Några kommentarer, för nu är du och hjälper min baby Samkarna växa.
Måhända kan även dyrkan av Olem från Klomellien ha ett visst inslag i staden, med tanke på sin dekadenta kultur?
Nu är vi nere i de ondfuktiga områden där Oktagonens syskon har haft stort inflytande. Jag ser det därför troligare att Hasitaal - de köttsliga hängivelsernas furstinna, perversionens gudinna - tar plats än Olem. Detta kan dessutom vara en av få starka kultplatser för henne.
LV har inget annat än galna eremiter och domedagsprofeter så här långt in i Samkarna.
Har öknen till öster om Ankhrviken något specifikt namn, eller är det en extension av Saqasha-öknen?
Det stora torra området öster om viken har säkert fler namn, men dess torraste centrala delar utgörs av Carcamus saltslätter. Den har egenheter som gör att området inte kan anses vara en del av Saqasha.
Jag bifogar även ett urklipp från kartan där jag markerat var det möjligen skulle kunna passera en karavanled genom Drakbergen från Ankh-Castellum till Krilloan, om ni övriga accepterar detta.
Det finns senare kartor där Spelknepe på min instruktion såg till att stänga passen i Drakbergens oöverstigligt höga kedja, i enlighet med källorna. Sedan har vi ju med ankor att göra som alltid föredrar att färdas vattenvägen om det inte är omöjligt. Detta kan sägas gälla för hela denna del av Samkarna, vattenvägarna dominerar helt. Landtransporter är helt enkelt inte tillrådligt eller effektivt. Ankor som färdas genom saltslätter låter faktiskt helt fel för mig, som dvärgiska sjömän.

Så när du tänker dig handelsrutter, tänk genom viken, vattenvägar och under Sextettens tillståndssystem. Karavanerna som sällan kan motiveras, går antingen via Kiorsham som Birke visat på - tror dock en karavan genom saltslätterna inte är trolig - eller långt söderut via Krystalerna och genom det farligt blåsiga Gaerdons Gap till Ormsjön. Dessutomfinns det trader på båt även västerut till jägarnas djupaste utpost i Juronas gränstrakter, Lin-Pin-Fria. Den mangroveöverväxta befästningsstaden mot Tupagons rasslande horder.
För övrigt tycker jag gott att Ankh-Castellum kan utmärkas som en huvudstad för ankornas rike, då det ligger på gränsen till Krystalerna (där ankorna föddes) och är väldigt taktiskt beläget där Piezraad och Agalam dessutom ordnar ett effektivt skydd emot förbipasserande fientliga styrkor (tänk Istanbul/Svarta Havet). Pirateri i den sydliga delen av Ankhrviken är helt uteslutet och tullar betalas vid förbifart vid Piezraad-Agalam för att säkerställa sin fortsätta färd söderut.
I Krystalerna finns redan ett rike, ett förbund av sjöstäder - Krystalia. Domineras av ankor och nog det enda som kan liknas vid ett "ankornas rike". Sextetten och Ankh-Castellum försöker och har säkert en hel del inflytande, men någon huvudstad är de inte. Tvärtom anser Krystalierna att de dekadenta piraterna och handelsmännen i stenstaden endast är ett nödvändigt ont för handelsintäkter och svåråtkomna produkter/råvaror. Oberoende, frihet, renhet och självförsörjande är dominerande värderingar i Krystalia. En stadig ström av revolterande unga ankor i jakt på spänning och världen förser doch Ankh-Castellum med färskingar. Norr över då, dvs Piezraad och Agalam, har jag enbart sett som nödvändiga för salttraden. Hur de styrs eller allierar sig har jag inte funderat kring så kör på.
Castellum är Sextettens heliga huvudkvarter. Här finns rummet med bordet och stolarna av sten.
Avs bruna ankor så anger källorna att de är ovanliga och fåtaliga jämfört med sina svarta och vita kusiner. De bruna ska dessutom vanligtvis ha mycket negativ syn på de svarta. Det utesluter dock inte att legotrupper av bruna tjänar även svarta, men hellre via någon vitankisk täckmantel. Det ses inte med blida ögon av andra bruna när svarta tjänar svarta.