på att många har försökt fly från staden. Mercana har förstås sina egna indrivare och skuldjägare, men man har dessutom slutit en djävulsk pakt med Morgucks lokala präster, vars kult blomstrar. Den som smiter från skulderna riskerar inte bara att förbannas av prästerna, men kan sluta sina dagar på Morgucks allt blodigare altare.

Fortsättning följer...
Senast redigerad av Torquemada den 2022-08-26 10:23, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9089
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Torquemada skrev: 2022-08-25 21:19 MEDIUM – MELORGHS ANDRA STAD

År 207 hittade hamuritiska prospektörer en rik fyndighet i en dyster och stenig dal i östra Melorgh.
Föreslår en annan nationalitet på prospektörerna. Hamur hade ytterst lite att göra med det övriga Klomellien innan 417 eO då den stora silverådern där hittades och då låter det likte underligt att prospektörer därifrån skulle finnas utanför deras egna territorium. Vad sägs om mercanier eller varför inte dvärgar?

Anars låter texten okej.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9089
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Angående stater och städers storlek i jämförelse med varandra så har ju detta diskuterats många gånger, nu senast här: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 192#p48192

Staternas storlek har vi ett mycket genomtänkt förslag på gjort av Albrekt:


1 - Mercana (93.000)
2 - Triska (72.000)
3 - Hisskov (54.000)
4 - Addiaska 53.000) (Addiskerna får före sanzasborna då de mer storväxta)
5 - Sanzas (53.000)
6 - Yolev (44.000)
7 - Hamur (38.000
8 - Brikho (35.000)
9 - Bozsa (28.000)
10 - Melorgh (17.000)
11 - Nya Arno (15.000)


Städernas storlek föeslår gtjorgo så här:
gtjorgo skrev:1 Mercana
2 brikho (triska är näststörst vid högsäsong)
3 hisskov (störst vid Jaggaracksjön men detta måste inte innebära allt för mycket)
4 hamur
5 melorgh (tät och en stor del av den totala befolkningen bor i själva staden)
6 Addiaska
7 Yolev
8 nya arno
9 sanzas (? Eller hur stor är denna förväxta by?)
10 Bozsa (minst av statstaternas huvudstäder? Eller är det statsstatens totalbefolkningen?)
11 Garrika (näst störst kring Jaggaracksjön efter Hisskov)
12 Poane ( inte mycket att hurra för längre men är nog den största staden längs Maure förutom Mercana?)
13 waliton (?)
14 garramil (?)
15 aguzmohr (?)
16 Barbuna (? Mindre än Aguzmohr?)
(markerat huvudstäderna)

Torquemadas lägger till följande som flyttar ner Brikho:
Torquemada skrev:Kan Brikho (likt Triska) tänkas studsa mellan säg 8 och 10, på grund av starka fluktuationer i befolkningen?


Ger då detta oss följande lista att enas om rörande städernas storlek i jämförelse med varandra?

1 - Mercana
2 - Triska (Folkräkningskontoret bjuds in att räkna under den stora marknaden)
3 - Hisskov
4 - Hamur *
5 - Melorgh
6 - Addiaska
7 - Yolev
8 - Nya Arno
9 - Brikho (Folkräkningskontoret har mycket osäkra siffror här men har ändå gett sina besta anslag)
10 - Sanzas
11 - Bozsa

*Hittade precis i EA-boxen att Hamur är Klomelliens fjärde störta stad (även om detta eventuellt kan tolkas som stat och inte stad)
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1207
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Jo, jag grunnade ett tag på varifrån prospektörerna kunde ha kommit. Ändrar till hisskoviter. Jag ville ställa mercanierna i ovanligt dålig dager, och dvärgar hade ändrat den politiska historien.

Jag har inget problem med att Brikho är näst störst, de trampar på varandra och bor inte mycket ute på slätten.

Addiaska, hur litet kan det vara som stad och ändå förbli den maktfaktor den ska föreställa? De har ju inte Bozsas eldbollskapital...
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2456
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev: 2022-08-25 10:24 Yohrleiderna, gtjorgos joriska folkslag i Hamur, är nu rödmarkerade och har fått en artikel i wikin: https://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Yohrleider

Har ändrat lite på rubriker och titel på dessa, samt gjort en flytt av Typisk bosättning till in under Kultur och samhälle. Försöker få det så enhetligt som möjligt med liknande artiklar för bäst möjlig översikt.
Strålande!
Tack:-)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2456
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Det kanske är något orättvist att sätta Triskasrads siffror till de ungefär två månader som staden de facto är Klomelliens näst största stad? Övriga tiden är den yttepytte, mindre än Bozsa i mina ögon.

