Karanz Huggard
Detta är en SLP jag skapade för att inte Krilloan skulle släppas helt och hållet. Karanz är kusin till den i Krilloan verksamme bontisâlen Lauritz Huggard och är liksom denne lång, rundlagd och skallig. För närvarande (sedan åtta år) är han präst vid den Lysande vägens kardiska mission i Nohstril. Karanz har svårt att samarbeta med sina kollegor; han är ointresserad av artighetsfraser och tycker att missionerandet är helt lönlöst, vilket ofta leder till att dispyter och obekväm stämning uppstår. Kollegorna blir irriterade och lite skrämda av Karanz aggressiva sätt, och Karanz å sin sida känner sig ständigt missförstådd och orättvist behandlad.
Karanz är mycket historieintresserad och har snöat in helt på den Lysande vägens förehavanden i Österhavet i allmänhet och Erebos i synnerhet. Han hatar ereboser och spenderar större delen av sin tid åt studier och grubblerier. Under åren har hans tankar och fantasier vandrat mer och mer mot Tolokfe, en ö som Karanz redan i sin barndom fascinerades mycket av genom sagor om de enögda vildarna. Han ser något religiöst i deras enögdhet och planerar ett litet, personligt soltåg mot Tolokfe för att väcka Cykloperna ur sin hedniska sömn och frälsa dem med Etins ord. I sin ägo har Karanz en karta över Tolokfe, vilket är den enda kända karta som finns över ön. Rollpersonerna behöver kartan i jakten på delarna av Yhells stav.
Diamantspindeln
Det här värdshuset är stulet rakt av från den där halvrackiga Spelhjälpmedel-boken. Jag tror aldrig att jag fick användning för det, utan lade mest till det för att få staden att kännas lite större.
Melunq
Melunq är en gammal pensionerad äventyrare, tillika morbror till en av rollpersonerna i min spelargrupp. Han älskar att skryta om sina förehavanden i centrala Ereb och har väldigt svårt att acceptera att hans kropp inte längre duger till några fler äventyr. Under det senaste decenniet har Melunq gjort efterforskningar om Yhells stav, vilket för honom är den krona som skulle smycka hans bragder och erövringar. Hans vänner orkar inte längre lyssna på honom, då de samtal med Melnuq som tidigare roat de flesta i hans omgivning nu istället alltid mynnar ut i ändlösa diskussioner om staven. Därför är han väldigt ensam, och sedan en tid också ganska nedstämd. Den enda som orkar med hans svammel är hans ständiga passopp och vän, Melissan Utlin.
Melissan är dotter till en framstående köpmannafamilj (Nordiska kompaniet, handlar med metallföremål från Barbia, Jorduashur och Ransard) som är situerad i Gringul, men har lämnat staden för Nohstril av flera skäl. Dels vill Melissan studera historia vid biblioteket. I hemlighet är hon också i kontakt med Saliman Svart, som leder en grupp revolutionära rojalister—även Prester Larus är sammansvuren med dessa. Melissan är av ätten Tjurhorn och anser att deras familj är de sanna regenterna över öriket. Hon planerar att hjälpa Melnuq i jakten efter Yhells stav, och därefter använda den återförenade staven, både som symbol och som vapen, för att gripa makten i Erebos.
Nimrod Örtmästare
Det fanns inte någon örtmästare, så jag hittade på en lite snabbt. Nimrod är en excentrisk man i sina bästa år som handlar med allehanda örter och droger. Han är en extremt skicklig affärsman och priserna i hans butik är lika höga som hans anställda är underbetalda. Kvaliteten är dock alltid mycket god, och Nimrod överser varje steg i sina affärer med en närmast tvångsmässig noggrannhet. Vad han dock inte vet är att hans ena lärling mot alla odds har lyckats stjäla örter det senaste halvåret, vilka han säljer vidare på Marknaden.
Tror att det var det hela