Ankhrviken

Samlingsplats för alla länder och platser
Dretski
Erebosisk Köpman

Re: Ankhrviken

Inlägg av Dretski »

Legaby skrev: 2024-11-10 10:16
Om fem rollpersoner frivilligt skulle ställa upp i en sådan här strid på arenan för att de snabbt behöver kapital. Vad är en rimlig summa de får för striden?
Detta torde bero på en hel del olika faktorer. Är gruppen på arenan för första gången och helt okända så bör belöningen vara liten, då okända lag sällan drar till sig någon större marknad för vadslagning och kändisfaktor. Så klart kan olika event också ha olika belöningar. En spektakulär vinst eller två senare så kan bollen vara i rullning och belöningarna öka mångfaldigt ganska fort. Jag har inte direkt koll på Erebs ekonomi i detalj (och speciellt inte om EA-forumet har bestämt något speciellt jämfört med grundreglerna), men baserar vi frågan på ett nybörjargäng i ett litet event med allmänt tillgänglig anmälan så kan kanske 500-1000 silverdrakar per person vara rimligt (enligt grundreglernas lönenivåer där skrivare tjänar 50 sm och lärare 150 sm/dag). De flesta lagen torde strida kanske en turnering i månaden med tanke på nödvändig återhämtningsperiod. För större event med mer prispengar krävs det generellt ett större rykte (men visst, man kan ju ha "tur" och accepteras som tilltänkt kanonmat och uppvärmning). Kända och populära gladiatorer i upphaussade strider emot speciella monster eller andra kända lag kan tjäna betydligt mer, och de allra största gladiatorerna behandlas som hjältar och gudar i Ankh-Castellum. Kanske en mer detaljerad artikel om arenan och dess karaktärer och event vore på sin plats, vill du fylla på? :)
Legaby
Berendisk Vintrampare

Inlägg av Legaby »

Dretski skrev: 2025-01-03 06:28
Legaby skrev: 2024-11-10 10:16
Om fem rollpersoner frivilligt skulle ställa upp i en sådan här strid på arenan för att de snabbt behöver kapital. Vad är en rimlig summa de får för striden?
Detta torde bero på en hel del olika faktorer. Är gruppen på arenan för första gången och helt okända så bör belöningen vara liten, då okända lag sällan drar till sig någon större marknad för vadslagning och kändisfaktor. Så klart kan olika event också ha olika belöningar. En spektakulär vinst eller två senare så kan bollen vara i rullning och belöningarna öka mångfaldigt ganska fort. Jag har inte direkt koll på Erebs ekonomi i detalj (och speciellt inte om EA-forumet har bestämt något speciellt jämfört med grundreglerna), men baserar vi frågan på ett nybörjargäng i ett litet event med allmänt tillgänglig anmälan så kan kanske 500-1000 silverdrakar per person vara rimligt (enligt grundreglernas lönenivåer där skrivare tjänar 50 sm och lärare 150 sm/dag). De flesta lagen torde strida kanske en turnering i månaden med tanke på nödvändig återhämtningsperiod. För större event med mer prispengar krävs det generellt ett större rykte (men visst, man kan ju ha "tur" och accepteras som tilltänkt kanonmat och uppvärmning). Kända och populära gladiatorer i upphaussade strider emot speciella monster eller andra kända lag kan tjäna betydligt mer, och de allra största gladiatorerna behandlas som hjältar och gudar i Ankh-Castellum. Kanske en mer detaljerad artikel om arenan och dess karaktärer och event vore på sin plats, vill du fylla på? :)
Tusen tack för informationen Dretski.

Det hade verkligen varit kul att grotta ner sig i arenan, men som alltid är tiden en faktor. Det skulle ta evigheter för mig att skriva den då det görs på tid ”som blir över”. Det är för många andra projekt som ska hinnas med.
birkebeineren
Admin

Inlägg av birkebeineren »

Fråga till dig Dretski, är det du skrivit om Vassmannen i olika trådar gällande fakta? Även om du möjligen inte har en färdig beskrivning av honom tänkte jag det kunne vara värt att påbörja en wikiartikel.

Även den där blodsalven tycker jag låter mycket intressant, fast där finns det väl inte så mycket material än?
Dretski
Erebosisk Köpman

Inlägg av Dretski »

birkebeineren skrev: 2025-02-07 10:46 Fråga till dig Dretski, är det du skrivit om Vassmannen i olika trådar gällande fakta? Även om du möjligen inte har en färdig beskrivning av honom tänkte jag det kunne vara värt att påbörja en wikiartikel.

Även den där blodsalven tycker jag låter mycket intressant, fast där finns det väl inte så mycket material än?
Ja, det stämmer! Vassmannen och Lythos är båda mina kreationer. Det behövs ju lite "power" även på Samkarna tänker jag, och båda är lite egensinniga och kämpar i det fördolda för norra Altors bästa. Jag har varit lite inaktiv ett tag på grund av mycket jobb, musikskapande och ett husköp, men mer material kommer när tid finnes. :)

Lythos använder sin naturliga fallenhet för nekromanti för att bekämpa Zyrasz blodspräster, då deras magi är i stort sett verkningslös emot odöda, något Sivoas alver har extremt svårt att förlika sig med trots goda intentioner.

Detta passar dock bättre i tråden om Samkarna. Kanske att mycket information skulle kunna delas upp i områdestrådar (Samkarna har ju inga länder eller nationsstater som t ex Soluna, Ereb och Akrogal, däremot väldigt specifika geografiska områden). Övärlden utanför Samkarnas västkust hör väl egentligen också till Samkarna, men är så pass skild från huvudkontinenten att det förmodligen förtjänar en egen tråd också. Det är dock inte något jag ännu så länge lagt mycket tanke på, mitt primära mål är att beskriva huvudkontinenten.
Skriv svar