I så fall är alltså Hisskov näst störst och Brikho eller melorgh tredje störst? Hamur är som du nämner fjärde störst enligt källorna.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9089
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Torquemada skrev: 2022-08-26 10:31 Jo, jag grunnade ett tag på varifrån prospektörerna kunde ha kommit. Ändrar till hisskoviter. Jag ville ställa mercanierna i ovanligt dålig dager, och dvärgar hade ändrat den politiska historien.
Hisskoviter kan fungera även om de först träder fram på den historiska scenen ca 190 eO när de som herdar kommer från Yolev och först 326 eO förklarar sig som en självständig stat. Årtalet för Mediums grundande kan annars kanske flyttas lite framåt i tid till låt säga 259 eO?
Torquemada skrev:Jag har inget problem med att Brikho är näst störst, de trampar på varandra och bor inte mycket ute på slätten.
Letade i gamla förslag där städernas invånarantal anslås men hittar inga för just Brikho. Mercana överst på listan föreslås med ca 30 000 invånare och de två tre nästa på ca 10 000 invånare. Att klämma in Brikho med så höga siffror känns då lite ...livsfarligt? Över 10 000 svartfolk och människor inklämda bakom en stadsmur? Föreslår ett litge lägra antal i staden då och heller fler ute på slätten och i bergen. Hela staten Brikho har getts en total befolkning på 35 000.
Torquemada skrev:Addiaska, hur litet kan det vara som stad och ändå förbli den maktfaktor den ska föreställa? De har ju inte Bozsas eldbollskapital...
Kungamakten har kanske medvetet låtit sina vasaller vara bosatta utanför stadens murar för att de inte skall kunna utgöra ett hot? Detta i kombination med att staten Addiaska stort sett har sin befolkning bosatt i fiskande och odlande små byar längs kusten? Mycket av staten Addiaskas makt tänker jag att bygger på att de har det mäktiga Kardien i ryggen och med detta som stöd har potentiell möjlighet att ta över Mercana och handeln på Maure. Deras egna handel i staden Addiaska är inte särskillt utvecklad och har därför inte vuxit sig så alltför stor.

Sen råder det ju en slags vilande konflikt i staten Addiaska som kanske kan vara med på att förklara ett lite lägre befolkningsantl i staden Addiaska. Innan Musselkriget med Mercana bröt ut hade drottning Nadoia i en konflikt med sin bror Targos tagit kontroll över kungaborgen i huvudstaden och då kan det ju tänkas ha uppstått en slags splittring där Targos och hans anhängare inte bara tvingades bort från maktens centrum i Addiaska stad.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9089
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2022-08-26 12:21 Det kanske är något orättvist att sätta Triskasrads siffror till de ungefär två månader som staden de facto är Klomelliens näst största stad? Övriga tiden är den yttepytte, mindre än Bozsa i mina ögon.
Det är ändå bra om vi kan illustrera hur stor Triska stad faktisk blir under marknaden. Förslagsvis så använder vi både siffrorna, en för marknadstiden och en för resten av året.

Förresten, när på året infaller Triskas marknad? Vore bra om den kan skrivas in i Klomelliens kalender. Tillsammans med Karnevalen i Mercana och Hisskovitiska Spelen lär ju detta vara Klomelliens viktigaste händelser. Någion gång under tidig höst kanske?
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1207
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

I samband med skörden är ju annars Triskas plundringssäsong.

Hisskovitiska Spelen utspelar sig på sommaren långt innan skörden.

Medium blir grundat först ett bra tag efter 207, och det är inte så kinkigt vilka som hittade de första fyndigheterna, det var ingen officiell expedition, kan ha varit ett dussin hisskoviter som var ute på eget initiativ.

Addiaska bör ha en massa bönder, har jag alltid tyckt, så om det är anledningen till att staden är liten så är det helt OK.

Inga starka åsikter om Brikhos befolkningsantal, tycker alltid att allting är för litet, vill ha att ta av. Gammal instinkt eftersom våra äventyr stundtals blev en smula apokalyptiska.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9089
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Torquemada skrev: 2022-08-27 14:31 I samband med skörden är ju annars Triskas plundringssäsong.

Vi avvaktar gtjorgos förslag. Den exakta tidpunkten spelar ingen roll för mig men jag vill gärna ha datum att skriva in i kalendern. Förslagsvis inleds marknaden när månen är full, mörk eller helt ny då detta är enkelt att fastställa.
Torquemada skrev:Hisskovitiska Spelen utspelar sig på sommaren långt innan skörden.
Låter bra i mina öron. Hur många dagar behövs? Ellva, som antalet stater i Klomelliska Unionen? Och kanske börjar Spelen ellva dagar innan sommarsolståndet? Eller ellva dagar efter?
Sen har vi väl sagt vart fjärde år?
Torquemada skrev:Medium blir grundat först ett bra tag efter 207, och det är inte så kinkigt vilka som hittade de första fyndigheterna, det var ingen officiell expedition, kan ha varit ett dussin hisskoviter som var ute på eget initiativ.
Ok.
Torquemada skrev:Addiaska bör ha en massa bönder, har jag alltid tyckt, så om det är anledningen till att staden är liten så är det helt OK.
Enligt siffrorna vi räknat fram så finns det 53 000 invånare i staten Addiaska. Dessa är stort sett bönder (och fiskare) som då kan bebo den fruktbara kusten. Inlandet och Ishnaslätten är är glest befolkad. Även om Addiaska stad skulle ha 10 000 invånare (som är ett gammalt förslag) så finns det ändå gott om folk att bebo staten i övrigt.
Torquemada skrev:Inga starka åsikter om Brikhos befolkningsantal, tycker alltid att allting är för litet, vill ha att ta av. Gammal instinkt eftersom våra äventyr stundtals blev en smula apokalyptiska.
32 000 svartfolk i Brikho enligt beräkning, tillsammans med 3 000 människor. Staden Brikho kan för min del gärna vara rätt liten, styrd av en elit bestående av huvudsakligen smarta vättar.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1207
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Hisskovitiska Spelen sker vart fjärde år (bäst att inte säga VILKET år) och torde ta minst två-tre veckor totalt, restid inräknad.

Jag håller gärna Brikhos exakta styre lite vagt, ger mer möjligheter, och så kan det ju kastas om ganska fort. Jag listade tänkbara styren under Vidinas (korta) besök i Brikho.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2456
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev: 2022-08-27 18:02
Torquemada skrev: 2022-08-27 14:31 I samband med skörden är ju annars Triskas plundringssäsong.

Vi avvaktar gtjorgos förslag. Den exakta tidpunkten spelar ingen roll för mig men jag vill gärna ha datum att skriva in i kalendern. Förslagsvis inleds marknaden när månen är full, mörk eller helt ny då detta är enkelt att fastställa.

Jag tänker att det är just efter skördetid som Triska-stad börjar växa. Detta sker först lite trevande men ju mer mat som finns att tillgå ju fler kommer. Denna tid ligger som du nämner delvis under deras plundringssäsong. Dock tror jag att Klomelliens växtzon är bättre än Jämtlands…så från tidig Juli till oktober finns mat i unionen att tillgå. Triska stad är dock endast rejält tillväxt under motsvarande augusti och september, när skördarna är som bäst. Det är inte ovanligt att plundringståg planeras i början av säsongen och sedan utförs dessa strövtåg under slutet av skördetiden. Man har ju några månader på sig..:)

Torquemada skrev:Hisskovitiska Spelen utspelar sig på sommaren långt innan skörden.
Låter bra i mina öron. Hur många dagar behövs? Ellva, som antalet stater i Klomelliska Unionen? Och kanske börjar Spelen ellva dagar innan sommarsolståndet? Eller ellva dagar efter?
Sen har vi väl sagt vart fjärde år?

Var Fjärde år låter bra!
Torquemada skrev:Medium blir grundat först ett bra tag efter 207, och det är inte så kinkigt vilka som hittade de första fyndigheterna, det var ingen officiell expedition, kan ha varit ett dussin hisskoviter som var ute på eget initiativ.
Ok.

Kanske är rimligt med en sådan mer organisk tillkomst.
Torquemada skrev:Addiaska bör ha en massa bönder, har jag alltid tyckt, så om det är anledningen till att staden är liten så är det helt OK.
Enligt siffrorna vi räknat fram så finns det 53 000 invånare i staten Addiaska. Dessa är stort sett bönder (och fiskare) som då kan bebo den fruktbara kusten. Inlandet och Ishnaslätten är är glest befolkad. Även om Addiaska stad skulle ha 10 000 invånare (som är ett gammalt förslag) så finns det ändå gott om folk att bebo staten i övrigt.


Stämmer bra med min bild. Befolkat kring kusten, frömst i nordväst men även en bra bit ner. Ishna tämligen öde sedan viss befolkning kring Frecol och Poane men inte så mycket rural befolkning här vid Maure. De bor främst vid städerna.

Torquemada skrev:Inga starka åsikter om Brikhos befolkningsantal, tycker alltid att allting är för litet, vill ha att ta av. Gammal instinkt eftersom våra äventyr stundtals blev en smula apokalyptiska.
32 000 svartfolk i Brikho enligt beräkning, tillsammans med 3 000 människor. Staden Brikho kan för min del gärna vara rätt liten, styrd av en elit bestående av huvudsakligen smarta vättar.

Både eliten och en stor del av befolkningen utgörs av vättarna. Dessa konkurrerar om makten men låter kanske ofta även andra svartfolk inneha själva tronen även om det är vätteklanerns som egentligen utför påtryckningar?
Skriv svar